سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

ساوجبلاغ اما حوادث هنری بزرگی می­ تواند در آن اتفاق بیفتد

کوشش های «گروه نمایش بهمن ساوجبلاغ» آرام آرام دارد به ثمر می نشیند. در سال های سختی فرهنگ و هنر، همیشه شکیبایی و تلاش هنری آقا مهرداد و دوستانش برای من جای شگفتی داشت. شاید ایشان این روزهای بهاری را می دید که هنرمندان جوان شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد واقع در استان البرز، یکی پس از دیگری دارند جایی برای خود در سینما و تئاتر ایران پیدا می کنند. اهل فرهنگ و هنر می دانند که آقا مهرداد کورش ­نیا (متولّد 1353ش) نویسنده، عکاس، کارگردان و موسس گروه نمایش بهمن در شهرستان ­های ساوجبلاغ و نظرآباد است. حضور در جشنواره­ های بین ­المللی تئاتر دانشگاهی ایران (1385)، تئاتر فجر (سال­ های 1384، 1386، 1387 و 1389)، آمانو در کشور ارمنستان (1385)، روهر در کشور آلمان (1387) و لاماما اسپولتو در کشور ایتالیا (1390) از جمله فعالیّت ­های هنری او است. یکی از نمایشنامه ­های کورش ­نیا با نام «آوازه ستاره ­ها» در ارمنستان ترجمه و منتشر شده ­است. ادامه مطلب...

نوشته شده در  شنبه 94/1/29ساعت  3:49 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

اصغر گروسی (متولد 1360 خورشیدی) نویسنده، کارگردان و بازیگر ساوجبلاغی  

 

«زمان لرزه» نمایشنامه نویس ساوجبلاغی در جشنواره بین المللی تئاتر فجر

مراسم پایانی سی و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با حضور محمود احمدی نژاد و سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و گروهی از بزرگان و پیشکسوتان تئاتر ایران برگزار شد. مراسم پایانی این جشنواره با معرفی برگزیدگان همراه بود. در بخش «مسابقه مناطق، تجربه های نو و نگاه تازه»، اصغر گروسی در بین پنج کاندیدا، با نمایشنامه «زمان لرزه» برگزیده شد. وبلاگ «ساوجبلاغ پژوهی» این موفقیت ارزشمند هنری را به این هنرمند کوشا و جامعه فرهنگی و هنری شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد تبریک می گوید.

یادآوری می شود اصغر گروسی (متولد 1360 خورشیدی) نویسنده، کارگردان و بازیگر کوشا و خلاق ساوجبلاغی است. فرازهای مهم کارنامه هنری ایشان به این شرح است: «لیسانس گرافیک از هنر و معماری یزد سال 1388/ نویسنده و کارگردان نمایش های: دو منهای دو مساویست با دو، گزروک، تریبون آزاد، مغاک، پیچت، مثل اینکه خواب مرگ می بینم، دومان، من زمین دوست دارم، کشتی، دآآآآآآآآگ، سگ تو سگ، خروس جنگی، گلایه های یک مرده محکوم به سکوت، هنر (یاسمینا رضا)، رقص کاغذ پاره ها (محمد یعقوبی)، زمستان 66 (محمد یعقوبی)، خشم و هیاهو (مهرداد رایانی مخصوص)، نجواهای شبانه (محمد چرمشیر)، داستان کوتاهی درباره عشق، پرده خوانی انقلاب، پرده آخر / کارگردان برگزیده بخش خیابانی بیست ونهمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر / نویسنده و طراح صحنه برگزیده بخش خیابانی سیامین جشنواره بین المللی تئاتر فجر / نویسنده برتر چهاردهمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشجویی 90/ نویسنده برتر اولین جشنواره نمایشنامه نویسی روزنه آبی / کارگردان برتر اردیبهشت تئاتر استان البرز در سال 90/ کارگردان برگزیده جشنواره تئاتر استانی تهران (فضیلت) در سال 88 و راهیابی به جشنواره فجر با دریافت حداکثر عناوین برگزیده / نویسنده برگزیده جشنواره تئاتر استانی تهران (بصیرت) در سال 89 و راهیابی به جشنواره فجر با دریافت 4 عنوان برگزیده / نویسنده برگزیده مسابقه طرح تا نمایشنامه، خانه تئاتر دانشگاهی 1386/ عنوان اول همایش تئاتر خیابانی اردکان 1386 یزد / کسب بیش از 8 رتبه اول و دوم و سوم در 5 دوره برگزاری جشنواره فرهنگی هنری ساوجبلاغ در رشته های نویسندگی و کارگردانی 1382 تا 1387/ بازیگر برتر ورک شاپ پلیس (کرج) 1383 و...»


