سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 


 

 

ساوجبلاغ سرزمین کتاب و دانایی

 

الکتب بساتین العلماء

کتاب ها، باغ های دانشمندان هستند .

امام علی علیه السلام

روز 20اردیبهشت 1402همزمان با اوج بهار طبیعت، بهار کتاب و کتاب خوانی با سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آغاز شد. کتاب، زیباترین پدیده هستی است که با گذشت زمان و سیطره مدرنیته و رسانه‌های دیجیتال همچنان قدرت، لطف و اثرگذاری خودش را حفظ کرده است. اتفاقی نیست که در دین شریف محمدی، کتاب معجزه و مائده ای معنوی و آسمانی است. درباره اهمیت کتاب همین بس که طالب آملی سروده است:

 بزم رنگین کن از جواهر علم

مجلس بی کتاب، بی نمک است

 اداره سیما، منظر و فضای سبز شهرداری هشتگرد به سکانداری آقای مهندس حامد آلیانی در هشتمین نمایشگاه گل و گیاهان باغبانی، صنایع دستی و سوغات محلی - که در بوستان پروین اعتصامی در حال برگزاری است - طرحی را نصب کرده که ذیل عنوان «ساوجبلاغ سرزمین کتاب و دانایی» چهارده اثر از نویسندگان ساوجبلاغی با گستره زمانی دوره قاجاریه تا روزگار ما را معرفی کرده است؛ آثاری در زمینه تفسیر، اخلاق، فلسفه، کلام، عرفان، شعر، رمان، حقوق، باستان شناسی، تاریخ و...

1. مفصل البیان / شیخ محمد تهرانی ساوجبلاغی؛

2. اخبار صادقیه / میرزا تقی ساوجبلاغی (دبیراعلم)؛

3. مجالس المتقین / آیت الله شیخ محمدتقی برغانی (شهید ثالث)؛

4. حقوق مدنی/ دکتر مهدی شهیدی؛

5. تفسیر و تفاسیر شیعه / استاد عبدالحسین شهیدی صالحی؛

6. باستان شناسی دین / دکتر حکمت اله ملاصالحی؛

7. نامیرا / صادق کرمیار؛

8. تفسیر سوره نساء / آیت الله سید احمد میرخانی؛

9. وعده دیدار / استاد عباس براتی پور؛

10. در رودخانه ما / مهین دانشور؛

11. دیوان بنده / استاد سید حسن میرخانی (سراج الکتاب)؛

12. طلوع دوباره شمس / استاد علی اشرف والی؛

13. مورچه و شیر / استاد منوچهر سلیمی؛

14. بیداری دشت کهن / حسین عسکری.

در شناسایی این آثار، اداره کتابخانه های عمومی و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ساوجبلاغ، مهندس آلیانی را یاری کرده‌اند. قرار است به زودی این طرح در یکی از معابر عمومی شهر هشتگرد، هنرمندانه اجرا شود. این قدرشناسی و تیزبینی فرهنگی را صمیمانه ارج می نهیم.

کاری که قلم به یک زبان ساخت

شمشیر به صد زبان نسازد

حسین عسکری

21 اردیبهشت 1402 


____________________

 

 

آیین رونمایی از کتاب «لوهبون: بهشت دره رود» نوشته محمود نجفی

از انتشارات رهام اندیشه

با سخنرانی:

دکتر حسین عسکری (البرز پژوه)

دکتر مهدی محمدی (زنجان پژوه)

رضا قاسم‌پور (شاعر و روزنامه نگار)

یک شنبه 24 اردیبهشت 1402، ساعت 17

کرج، خیابان طالقانی شمالی، ابتدای بلوار ماهان، پژوهش‌سرای خوارزمی

برگزار کننده: پژوهش‌سرای خوارزمی

|فایل pdf این کتاب با اجازه نویسنده منتشر شده است|

دانلود کتاب

____________________

 

 

 

سند گلی ارتباط تجاری محوطه های باستانی ازبکی و شوش در میانه هزاره چهارم پیش از میلاد مسیح

کاردستی محمد سینا عسکری دانش آموز 12ساله مدرسه امام حسین شهرستان نظرآباد استان البرز

4 اردیبهشت 1402

____________________

 

کوتاه نوشته های حسین عسکری در کانال تلگرامی البرزپژوهی - 1

 

