سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

هنرمندی عارف

استاد علی ‌اشرف والی (م1389ش) عارف، شاعر، خوشنویس و نقاش معاصر مکتب کمال‌ الملک است. در سال 1299ش در روستای وِلیان از توابع شهرستان ساوجبلاغ زاده شد اما از اوان کودکی، زندگی و تحصیلات خود را در تهران گذراند. در سال 1317ش به مدرسه (دانشکده) هنرهای زیبای نوین راه یافت و از تجربیات و آموزش استادانی چون میرزا علی اکبر خان نجم‌ آبادی (م1373ش)، علی محمّد حیدریان (م1369ش)، رفیع حالتی و ابوالحسن صدیقی (م1374ش) بهره‌ مند شد. هرچند خود، تربیت هنری‌اش را وامدار استاد اسماعیل آشتیانی (م1349ش) شاگرد برگزیده استاد کمال ‌الملک می‌ دانست. در سال 1323ش با مارکار قارابگیان (م1355ش) از ارامنه مهاجر روس و از نخستین گالری‌ داران تهران آشنا شد و طی قراردادی، در سالن مانی بیش از دو هزار پرتره را اجرا کرد اما همه آنها با امضای قارابگیان عرضه شد.

استاد والی در سال 1326ش نخستین کارگاه هنری شخصی خود به نام «هنرگاه والی» را در سرای طاهباز واقع در خیابان لاله‌ زار ایجاد کرد. آثار او تنها یک­ بار در سال 1343ش در معرض دید عموم قرار گرفت. این نمایشگاه انفرادی، در انجمن روابط فرهنگی ایران و اتّحاد جماهیر شوروی به مدت 55 روز دایر شد. در آن، پرتره­ هایی از شخصیت ­های فرهنگی و سیاسی ایران و جهان از جمله جواهر لعل نهرو (م­1964م) و ایندیرا گاندی (م­1984م) به نمایش گذاشته شد. استاد والی علاوه بر نقاشی، به هنرهای خوشنویسی، تذهیب و صفحه ‌آرایی نیز پرداخت و در خوشنویسی از شیوه استاد حسن زرّین‌ خط (م1357ش) پیروی می‌کرد. طراحی کتاب ‌های «ترجمه الصلوه» نوشته ملامحسن فیض کاشانی، «بانگ تکبیر»، «درس دین» نوشته شیخ محمود شبستری و «سرود اسلامی» از آثار او است. نفیس‌ترین نقاشی وی، تمثالی از امام علی علیه ‌السلام است که از سال 1372ش در موزه آستان قدس رضوی (مشهد) نگهداری می‌شود. گفته می ‌شود استاد والی وقتی در سیزده سالگی امام را  در رویا دید، تصمیم به یادگیری نقاشی گرفت اما بیست‌ و سه سال بعد توانایی نقاشی چهره امام را پیدا کرد. در آن تابلو، امام علی علیه ‌السلام قرآن به دست گرفته و شمشیر را زمین گذاشته است.   ادامه مطلب...

نوشته شده در  جمعه 94/5/16ساعت  12:30 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

ابوطالب قادری متولّد 1356 شهرستان نظرآباد واقع در استان البرز، هنرآموز رسمی آموزش و پرورش و مدرّس دانشگاه است.

خلاقیت، تواضع وهمّت بلند این معلم نظرآبادی

آقای ابوطالب قادری متولّد 1356 شهرستان نظرآباد واقع در استان البرز، هنرآموز رسمی آموزش و پرورش و مدرّس دانشگاه است. ایشان دارای فوق دیپلم ریاضی از تربیت معلّم تهران، لیسانس نقاشی از دانشگاه هنر یزد (1387) و فوق لیسانس نقاشی از دانشگاه تربیت مدرّس تهران (1387) است. مهم ترین ویژگی آقای قادری، خلاقیت، تواضع و همّت بلند ایشان است که در بین هنرمندان شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد مثال زدنی است. ضمن پاسداشت فعالیت های هنری ایشان، نگاهی می اندازیم به کارنامه قابل تحسین این معلّم و مدرس هنر. ادامه مطلب...