نوشته شده در  چهارشنبه 91/11/18ساعت  8:42 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

مهرداد کورش نیا، متولد آبان 1353 در شهر نظرآباد از توابع استان البرز است 

 

ترجمه آواز ستاره های مهرداد کورش نیا به ارمنی

نمایشنامه «آواز ستاره ها» نوشته مهرداد کورش نیا (کارگردان و نویسنده ساوجبلاغی) به زبان ارمنی ترجمه شد. این نمایشنامه به همراه نه نمایشنامه دیگر در قالب کتابی 334 صفحه ای همراه با معرفی نویسنده های آن با نظارت و مقدمه «آرمن آوانسیان» و حمایت وزارت فرهنگ جمهوری ارمنستان، در پاییز سال جاری در شهر ایروان (پایتخت کشور ارمنستان) منتشر شد .همچنین در این مجموعه نمایشنامه هایی از محمد چرمشیر، علیرضا نادری، هاله مشتاقی نیا، محمد امیر یاراحمدی، حمید مجد، سلما سلامتی، صادق صفایی، محمود ناظری، نغمه ثمینی به چاپ رسیده است. وبلاگ «ساوجبلاغ پژوهی» این موفقیت ارزشمند را به هنرمند کوشا آقای مهرداد کورش نیا و اهالی فرهنگ و هنر شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد تبریک عرض می کند و این موفقیت ارزشمند را به کارنامه قابل تحسین ایشان می افزاید.

  * * * *

کارنامه هنری مهرداد کورش نیا

نوشته شده در  جمعه 91/10/29ساعت  7:39 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

امام علی علیه السلام، اثر شادروان علی اشرف والی هنرمند ساوجبلاغی

 

اثری ماندگار از هنرمند نامدار ساوجبلاغی

استاد علی اشرف والی (1299- 1389 خورشیدی) هنرمند نامدار ساوجبلاغی است. ماندگارترین اثر ایشان، تمثال مبارک امام علی علیه السلام است که در موزه آستان قدس رضوی نگهداری می شود. در این اثر باشکوه، امام شمشیر را کنار نهاده و کتاب بر دست گرفته است. این اثر زیبا به مناسبت دومین سالگشت درگذشت استاد والی منتشر می شود. روانش شاد.


نوشته شده در  سه شنبه 91/10/26ساعت  6:52 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

استاد «داوود شهیدی» کاریکاتوریست، نویسنده، طنزنویس و معمار ایرانی است که از خاندان برغانی مقیم شهر قزوین برخاسته است. «شیطانک دانمارکی»، اثر استاد داوود شهیدی در پاسخ به اهانت به ساحت رسول اعظم (ص)

 

کاریکاتورها در ذهن من راه می روند!