کوتاه نوشته های حسین عسکری در کانال تلگرامی البرزپژوهی - 2

 


نوشته شده در  پنج شنبه 102/2/21ساعت  12:46 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 


 

 

در سایه سار سرو

12 اردیبهشت روز پاسداشت مقام معلم است. پاسداشت شأن و جایگاه علم و معلم، شاخصه ای ملموس از میزان پیشرفت و تعالی علمی، فرهنگی، اخلاقی و اجتماعی جوامع انسانی به شمار می رود. از اول ابتدایی تا به این سن، آموزگاران، دبیران، معلمان و استادان بزرگ و مهربانی داشتم که دست زندگان را خاضعانه می‌بوسم و درود می فرستم به روان آسمانی سفر کردگان. در این میان، حق استادی جناب آقای دکتر حکمت اله ملاصالحی ویژه است. این استاد صورت و معنا، علاوه بر افزایش دانش، در تصحیح، تکمیل و پیرایش بینش و رفتار اجتماعی بنده نقش موثر و ماندگاری دارد.

صبح روز جمعه 8 اردیبهشت 1402به همراه برادرم علی آقا عسکری ره سپردیم به جاده برای تهیه تصاویر کتاب در دست انتشار «تاریخ هشتگرد». مشتاقانه به خیابان استاد ملاصالحی هم سر زدیم. جناب استاد با رهنمودهای عالمانه خود نقش موثری در شناسایی و معرفی هویت فرهنگی و تاریخی شهر هشتگرد مرکز شهرستان ساوجبلاغ در استان البرز دارد. هشتگردی های قدرشناس هم خیابان ضلع غربی دانشگاه پیام نور واحد هشتگرد - که نزدیک دانشگاه آزاد اسلامی این شهر است - را مزین کرده اند به نام مبارک حضرت استاد. صمیمانه دستان مبارک و مهربان این معلم و استاد - به‌ معنای دقیق کلمه - را بوسه باران می کنم. ممنونم که استاد عزیز، بنده کمترین را در سایه سار دانش، بینش و کنش معنوی و مینوی خود جای داده است. جان گرامی اش به سلامت.

در تارهای عشق تو، پیچیده‏ام عزیز

بر بند سخت زلف تو، تابیده‏ام عزیز

از آفتاب مهر تو، روییده‌ام ز خاک

در سایه‌سار سرو تو، آسوده‌ام عزیز

 حسین عسکری

____________________

 

 

آغاز ساخت گذر فرهنگی شهر هشتگرد

روز پنج شنبه 14اردیبهشت 1402کلنگ ساخت «گذر فرهنگی شهر هشتگرد» با حضور حجت الاسلام والمسلمین مختاری امام جمعه، دکتر محمدرضا البرزی فرماندار و مهندس پیام رئیسی شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر هشتگرد به زمین زده شد. قرار است در این طرح کم نظیر و مهم، «فرهنگ»، «تاریخ» و «مشاهیر» استان البرز، شهرستان ساوجبلاغ و شهر هشتگرد با شیوه های جذاب هنری و اثرگذار در معرض دید گردشگران داخلی و خارجی قرار گیرد. گذر فرهنگی هشتگرد یکی از طرح های زیر مجموعه «هویت فرهنگی و تاریخی شهر هشتگرد» است که به همت شهرداری و شورای اسلامی هشتگرد در دست انجام است.

 بنده هم در این آیین، طی سخنانی کوتاه گنجاندن «موزه باستان شناسی و مردم شناسی شهرستان ساوجبلاغ» در پروژه گذر فرهنگی را به فرماندار پیشنهاد دادم. ساوجبلاغ میراث دار مدنیت و فرهنگ 7هزار ساله و سابقه حضور بسیط و غیر مدنی 50هزار ساله انسان است. برخی محوطه های باستانی آن همانند «موشه لان تپه اسماعیل آباد» و «گنج تپه و سیاه تپه خوروین و آجین دوجین» و «پناهگاه های صخره ای سرهه» از شهرت ملی و جهانی برخوردارند.