نوشته شده در  دوشنبه 94/5/12ساعت  5:15 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

افتتاح نمایشگاه «خطّ اوج» ابداعی خسرو پورنادعلی در شهر هشتگرد

سوّمین نمایشگاه «خطّ اوج» ابداعی خسرو بورنادعلی روز چهارشنبه 7 مرداد 1394 با حضور برخی مسئولان و هنرمندان شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد در فرهنگسرای امام  علی (ع) شهر هشتگرد افتتاح شد. این نمایشگاه به مدّت یک هفته از ساعت 10 تا 19 دایر خواهد بود. گفتنی است خسرو پورنادعلی (متولّد 1339ش) با الهام از سبک های مختلف خوشنویسی، موفّق به ایجاد یک شیوه نو در خوشنویسی ایران شد که در سال 1393ش با نام «خط اوج» در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است. وی زاده قصرشیرین و هم اکنون مقیم شهر نظرآباد است. «وبلاگ ساوجبلاغ پژوهی» این موفقیّت هنری را به هنرمند گرامی و کوشا آقای پورنادعلی تبریک عرض می کند.


نوشته شده در  پنج شنبه 94/5/8ساعت  11:17 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

گلایه استاد والی از مسئولان و قول و قرارهای نافرجام 

استاد جعفر والی می گوید: «در این مملکت برای اجرای یک تئاتر هر روز باید اقدام و پیگیری کرد. من هم منتظرم کمی سرپا شوم تا بروم ببینم مسئولان به قول‌ و‌ قرارهایی که قبلاً داده‌اند پایبند هستند یا نه. اما اگر اجرای این نمایش قطعی شود و بخواهیم تمریناتش را شروع کنیم، باید تمرینات را در همین ده (روستای وِلیان از توابع شهرستان ساوجبلاغ) انجام دهیم. آن زمان آقای طاهری برای اجرای این نمایش قول‌ و قرارهایی با ما گذاشتند و حالا که دیگر استعفا داده‌اند و رفته ‌اند، نمی‌ دانم چه خواهد شد و در نتیجه روز از نو روزی از نو. امیدوارم بتوانیم این نمایش را اجرا کنیم. خیلی دلم می ‌خواهد این کار به ثمر برسد. البته اگر بگذارند.» استاد جعفر والی، کارگردان و بازیگر ساوجبلاغی تئاتر ایران، سال گذشته، قصد داشت «آی باکلاه،‌ آی بی‌کلاه» غلامحسین ساعدی را در تالار سنگلج روی صحنه ببرد که وضعیت جسمانی نامناسبی پیدا کرد و در بیمارستان بستری شد. پس از آن، مدتی در کانادا مشغول درمان بود و هم ‌اکنون به ایران بازگشته است. عسل عباسیان در  روزنامه شرق (ش 2323، ص 14) با او درباره برنامه‌های پیش ‌رویش گفت‌ و گو کرده است و جالب است که در جایی از گفتگو وی به صراحت این مساله را بیان کرده که به دلیل آلودگی هوای تهران نمی تواند تمرینات اجرای نمایش اش را در تهران برگزار کند و اگر بنا شود تمرین بگذارد باید در دهی باشد در ییلاقات البرز! وبلاگ ساوجبلاغ پژوهی متن کامل گفت و گوی استاد والی را بازنشر می دهد.

