سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

چرا دیگر عضو شورای فرهنگ عمومی نیستم؟

مدّتی است با عنوان فعّال فرهنگی، عضو حقیقی شورای فرهنگ عمومی شهرستان نظرآباد از توابع استان البرز هستم. جهت اطلاع عرض می کنم که این شورایِ شهرستانی به منظور ارتقای فرهنگ عمومی و اطّلاع ‌از چگونگی آن و نظارت، هماهنگی و پیگیری مصوّبات شورای فرهنگ عمومی استان و کشور، زیر نظر شورای فرهنگ عمومی استان تشکیل شده است. «فرهنگ عمومی» عبارت است از مجموعه منسجم و نظام یافته ‌ای از اهداف، ارزش ها، عقاید، باورها، رسوم و هنجارهای مردمِ متعلّق به یک جامعه بزرگ، قوم یا ملّت. بنابراین فرهنگ عمومی، شامل تمامی فعالیّت های مبتنی بر اندیشه و عادت است که در جهت برآوردن نیازهای بشری بسته به انواع جوامع از نظر تاریخی، سیاسی، اقتصادی، مذهبی، رفتارهای عمومی مردم را شکل می ‌دهد.

مقام معظّم رهبری درباره اهمیّت توجّه به فرهنگ عمومی می فرماید: «مسایل فرهنگ عمومی مهّم است... ما یک جامعه بزرگی هستیم نزدیک به شصت میلیون آدم که از این شصت میلیون تعدادی در حال تربیت ‌اند، تعدادی از مرحله رشد تربیتی گذشته و وارد بازار زندگی شدند، همه اینها به طور مداوم احتیاج دارند به دمیدن فکر درست و فرهنگ درست و اخلاق درست... آنچه که فعلاً در مقوله فرهنگ مورد نظر من است اخلاق است چه اخلاق فردی و چه اخلاق جمعی اخلاق اجتماعی و اخلاق زندگی... اگر به فرهنگ عمومی به معنای تصحیح عادات و اخلاق و ملکات و روش های زندگی مردم که اینها از بخش ها و از قلم های عمده فرهنگ یک کشور هست بپردازیم، مشکل حلّ خواهد شد... چرا ما به این نمی‌پردازیم؟ ببینید آقا این را که عرض می‌کنم نصیحت نمی‌کنم، این یک چیزی است که توقع بنده و توقّع نظام از شماست، بالاخره به چه زبانی باید این توقّع را از شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد.» ادامه مطلب...

نوشته شده در  جمعه 94/3/1ساعت  8:11 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 

«فقدان مدیریت فرهنگی»

مانع اصلی توسعه فرهنگی شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد

عدم توسعه فرهنگی شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد از دغدغه های اساسی نویسنده وبلاگ ساوجبلاغ پژوهی است. بر همین مبنا، نظرسنجی اینترنتی با موضوع «مانع اصلی توسعه فرهنگی» این دو شهرستان از تاریخ 31 مرداد تا 13 آذر 1390 با شرکت 99 نفر انجام شد و نتایج زیر به دست آمد: «فقدان مدیریت فرهنگی 4/42 درصد، سیاست زدگی حوزه فرهنگ و هنر 2/23 درصد، جمعیت فراوان و مهاجرت گسترده 1/12 درصد، نبود فرهنگ انتقاد 1/10 درصد، نبود مطبوعات مستقل و NGOها 6 درصد، آسیب ها و ناهنجاری های اجتماعی 3 درصد، کمبود امکانات فرهنگی 2 درصد، تهاجم فرهنگی دشمن 2/1 درصد»


نوشته شده در  یکشنبه 90/9/13ساعت  9:53 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

«منظومه سوگواری»: از آثار چاپ شده غلامحسین کیانی مجد نویسنده نظرآبادی

رایانامه ای که هفته کتاب را برایم تلخ کرد!