 این گذر فرهنگی به مساحت 3500متر مربع و به طول 200متر در بلوار شهید اژدری بین مجتمع فرهنگی هنری 9 دی و فرهنگ سرای امام علی علیه السلام قرار دارد. در واقع، ایده گذر فرهنگی از «استاد دکتر حکمت اله ملاصالحی» است و گروهی از البرز پژوهان و پژوهشگران رشته های تاریخ، باستان شناسی، هنر، معماری، ادبیات و... در استخراج عناصر ایرانی - شیعی مورد استفاده در آن مشارکت خواهند داشت. امیدوارم این اقدام ارزشمند فرهنگی، به سرعت، دقت و البته هنرمندانه اجرا شود. علیرضا مویدی رئیس شورای اسلامی شهر هشتگرد در گفت و گوی تصویری فوق با «پایگاه خبری ساوجبلاغ نیوز» ضمن تشریح این طرح، از همه فعالان فرهنگی و هنری و البرزپژوهان برای مشارکت در مرحله مطالعاتی گذر فرهنگی هشتگرد دعوت کرده است. جا دارد از پیگیری های جدی و مشتاقانه آقای محمدرضا کاشف رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی هشتگرد در فراهم کردن زمینه تصویب اعتبار 5میلیار تومانی برای این طرح ماندگار تشکر کنم.

حسین عسکری

14اردیبهشت  1402

گزارش تصویری در این باره 

 

 

 


____________________


هم فکری درباره برگزاری آیین شب های البرز

با حضور استاد علی مهری، دکتر مهراب رجبی، حسن شاه محمدی، بهروز رحیمی، دکتر حمید حشمدار، دکتر حسین عسکری

خانه هنرمندان کرج

13اردیبهشت 1402

____________________


گزارش تصویری از آیین رونمایی تازه‌ترین اثر دکتر مهراب رجبی

البرزنامه

جلد ششم

(ژئوپلیتیک، اقلیم و جاینام شهرستان های استان البرز)

کرج، روبروی استانداری، سالن میلاد

چهارشنبه 13اردیبهشت 1402، ساعت 15تا 17

انتشارات رهام اندیشه


 

پیام استاد دکتر حکمت اله ملاصالحی

استاد دانشگاه تهران و عضو هیات امنای بنیاد ایران شناسی

4 دقیقه

سخنرانی حسین عسکری در این آیین رونمایی

10 دقیقه

____________________


 

خبرهای خوش برای فرهنگ و هنر شهر هشتگرد

طی جلسه ای در روز پنج شنبه 31فروردین 1402با حضور پیام رئیسی شهردار، محمد رضا کاشف رئیس کمیسیون فرهنگی شورا، سید رضا میرغفاری مسئول فرهنگی شهرداری و استاد حمید رضا نادری، دکتر حسین عسکری و امیر آزادروستا و دیگر اعضای کمیسیون فرهنگی، موضوعات فرهنگی و هنری شهر هشتگرد مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت. به گزارش اداره روابط عمومی شهرداری و شورای اسلامی شهر هشتگرد، مهندس کاشف فرهنگ و هنر را به مثابه روحی دانست که هر کالبدی را ژرفا می بخشد. وی ارتقا سطحی کیفی و کمی در حوزه های مختلف فرهنگی - هنری شهر هشتگرد را لازمه کشف استعدادها و تبلور توانایی هایی دانست که نیاز به مشارکت و بهره بردن از ظرفیت‌ها و پتانسیل های موجود می‌باشد. «افتتاح خانه فرهنگ و هنر»، «برگزاری جشنواره فرهنگی - هنری» و «چاپ کتاب تاریخ هشتگرد» از موارد مطرح شده در این جلسه بود.

- برداشت از کانال ایتا شهر من

 

خبر فوق در وب سایت کوه سرافراز

 

کوتاه نوشته های حسین عسکری در کانال تلگرامی البرزپژوهی - 1

 


نوشته شده در  جمعه 102/2/15ساعت  12:36 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 


 

   کودتای سوم اسفند 1299 و استان البرز

 به روایت حسین عسکری

تهیه کننده: میثم نبی

رادیو البرز

3 اسفند 1401

6 دقیقه

______________________


 

 

بشردوست، فروتن و مخالف تکبر باشید

توصیه اخلاقی آیت الله حاج شیخ هادی نجم آبادی فقیه نواندیش، آزادی خواه و قرآن پژوه عقل گرای روزگار قاجار

اثر استاد امیر اصغری

خوشنویس البرزی

این اثر هنری در کتاب «روستازادگان دانشمند» نوشته حسین عسکری درج شده که به تازگی منتشر شده است.