استاد «داوود شهیدی» کاریکاتوریست، نویسنده، طنزنویس و معمار ایرانی است که از خاندان برغانی مقیم شهر قزوین برخاسته است. «برغان» روستایی تاریخی در شهرستان ساوجبلاغ از توابع استان البرز است. وی متولد فروردین 1330 تهران و دانش آموخته معماری دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران و معماری شهری از دانشگاه بوستون است و همچنین مدتی هم در دانشگاه شیراز به تحصیل الکترونیک پرداخت.  شهیدی از جوانی و از سال 1344 فعالیت هنری خود را در زمینه کاریکاتور و طنز سیاه شروع کرد و دو سال بعد با چاپ آثارش در مجلات آبنوس، جهان نو، خوشه، اطلاعات و تماشا به شهرت رسید. مسافرت آمریکای وی وقفه‌ای در حضورش در صحنه کاریکاتور ایران بود. وی بعد از بازگشت نیز همواره با نشریاتی چون کیهان کاریکاتور همکاری داشت همکاری ای که دامنه آن در چند سال اخیر به گل آقا، گلستانه و... نیز گسترش یافته ‌است.  شهیدی در کنار نام‌هایی چون اردشیر محصص و کامبیز درمبخش از پیشگامان کاریکاتور ایران است و در سال‌های پس از انقلاب که کاریکاتور ایران بیشتر به حوزه طنز محدود می‌شد از معدود کسانی بود که در ایران به دید هنری به کاریکاتور می‌پرداخت.

فضای طنز سیاه شهیدی تا چند سال اخیر فضایی سیاه با هاشورهای وهم آور بود ولی در چند سال اخیر با گرایش به روشی انتزاعی تر از رنگ نیز به صورت عنصری فرعی استفاده می‌کند. وی در طرح‌های جدیدش دست به کارهای تجربی و خارج از چارچوب متعارف خودش و کاریکاتور می‌زند. از جمله گرایش‌های جدید شهیدی کارهای کودکان وی است که با حضور شخصیت خیالی آبی کوچولو، پپرخانوم و پروفسور دال شین (شاید مخفف نام داوود شهیدی) به آموزش کاریکاتور به کودکان می‌پردازند. همچنین از آخرین نمایشگاه‌های شهیدی می‌توان به نمایشگاه کاریکاتورهای دوران تینیجری و نمایشگاه پانسمان اشاره کرد.

یادداشتی از استاد داوود شهیدی

نوشته شده در  جمعه 91/10/15ساعت  9:13 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

عیادت استادان خوشنویسی از استاد کل شادروان سید حسین میرخانی؛ خوشنویس نامدار ساوجبلاغی/ از راست: استادان کاوه، سیف الله یزدانی، نظام العلما، خروش، اخوین، معین الکتاب، سلحشور 

 

تأثیرگذاری استاد میرخانی در خوشنویسی، کمتر از عمادالکتاب نبود

اکبر ساعتچی گفت: تأثیرگذاری استاد سیدحسین میرخانی در خوشنویسی کمتر از عماد نبود، او بسیاری از اتصالات خط نستعلیق را تغییر داد و حروف بسیاری را زیباتر از گذشتگان نوشت. چهاردهمین نشست پژوهشی نگارخانه برگ به بزرگداشت «سیدحسین میرخانی» هنرمند خوشنویس و کاتب قرآن کریم اختصاص داشت که با حضور جمعی از هنرمندان خوشنویس و شاگردان وی برگزار شد. در آغاز برنامه فیلم مستندی از سیدحسین میرخانی به نمایش درآمد که در این فیلم هفت دقیقه‌ای سیدحسین میرخانی به چگونگی نوشتن قرآن کریم به خط نستعلیق اشاره داشت.

  ادامه مطلب

نوشته شده در  چهارشنبه 91/9/8ساعت  6:18 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

تعزیه در روستای برغان از توابع شهرستان ساوجبلاغ

 

دیرپایی تعزیه در شهرستان ساوجبلاغ

کبری ماسوله - خبرنگار خبرگزاری مهر

حسینیه برغان با بیش از نیم قرن قدمت از جمله تکیه های مشهور کشور پس از تکیه دولت تهران است که سالها است پذیرای گروه های تعزیه در ایام محرم است؛ قدمت تعزیه خوانی در این روستا تا بدانجا است که همه ساله قشرهای مختلفی از سراسر کشور برای تماشای آن خود را به حسینیه قدیمی می رسانند. حسینیه اعظم برغان بیش از 560 سال است که شاهد عزاداری عاشقان حسین (ع) و اهل بیت عصمت و طهارت و ناله های آنان است. اینجا گویی  قطعه ای از بهشت که بر روی زمین جا مانده، فضای حسینیه معطر است و احساسی معنوی در مخاطب ایجاد می کند، حجره هایی که گرداگرد حسینیه اعظم بنا شده اند هر کدام جایگاهی دارند. در تعدادی از آنها ابزار و ادواتی است که تعزیه خوانان با آنها در شمایل  ائمه و یارانشان یا اشقیا ظاهر می شوند.