متن گفت و گو با استاد والی

نوشته شده در  جمعه 94/4/12ساعت  9:18 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 

خوشنویسی آیاتی از قرآن کریم به خط های نستعلیق و اوج

قرار است در هفتمین آیین شب های روشن (سه شنبه 9 تیر 1394، ساعت 17) دو تن از هنرمندان گرامی شهرستان نظرآباد در فرهنگسرای مهر شهر نظرآباد، آیاتی از قرآن کریم را به خط های «نستعلیق» و «اوج» خوشنویسی کنند. این آیین با همکاری موسسه های رخسار قرآن، مکتب قرآن، ظهور نجم البرز، المهدی و فراوری دانش ابریشم سبز­ برگزار می شود.


- استاد امیر اصغری، با درجه هنری فوق ممتاز، عضو انجمن خوشنویسان ایران است. در سال 1354ش در شهر نظرآباد زاده شد. با شاگردی نزد استاد امیراحمد فلسفی (متولّد 1337ش)، در سال های 1381 و 1392ش موفّق به دریافت درجه های هنری ممتاز و فوق ممتاز از انجمن خوشنویسان ایران شد. خوشنویسی و انتشار دیوان حافظ (در سال های 1378 و 1385ش) با مقدّمه دکتر حکمت الله ملاصالحی، رباعیات خیام (1388ش)، گلستان سعدی (1389ش) با مقدّمه اسماعیل آل احمد، گزیده ای از اشعار شهریار (1390ش) و گزیده ای از قصیده های پروین اعتصامی (1391ش) از جمله تلاش های هنری او است. قرآن نستعلیق استاد اصغری هنوز به چاپ نرسیده است. برگزاری نمایشگاه های خوشنویسی انفرادی در شهرستان های تهران، هشتگرد و نظرآباد و کسب چندین رتبه هنری از دیگر فرازهای کارنامه هنری او است. 

- استاد خسرو پورنادعلی (متولّد 1339ش) با الهام از سبک های مختلف خوشنویسی، موفّق به ایجاد یک شیوه نو در خوشنویسی ایران شد که در سال 1393ش با نام «خط اوج» در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است. وی زاده قصرشیرین و هم اکنون مقیم شهر نظرآباد است. 


نوشته شده در  دوشنبه 94/4/8ساعت  4:10 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

آیینه کوشش های هنری گروه نمایش بهمن

در وبگردی روز آدینه دریافتم که آقا مهرداد کورش ­نیا هنرمند گرامی و خوش قریحه تئاتر ایران، سایتی فاخر برای انعکاس فعالیّت های هنری خود و گروه نمایش بهمن راه اندازی کرده است. هم اکنون این سایت به نشانی http://mehrdadkuroshnia.ir/ در دسترس علاقه مندان است. متن نمایشنامه ها، گفت و گوها، تصاویر و دیدگاه های دیگران درباره کارنامه هنری مهرداد کورش نیا در این سایت منتشر شده است. مهرداد کورش ­نیا (متولّد 1353 خورشیدی در شهر نظرآباد کرج) نویسنده، عکاس، کارگردان و موسس گروه نمایش بهمن در شهرستان ­های ساوجبلاغ و نظرآباد است. حضور در جشنواره­ های بین ­المللی تئاتر دانشگاهی ایران (1385)، تئاتر فجر (سال­ های 1384، 1386، 1387 و 1389)، آمانو در کشور ارمنستان (1385)، روهر در کشور آلمان (1387) و لاماما اسپولتو در کشور ایتالیا (1390) از جمله فعالیّت ­های هنری او است. یکی از نمایشنامه ­های کورش ­نیا با نام «آوازه ستاره ­ها» در ارمنستان ترجمه و منتشر شده ­است. جهت آگاهی بیشتر از کارنامه فرهنگی و هنری ایشان، اینجا را ببینید. ضمن تبریک به این هنرمند گرامی، متن کامل شش نمایشنامه، برخی از یادداشت ها، نقدها و گفت و گوهای ایشان به اضافه یادداشت پیشین من درباره موفقیت گروه نمایش بهمن در ادامه مطلب، قابل دانلود است.  