درباره این کتاب

______________________


 

پیشنهاد ایجاد سروستان شهدای نهضت جنگل در طالقان

علیرضا شاه حسینی مشاور فرماندار طالقان در امور فرهنگی این شهرستان به مناسبت یکصد و چهارمین سالروز شهادت طبیب مجاهد دکتر ابراهیم حشمت طالقانی یار و همقدم میرزا کوچک جنگلی، پیشنهادی را مبنی بر ایجاد یک سروستان به نام شهدای طالقانی نهضت جنگل ارائه کرد. مراحل اولیه ی این طرح با مشورت از کارشناسان منابع طبیعی و همچنین با همکاری دکتر حسین عسکری نویسنده و البرز پژوه در دست مطالعه و بررسی قرار دارد. بیست و یکم اردیبهشت ماه 1402، طالقان شاهد برگزاری گرامیداشت یکصد و چهارمین سالروز شهادت نفر دوم نهضت جنگل خواهد بود.

- به نقل از رسانه فرهنگی گیل دیلم، 16 بهمن 1401

 

حضور موثر مبارزان البرزی در نهضت جنگل

 

______________________

 

 

استاد دکتر یوسف مجیدزاده در حال بیان ویژگی های باستان شناختی دژ مادی بر فراز تپه مرتفع محوطه باستانی ازبکی

شهرستان نظرآباد

استان البرز

18 آبان 1380

از راست: حسین عسکری، عباس احمدی، بتول کشت پور، ابوالفضل جلالی، مهدی توسلی، رامین ولی محمدی، جمال ترابی کچوسنگی، امیر حسین توسلی، ربابه کشتکار

عکاس: علی عسکری

______________________

 

 

مصاحبه هجده ساله

مصاحبه 18 سال پیش حسین عسکری با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) درباره وضعیت میراث فرهنگی شهرستان ساوجبلاغ. در آن زمان (5 دی 1383) شهرستان ساوجبلاغ شامل شهرستان های ساوجبلاغ فعلی، نظرآباد، طالقان و چهارباغ بود. ساوجبلاغ بزرگ از توابع استان تهران به شمار می رفت و استان البرز هم متولد نشده بود.

 پیوند مصاحبه

 

______________________


 

 

مرگ تختی در نزدیکی احمدآباد!

17 دی پنجاه و سومین سالگرد مرگ دردناک جهان پهلوان غلامرضا تختی (1309 - 1346ش) صاحب ده مدال ارزشمند جهانی در رشته کشتی است. او در اواخر عمر با گرایش به جبهه ملی، در صف مخالفان حکومت پهلوی قرار گرفت. از این منظر با آیت الله سید محمود طالقانی فقیه مبارز و نواندیش البرزی در یک سنگر بود.در عکس فوق که مربوط به سال های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی است، آیت الله طالقانی در مسجد هدایت تهران با اهدای قرآن کریم از تلاش های اجتماعی تختی تقدیر کرد. این دو شخصیت که از علاقه مندان به دکتر محمد مصدق به شمار می روند، پس از درگذشت او در 14 اسفند 1345، بر مزار او در روستای احمدآباد از توابع شهرستان نظرآباد در استان البرز حاضر شدند. تختی در چهلم مصدق (بهار 1346) با وجود تهدیدات سازمان اطلاعات و امنیت حکومت پهلوی (ساواک) به احمدآباد آمد. در حالی که گروهی از کارگران کارخانجات نساجی مقدم با سازماندهی سرهنگ علی اکبر مولوی رییس بی رحم و مخوف ساواک تهران به آرامگاه مصدق آورده شده بودند تا ضد مصدق و به نفع محمد رضا شاه پهلوی شعار دهند. در کارنامه سرهنگ مولوی که بعدها به درجه سرتیپی رسید، تصدی ریاست ساواک تهران، دستگیری دکتر سید حسین فاطمی وزیر امور خارجه کابینه مصدق، سخت گیری به دکتر مصدق در روستای احمدآباد، مشارکت در حمله به مدرسه فیضیه قم، کشتار مردم در واقعه 15 خرداد 1442، دستگیری شبانه امام خمینی در شهر قم و جاسوسی از بیوت مراجع تقلید شیعه دیده می شود. او در 5 اردیبهشت 1351 بر اثر سانحه سقوط هلی کوپتر کشته شد. بین آمدن جهان پهلوان تختی به احمدآباد و مرگش، فاصله چندانی نیست…