وقتی شمشیر بالا می رود که با ضرببر فرق فرود آید ناله است که به آسمان می رود، یا آنجا که طفلان مسلم را کنار آب می برند تا قربانی کنند شیون زنان به اوج می رسد، اما اشکبارتر از همه زمانی است که تعزیه حضرت عباس (ع) اجرا می شود .آنجا که تیر بر چشمان دلربای ابوالفضل می نشیند یا آنجا که دستان قطع شده او در حفظ مشک تلاش می کند و آن را به دندان می کشد همه بی تاب می شوند و صدا به صدا نمی رسد. گویی سقف حسینیه هر آن پایین خواهد آمد از این همه سوز و ناله. تعزیه روز عاشورا که در روز عاشورا اجرا می شود شور و حال عجیبی دارد، هنوز تعزیه شروع نشده مردم اشک می ریزند، تعزیه که شروع شد فغان به اوج می رسد و آن قدر پیش می رود که اشقیای سرخ پوش هم سینه زن حسین می شوند. این بخشی از حال و هوای این روزهای حسینیه اعظم برغان با قدمتی بیش از 600 سال است که در روستای برغان شهرستان ساوجبلاغ قرار دارد.

ادامه مطلب

نوشته شده در  شنبه 91/9/4ساعت  6:29 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

هنرمندان جوان ساوجبلاغی همچون حمید رضا معدنکن، رضا رباط جزی و پوریا رحیمی سام در کنار بازیگران خوب کشورمان همچون امیر جعفری، فرهاد قائمیان و ستاره اسکندری و بهناز جعفری در اجرا به خوبی از پس نقش شان برآمدند و خوش درخشیدند.  

بار دیگر تئاتر ساوجبلاغ خوش درخشید

در 25 اردیبهشت 1391 به همت آقای مهرداد کورش نیا (نویسنده و کارگردان ساوجبلاغی) هنر نمایش شهرستان ساوجبلاغ، تجربه قابل توجه و مهمی را در کارنامه اش ثبت کرد. هنرمندان جوان ساوجبلاغی همچون حمید رضا معدنکن، رضا رباط جزی و پوریا رحیمی سام در کنار بازیگران خوب کشورمان همچون امیر جعفری، فرهاد قائمیان و ستاره اسکندری و بهناز جعفری در اجرا به خوبی از پس نقش شان برآمدند و خوش درخشیدند. از مدیران فرهنگی و هنری شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد انتظار می رود که وقایع مهم این چنینی را جدی بگیرند و از پدیدآورندگان آن، پشتیبانی و تشکر نمایند. مشخصات آخرین فعالیت هنری گروه نمایش بهمن شهرستان ساوجبلاغ: «داستان یک مرد (غلامرضا تختی)؛ نویسنده: علیرضا نادری؛ کارگردان: مهرداد کورش نیا؛ خوانش گران به ترتیب حروف الفبا: ستاره اسکندری، امیر جعفری، بهناز جعفری، رضا رباط جزی، پوریا رحیمی سام، مهدی صباغی، فرهاد قائمیان، حمیدرضا معدنکن و شبنم مقدمی.»