آخرین نامه 

 مانی

آواز ستاره ها

کابوس یک رویا

 درخت ها

آقا لیلا

برخی از یادداشت ها، نقدها و گفت و گوها

از ساوجبلاغ تا کن


نوشته شده در  جمعه 94/4/5ساعت  11:39 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

نخستین جشنواره تئاتر کهن دشت برگزار شد

برگزیدگان گروه های نمایشی پس از دو روز حضور و اجرا در نخستین جشنواره تئاتر کهن دشت معرفی شدند . به گزارش روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نظرآباد، مراسم اختتامیه این جشنواره که به میمنت اعیاد شعبانیه و با عنایت به تاکید دکتر جنتی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر عنوان سال تئاتر، با حضور مدیران استانی و شهرستانی، نویسندگان و هنرمندان حوزه های مختلف به ویژه تئاتر و در فضایی گرم و صمیمی برگزار شد. در این مراسم علاوه بر تقدیر از گروه های شرکت کننده جشنواره از خدمات و فعالیت های ارزشمند رضا مهدی زاده به عنوان هنرمند تئاتر نظرآباد تجلیل شد. در این مراسم شریفی معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع هنرمندان نمایش نظرآباد آن‌ها را پای ثابت اتفاقات مهم هنری استان دانست و به عنوان نمومنه تقاضای حضور هشت گروه در جشنواره تئاتر استانی را کم نظیر عنوان کرد. ادامه مطلب...

نوشته شده در  دوشنبه 94/3/4ساعت  2:8 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

دوازدهمین جشن بازیگر 

به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم دوازدهمین دوره جشن انجمن بازیگران خانه تئاتر که با عنوان «جشن بازیگر» شناخته می شود در تالار وحدت برگزار شد و طی آن برترین های بازیگری زن و مرد تئاتر در سال 93 معرفی شدند.در این دوره بنا به خواست هیات مدیره انجمن بازیگران، برگزیدگان بازیگری مرد و زن بدون اولویت اعلام شدند. در بخش بهترین بازیگران مرد «پوریا رحیمی سام» بازیگر ساوجبلاغی برای نمایش «آخرین نامه» به کارگردانی  و نویسندگی مهرداد کورش نیا مدیر گروه نمایش بهمن ساوجبلاغ برگزیده شد. استاد جعفر والی هنرمند نامدار ساوجبلاغی هم از میهمانان ویژه این مراسم بود.

شصت و هشتمین جشنواره فیلم کن

به گزارش عصر ایران، نخستین فیلم سینمایی آیدا پناهنده یکی از جوایز بخش نوعی نگاه شصت و هشتمین جشنواره فیلم کن را به خود اختصاص داد «ناهید» به کارگردانی آیدا پناهنده و تهیه‌ کنندگی بیژن امکانیان از ایران به طور مشترک با فیلم هندی Masaan به کارگردانی نیراج گایوان جایزه «آینده روشن» را دریافت کرد. پناهنده پیش از این در جشنواره های متعددی جوایزی را برای فیلم های کوتاه و مستند کسب کرده بود. پوریا رحیمی‌سام هنرمند جوان ساوجبلاغی از بازیگران این فیلم است.

* وبلاگ «ساوجبلاغ پژوهی» این دو موفقیت ارزشمند هنری را به آقای پوریا رحیمی سام و دیگر هنرمندان و فعالان فرهنگی شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد تبریک عرض می کند. دست مریزاد.