این یادداشت در خبرگزاری ایسنا




______________________


 

 

شب نشینی با تاریخ ایران و البرز

امشب 12 دی 1401 بنده و آقای دکتر سید غنی افتخاری (مدرس طالقانی تاریخ)، میهمان «برنامه شب نشینی با تاریخ» در رادیو البرز هستیم. نخستین بخش این برنامه، ساعت 22 امشب پخش می شود و قرار است هر هفته دوشنبه ها تداوم یابد. تهیه کننده این برنامه آقای میثم نبی است متولد سال 1362 در شهر زنجان و اکنون البرزنشین و شاغل در رادیو البرز. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در زادگاهش گذرانده است. کارشناسی «ادبیات نمایشی» و کارشناسی ارشد «تهیه‌کنندگی»، تحصیلات دانشگاهی اش است. نوشتن را از سال 1380 با شعر سپس فیلم نامه آغاز کرده و در سال 1382 مصمم‌تر به حوزه داستان وارد شده است. «آلما»، «دوردست» و «روایت عقل سرخ» از کتاب های چاپ شده این نویسنده و برنامه ساز جوان است. برایش آرزومند توفیقات بیشتر هستیم.

_____________________


 

 

قدر همت والای محمدحسین شاه بیگ

امروز مقارن با نخستین برف زیبای زمستانی، سه کتاب قیمتی و خواندنی آقای محمدحسین شاه بیگ را دریافت کردم [1]. سه گانه ارزشمندی که در پیوند با گویش دیرپا و فرهنگ و تاریخ کهن اشتهارد است. با پژوهش های آقای شاه بیگ، اشتهارد (اشت + ارد = اشتارد) یعنی «آتشکده» یا «جایگاه مقدس.» تلفنی دقایقی با آقای شاه بیگ درباره این سه کتاب گفت و گو کردم و خواهش کردم که برای «کتاب تاریخ هشتگرد»، درباره «نام شناسه هشتگرد» ابراز نظر کنند. آقای شاه بیگ عزیز - که معلم پژوهنده و متولد سال 1349 خورشیدی است - را با این سه اثر می توان البرزپژوهی روشمند، دقیق، موثر و صاحب نظر دانست. به قول جناب صائب، «عزم صادق رخنه در سد سکندر می کند...»

3 دی 1401

[1]. ساختار دستوری واژگان در گویش اشتهاردی، تهران: انتشارات پژوهشگر برتر، 1396 / توصیف نظام آوایی گویش اشتهاردی، قم: انتشارات نقش، 1400 / فرهنگ جامع ضرب المثل ها و زبانزدهای تاتی اشتهارد، تهران: موسسه آموزشی تالیفی ارشدان، 1401.

- به نقل از کانال البرزپژوهی https://t.me/alborzology

 


نوشته شده در  چهارشنبه 101/12/3ساعت  6:41 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 


 

البرز و روز البرز

 

روزی ما باد لعل شکر افشان شما

دیدار چهار جانبه ای داشتیم با حضور آقایان؛

آل عوض

دکتر عسکری

اسدی

و بنده

سخن همچنان پیرامون البرز بود و البرز پژوهی و البته «روز البرز»

چرا که؛از هر چه بگذریم سخن دوست خوشتر است.

البرز پژوهی و پژوهش های مرتبط با آن خوشبختانه اینک به عنوان یک موضوع پژوهشی قابل تامل و با اعتبار - و گاه حتی پر اهمیت تر از یک رشته دانشگاهی - مورد توجه قرار گرفته، علاقه مندان در رده های مختلف خصوصاً در بین پژوهشگران، به بررسی پیرامون این موضوع پرداخته، این پژوهش ها در مراکز علمی/ فرهنگی و خصوصاً در فضای مجازی، بازتاب وسیعی دارد.

در ادامه نشست های مرتبط، در جلسه امروز مشخصاً مساله «روز البرز» برابر با بیستم مهر ماه - سالروز تاسیس دبستان برزگران / مدرسه فلاحت / پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران - مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

دکتر مهراب رجبی

25  تیر 1401

تصویر 1) از چپ به راست: اردشیر آل عوض مشاور استاندار البرز در امور فرهنگی و اجتماعی؛ دکتر مهراب رجبی مشاور البرزشناسی استاندار؛ داود اسدی مسئول روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان البرز؛ حسین عسکری البرزپژوه.