یادداشت مهرداد کورش نیا

نوشته شده در  یکشنبه 91/3/21ساعت  10:51 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 قالیچه ساوجبلاغ متعلق به سال 1850 میلادی

قالیچه شاهسونی ساوجبلاغ متعلق به سال 1850 میلادی

آرزو مودی: این از آن قالیچه‌ها است که وقت دیدنش ذهنم گفت Wow! و تا وقتی به توضیحات عکس برسم همه فرش‌هایی که قبل این دیده بود را مرور کرد و به گزینه دقیق نرسید تا اینکه توضیح عکس گفت این بافته کجایی است. اگر خودم بدون توضیح عکس را دیده بودم و قرار بود خودم آن را کارشناسی کنم در همان نگاه اول آن هم از روی عکس قطعا می‌گفتم بافته‌ای است خراسانی که با الهام از بافته‌های بلوچی و ترکمنی بافته شده است. واضح و روشن است که اولین دلیل برای چنین ادعایی رنگ‌آمیزی و نوع نقش به کار رفته در آن است. توجه داشته باشید که گفتم در نگاه اول و فقط از روی عکس. کارشناسی دقیق هر دستبافته‌ای از هر کجای دنیا وقتی معتبر است که خود بافته را از نزدیک دیده باشید و بس. چون به همان اندازه که طرح و نقش و رنگ مهم است بافت و نوع مواد مصرف شده هم مهم است و دو فرش که از نظر رنگ و نقش شبیه به هم هستند با کمی تفاوت در مواد مصرف شده می‌توانند در دو محل کاملا متمایز از هم بافته شده باشند.

ادامه مطلب...

نوشته شده در  پنج شنبه 91/2/7ساعت  11:12 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 استاد ناصر نظامی؛ دوبلور ارشد سینما و تلویزیون ایران متولد دشت زیبای نظرآباد از توابع استان البرز است.

استاد ناصر نظامی همشهری شما است!

در سال 1386 خورشیدی کتاب «دشتی به وسعت تاریخ» را برای چاپ به «نشر شهید سعید محبی» سپردم. مدیر آن موسسه انتشاراتی، شادروان بانو فهیمه محبی بود که همزمان، مدیریت اجرایی دایره المعارف تشیع را هم عهده دار بود. وقتی ایشان مطلع شد که موضوع کتابم مونوگرافی (تک نگاری) شهرستان نظرآباد است، بی درنگ گفت: «آیا می دانستی که دامادم آقای نظامی همشهری شما است؟» منظور ایشان استاد ناصر نظامی - دوبلور ارشد سینما و تلویزیون ایران - بود که از سال 1346 خورشیدی صدای گرمش در بسیاری از تولیدات جعبه جادو (تلویزیون) و هنر هفتم ایران (سینما) ماندگار شده است. آن معرفی منجر به چند گفت و گوی تلفنی شد و من هم در آخرین مراحل چاپ، نام و تصویر این هنرمند گرامی را مشتاقانه به کتابم افزودم. یادآوری می شود استاد نظامی در سال 1325 خورشیدی در یکی از روستاهای شهرستان نظرآباد از توابع استان البرز متولد شده و هم اکنون ساکن پایتخت است و علاوه بر فعالیت در هنر دوبلوری، همکاری نزدیکی با رادیو البرز دارد. ایشان سالیانی چند رئیس هیات مدیره انجمن گویندگان و سرپرستان فیلم ایران (انجمن دوبلورها) بود و از سال    1368مدیریت دوبلاژ بسیاری از فیلم‌ها و انیمیشن‌ها از جمله «زنان کوچک»، «آرتور» و... را تجربه کرد. ویژگی استاد نظامی، گویندگی تیپ‌های جدی است. از کارهای او می‌توان به فیلم‌های «طلسم» (آتیلا پسیانی)، «المرگنتری» (آرتور کندی)، «مرد» (ریچارد بون)، «پاپیون» (مرد جذامی) و «دیوانه از قفس پرید» (کریستوفر لوید) و مجموعه‌های «مرد شش میلیون دلاری» (لی میجرز) اشاره کرد. وبلاگ «ساوجبلاغ پژوهی» برای این هنرمند کوشا، بهروزی و پیروزی مضاعفی را آرزومند است.

گفت و گوی فصلنامه «نقد سینمایی» با استاد ناصر نظامی

http://magham.iricap.com/magentry.asp?id=7559


نوشته شده در  پنج شنبه 90/8/26ساعت  1:26 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

<   <<   6   7   8   9   10      >

فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]