بعدازظهر شنبه 21 آبان 1390 (یک روز مانده به هفته کتاب) داشتم ایمیل های رسیده را بررسی می کردم که رایانامه ای با عنوان «پیرمرد 86 ساله نویسنده» بسیار متاثرم کرد. نویسنده کرجی آن، خود را کمتر معرفی کرده اما نشانی اش این است: a.k.electron1981@gmail.com نخست متن این نامه الکترونیکی را بخوانید: «دیروز بیمارستان شهید مدنی کرج بودم یه پیرمرد 86 ساله نویسنده به نام آقای «غلامحسین کیانی مجد» بود که تنها بستری شده بود می گفت کلی کتاب نوشته و چاپ کرده. از اهالی نظرآباد بود و مضطرب از هزینه های بیمارستان و ناراحت از بی توجهی کسانی بود که تا دیروز به اسم حمایت از اون و بخش فرهنگی بودجه هایی از سازمان های خودشان گرفتند و امروز نیستند تا مشکلاتش را منعکس کنند. ای کاش تا وقتی این آدم ها زنده هستند قدرشون رو بدونیم. متشکرم از شما.»

آقای غلامحسین کیانی مجد را سال ها است که می شناسم. ایشان متولد سال 1304 خورشیدی در یکی از روستاهای شهرستان نظرآباد است. تاکنون کتاب های زیادی نوشته که برخی از آنها منتشر شده است: «فرهنگ قرآن مجید، ترجمه قرآن مجید، فرهنگ فارسی شصت و پنج هزار واژه، فرهنگ فارسی به فارسی سی هزار واژه، ترجمه عربی به فارسی سی هزار واژه، کلید بهشت الوهیت خداوند متعال، سوگواری حضرت سیدالشهدا، چهارده معصوم از تولد و شهادت، دایره المعارف ادیان و تحولات اجتماعی فرهنگی، کلیات حقوق اسلامی و جزایی، کلیات نخستین موانع طبیعی و تضیعی، پیشگیری از حوادث غیر مترقبه.» ایشان علاوه بر نویسندگی، در چهار دهه پیش مجوز تاسیس آموزشگاه را داشته و از این جهت سابقه دیرینی در امر فرهنگ و هنر دارد. ای کاش متولیان فرهنگ و هنر نظرآباد به جای برنامه های بی فایده و تکراری در هفته کتاب، قدم رنجه کنند و بروند بیمارستان شهید مدنی کرج؛ شاید اندکی دریابند که چه بر سر فرهنگ و هنر آمده است!... سخن کوتاه می کنم و از زبان آقای کیانی مجد و دیگر فعالان فرهنگی به ارباب ارشاد و فرهنگ شهرستان مظلوم نظرآباد عرض می کنم: «ما آبروی فقر و قناعت نمی بریم / با پادشه بگوی که روزی مقدر است.»


نوشته شده در  شنبه 90/8/21ساعت  7:33 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

تنگ نظری و سیاسی کاری

آفت های توسعه فرهنگی شهرستان نظرآباد

اشاره: مطلب زیر گفت و گوی خبرنگار هفته صبح آزادی (شماره 199، 5 آذر 1389، ص 4) با عبدالرسول عباسی مسئول کمیسیون فرهنگی و عضو شورای اسلامی شهر نظرآباد است. وبلاگ «ساوجبلاغ پژوهی» بسیار امیدوار است که این مطلب آغازگر گفت و گوهای صریح و روشمند فعالان فرهنگی و هنری شهرستان نظرآباد درباره «موانع توسعه فرهنگی» و «مدیریت ناکارآمد نهادهای فرهنگی» شهرستان باشد. منتظر ابراز نظر شما می مانیم. 

* * * * * *

جهت مطالعه متن کامل گفت و گو، اینجا را کلیک کنید...