تصاویر 2 تا 5) کتاب های اهدایی دکتر رجبی.



 

 

 

_____________________________

 

 

در جست و جوی میراث مشترک هیو و فشند

پنج شنبه 30 تیر 1401 با آقای محمد دهقان پور، میهمان آقای محمدکاظم موحدی پور رئیس شورای اسلامی شهر جدید هشتگرد (= مهستان) بودیم. این روزها، آقای دهقان پور (هنرمند جوان و کوشای ساوجبلاغی) سخت مشغول نگارش «تک نگاری هیو»، است و در بخش نام آوران کتابش تلاش می‌کند که دانسته های مستند و بیشتری را درباره بزرگان هیو به ویژه «شادروان ملا محمدقاسم هیوی ساوجبلاغی» خوشنویس و کاتب قرآن کریم در سال 1252 قمری ارائه کند. پیش از این، همه دانسته های ما از این چهره البرزی، گزارش کوتاهی بود که آقای علی معدندار در صفحه 4 شماره اول فصلنامه هیوای هیو (تابستان 1384) منتشر کرد. مهم ترین نتیجه دیدار البرزپژوهانه امروز، آگاهی به حضور بخشی از نوادگان ملا محمدقاسم هیوی در روستای فشند ساوجبلاغ است که پس از گذشت بیش از 191 سال بر ما آشکار شد؛ این یعنی دو روستای فرهنگی و تاریخی هیو و فشند در البرز، پیوندهای دیرپا و عمیقی دارند. آقای موحدی پور - که از جهت مادر نسبش به ملا محمدقاسم می رسد - ساعتی با آقای دهقان پور دانسته هایش را به اشتراک گذاشت و بنده به عنوان شنونده، از این کشف زیبا و پیوند دهنده حظ بردم. خوشبختانه نسخه هایی از قرآن دست نویس مرحوم ملا محمدقاسم، چشم و دل اهالی این دو روستا را از دو سده پیش، «سیراب» کرده است. هیوی ها و فشندی ها از او خاطراتی در یاد دارند و از نوادگانش به نیکی یاد می کنند. به قول شاعر نامدار البرزی، شادروان استاد سید حسن حسینی:

از ازل، ایل و تبارم همه عاشق بودند

سخت دلبسته‌ این ایل و تبارم چه کنم

دیدار و گفت و گو با جناب استاد دکتر حکمت اله ملاصالحی، زیبایی و شیرینی این روز را برایمان دوچندان کرد. به امید روزهای خوش برای البرز و البرزیان عزیز.

حسین عسکری

    - به نقل از کانال البرزپژوهی https://t.me/alborzology 

 

 

 

 

 

 

 

 


نوشته شده در  سه شنبه 101/5/4ساعت  4:11 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 


 

 فقیه - عارف تبریزی در ساوجبلاغ

متاسفانه امروز 26 اردیبهشت 1401 «آیت الله سید عبدالله فاطمی نیا» فقیه - عارف محبوب تبریزی در 76 سالگی درگذشت. در پیوند با فرهنگ و تاریخ استان البرز، به خاطر دارم که زنده یاد استاد فاطمی نیا در چهارشنبه 6 شهریور 1387 در کنگره بزرگداشت فقیه البرزی روزگار قاجار یعنی آیت الله شیخ محمدتقی برغانی مشهور به شهید ثالث - که در مصلای شهر هشتگرد مرکز شهرستان ساوجبلاغ برگزار شد - حضور یافتند و سخنرانی کردند.