نوشته شده در  دوشنبه 94/3/4ساعت  1:5 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

آقا سید مرتضی برغانی؛ خوشنویس نامدار روزگار قاجار

آقاسید مرتضی برغانی (1277 - 1318 ش) از اساتید بنام خوشنویسی در خط نستعلیق در اواخر دوره قاجار و از شاگردان ممتاز میرزا محمدرضا کلهر است. او از نظر اشاعه هنر خوشنویسی و شیوه نستعلیق ‌نویسی کلهر، مهمترین شاگرد میرزای کلهر محسوب می ‌شود؛ چرا که او این شیوه را به دو فرزند خود استاد سید حسین  و استاد سید حسن میرخانی تعلیم داد. این دو استاد که با یک واسطه شاگردان مرحوم کلهر به‌شمار می‌ روند از بنیانگذاران انجمن خوشنویسان ایران هستند و در آموزش خوشنویسان معاصر کوشش بسیار کرده اند و موفقیت چشمگیری به دست آوردند. سید مرتضی برغانی مدتی در هندوستان به سر برد و آثاری را برای چاپ سنگی نوشت که در آخر آنها «مرتضی الحسینی البرقانی» رقم شده است. در واقع سید مرتضی برغانی تنها و یا دست‌کم مهمترین حلقه اتصال خوشنویسان معاصر به سلسله خوشنویسان دوره قاجار است.


نوشته شده در  پنج شنبه 94/2/31ساعت  7:9 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

دکترعنایت الله شهیدی؛ گریزاز فلسفه به سوی تعزیه

دکتر عنایت الله شهیدی (1304 – 1382ش) استاد فلسفه اسلامی دانشگاه تهران و تعزیه پژوه نامدار ایران است که ریشه در روستای برغان از توابع شهرستان ساوجبلاغ دارد. پیش از این در یادداشتی با عنوان «یادی از دکتر عنایت الله شهیدی، تعزیه پژوه برجسته ساوجبلاغی» در همین وبلاگ درباره ایشان نوشته ام. این یادداشت را چند روز پس از درگذشت استاد شهیدی نوشتم که با عنوان «تولّد نوشته پس از مرگ مولف» در هفته نامه پیک آزادی (ش 53، 8 شهریور 1382، ص 5) منتشر شد. دکتر شهیدی از دهه چهل هجری شمسی به مطالعه جدّی درباره هنر تعزیه پرداخت. تحقیق او با نام «پژوهشی در تعزیه و تعزیه خوانی» با عنوان برترین پژوهش فرهنگی سال 1379 کشور برنده جایزه شد و نمایندگی یونسکو در ایران آن را چاپ کرد.

تعزیه در لغت به معنای سوگواری است و در اصطلاح به نوعی نمایش آیینی مذهبی بر اساس واقعه کربلا و شهادت امامان و دیگر وقایع مذهبی و قصه ‌ها و داستان ‌های تاریخی و اساطیری و عامیانه اطلاق می ‌شود. در این کتاب موضوع ‌های تاریخی، اجتماعی، فرهنگی، هنری و ادبی تعزیه و تعزیه‌ خوانی در ایران به طور اعم، ‌و تعزیه و تعزیه ‌خوانی در حوزه جغرافیایی ـ فرهنگی تهران و نواحی پیرامون آن به طور اخص بیان شده است. کتاب پژوهشی در تعزیه و تعزیه ‌خوانی: از آغاز تا پایان دوره قاجار در تهران، از مجموعه فرهنگ و مردم در سیزده بخش به تعزیه ‌خوانی در دوره پیش از قاجار و نیز دوره قاجار؛ تعزیه‌ خوانی‌های تهران؛ شکل‌ های تعزیه ‌خوانی، مکان‌ ها، اقسام تعزیه، اجرا کنندگان، رخت و لباس و اسباب؛ موسیقی تعزیه؛ منابع ادبی، زبان و ادبیات، شیوه گفتار؛ و شرح حال تعزیه ‌خوانان و تعزیه گردانان پرداخته است. مظفر پاسدار شیرازی از نویسندگان سایت وزین «انسان شناسی و فرهنگ»، کتاب دکتر شهیدی درباره تعزیه را این گونه معرفی کرده است: ادامه مطلب...

نوشته شده در  یکشنبه 94/2/27ساعت  9:17 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

<   <<   6   7   8   9   10      >

فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]