نوشته شده در  جمعه 89/11/8ساعت  2:32 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

باز هم قصه این همه تبعیض

 اسماعیل آل احمد

اسماعیل آل احمد

مولف، ویراستار و مدیر موسسه رخسار قرآن شهرستان نظرآباد

قصه آن چه که در این شهرستان کوچک اما پر ادعا می گذرد باز هم همان قصه رفتارهای تبعیض آمیز و یک بام و دو هوا است. چندی است کتاب جدید دوستم حسین عسگری از چاپ بیرون آمده - روستای ایستا- اما جلسه نقد و بررسی آن را نه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی که موسسه ارجمند مکتب القرآن برگزار می کند. از این عجیب تر آن که هر کتابی که در این شهرستان چاپ می شود تعدادی از آن را ارشاد با شتابزدگی می خرد اما نه در کتاب «دشتی به وسعت تاریخ» این کار را کرد نه در «روستای ایستا». شورای اسلامی شهر نظرآباد، تصویب کرده بود پنجاه جلد از کتاب «دشتی به وسعت تاریخ» را بخرد اما این مصوبه آن قدر معطل ماند تا یکی از اعضای محترم شورای اسلامی شهر نظرآباد، با هزینه شخصی آن پنجاه جلد را خرید. پس از این، تازه شورا به خود آمد و پول آن پنجاه جلد را پرداخت. آن روزها دانشگاه آزاد اسلامی نظرآباد و دفتر امام جمعه شهرستان هم برای همایش وحدت حوزه و دانشگاه، تعدادی از این کتاب را خریدند.

جهت مطالعه متن کامل یادداشت، اینجا را کلیک کنید...

نوشته شده در  چهارشنبه 89/5/20ساعت  7:3 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

ضعف مدیریت فرهنگی در نظرآباد

عبدالرسول عباسی

عبدالرسول عباسی

مسئول کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر نظرآباد

اشاره: جرقه گفت و گوی مبارک و اثرگذار درباره مدیریت فرهنگ و هنر شهرستان ساوجبلاغ را یادداشت مطبوعاتی یکی از فعالان فرهنگی آن شهرستان دامن زد. آن گفت و گو از 13 تیر 1389 آغاز شد و تا ده روز ادامه یافت. جهت مطالعه مطالب آن رجوع کنید به: http://128askari.parsiblog.com/Archive159803.htm چند روزی است که ویژه نامه غرب استان تهران روزنامه سراسری ابتکار (نیمه اول مرداد 1389، ص3) دیدگاه های آقای عبدالرسول عباسی را منتشر کرده است. گمان می رود که این مطلب محور و مقدمه خوبی برای آغاز گفت و گوی انتقادی درباره فرهنگ و هنر شهرستان نوپای نظرآباد باشد. وبلاگ ساوجبلاغ پژوهی صمیمانه از همه فعالان فرهنگی و هنری دعوت می کند که با ارسال نوشته ها و نظرهای خود، در رونق این گفت و گو مشارکت نمایند. 

-------------------------

زهرا نوری نژاد: عبدالرسول عباسی مسئول کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر نظرآباد است. وی که یک فرهنگی بازنشسته است از حدود 30 سال پیش در مدیریت های مختلف آموزش و پرورش شهرستان های ساوجبلاغ، کرج و نظرآباد مشغول به فعالیت بوده است. وی در خصوص فعالیت های خود از زمان حضور در شورای دوره سوم نظرآباد به خبرنگار روزنامه ابتکار گفت: «اولین دوره است که در شورای نظرآباد شرکت کرده ام که شاید بتوانیم با مشارکت و خرد جمعی مردم و اعضای شورا با کمک خداوند سبحان خدمتی به این مردم خوب و نجیب و متدین شهر نظرآباد انجام بدهیم.»

جهت مطالعه متن کامل یادداشت، اینجا را کلیک کنید...

نوشته شده در  چهارشنبه 89/5/20ساعت  5:18 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست مطالب وبلاگ البرز پژوهی
کتاب «تاریخ هشتگرد» منتشر شد
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود پنج کتاب از حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]
 
<