 تصاویر این پست اینستاگرامی - که پس از 14 سال برای نخستین بار منتشر می شود - روایتی از خاطره آن روز به یادماندنی و معنوی در شهر هشتگرد است. جناب استاد دکتر حکمت الله ملاصالحی که اداره کننده بخش ارائه مقالات برگزیده کنگره بود، استقبال گرمی از حضرت آیت الله کرد و جملات محبت آمیزی بین آنان رد و بدل شد. آیت الله فقید در سخنانش از دست‌اندرکاران کنگره تشکر کرد و آن را برای ارتقای فرهنگ دینی منطقه ساوجبلاغ - که در آن سال ها شامل شهرستان های طالقان، نظرآباد، چهارباغ و ساوجبلاغ فعلی بود - ضروری دانستند. در ادامه، نکاتی تاریخی در چرایی و چگونگی اطلاق عنوان «شهید ثالث» به آیت الله شیخ محمدتقی برغانی و قاضی نورالله شوشتری بیان کردند سپس با قرائت حدیثی، هوشمندانه و ظریف به تبیین «سویه های عرفانی و اخلاقی اجتهاد و فقاهت» پرداختند. مفهومی غامض و کمتر یاب که خودش مصداقش بود. آن مرحوم در پایان گفتند: «یکی از کتب مهم علما، کتاب شرایع الاسلام از محقق حلی است و تاکنون 70 شرح برای شرایع نوشته اند. یکی از شروح مهم شرایع، کتاب نازنین منهج الاجتهاد تالیف شهید ثالث آیت الله ملا محمدتقی برغانی می باشد که کتاب عظیم القدری است. بنده به اصفهان رفته بودم و اولین کاری که به هر کجا بروم انجام می دهم این است که سراغ کتابخانه ها را می گیرم تا ببینم چه دارند، خطی دارند یا نه؟ و عمرم در این راه گذشته، در اصفهان گفتند: یک نفر نسخ خطی دارد می‌خواهد بفروشد. رفتم دیدم یک مجلد از مجلدات منهج الاجتهاد شهید ثالث است و من آن را گذاشتم روی چشمم و از اصفهان آوردم و آن در باب قضا بود...» توصیه اخلاقی آیت الله فاطمی نیا در آن سخنرانی، عبارتی بنیادین از دیگر فقیه - عارف معاصر، شادروان آیت الله سید رضا بهاءالدینی (درگذشت 1376ش) بود: «از خشم و پرخاشگری دوری کنید چرا که خیر و برکت از زندگی می رود...»

روانش شاد و میهمان رضوان الهی.

حسین عسکری

 

 


 

از راست: دکتر محمدرضا نجاریان، آیت الله فاطمی نیا، استاد دکتر حکمت اله ملاصالحی

 

از راست: زکریا مهرور، استاد عبدالحسین شهیدی صالحی، حسین عسکری، ناصر مهرور

هشتگرد، 6 شهریور 1387

 

مجموعه مقالات کنگره بزرگداشت آیت الله شیخ محمدتقی برغانی (شهید ثالث)

 


نوشته شده در  یکشنبه 101/4/12ساعت  7:34 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 

نام آوران سرزمین من

(معرفی مشاهیر استان البرز در رادیو البرز)

تهیه کننده: محمد شهبازی

روزهای زوج ساعت 13:40 / تکرار روزهای فرد همان ساعت

با حضور البرزپژوهان: اسماعیل آل احمد، حسین عسکری، زکریا مهرور، سید هادی میرابوالقاسمی و...

______________________


 

کودک نویسان البرزپژوه

هجدهم تیر در تقویم پرافتخار ایران عزیز، روز ادبیات کودکان و نوجوانان نامگذاری شده است. این روز فرهنگی و مهم را به نویسندگان البرزی این عرصه به ویژه سه نویسنده گرامی که با التفات به حوزه البرزپژوهی، آثاری را در معرفی زادگاهشان پدید آورده اند، تبریک عرض می کنم. آقایان منوچهر سلیمی، زکریا مهرور و مرتضی دهقان آزاد که روستاهای فشند، برغان و اغلان تپه از توابع شهرستان ساوجبلاغ واقع در استان البرز را شناسنامه دار کرده اند. قلمشان همچنان پویا و بابرکت باد.

 18 تیر 1399

______________________


مشغول کتاب تاریخ هشتگرد هستم

مقاله فوق درباره مجموعه تاریخی ینگی امام در شهرستان ساوجبلاغ است که در 7 آذر 1381 در صفحه 16 شماره 740 روزنامه جام جم منتشر شده است. از آن سال ها بسیار علاقه مند بودم که کتابی درباره ینگی امام بنویسم. خوشبختانه از اوایل سال 1399 مشغول مطالعات اکتشافی و فیش برداری های کتاب «تاریخ هشتگرد» هستم. ینگی امام هم در محدوده این شهر قرار دارد. با بررسی منابع مکتوب و اسناد مربوط به دوره صفویه تا اواخر پهلوی، کمیت و کیفیت دلالت های فرهنگی و تاریخی مجموعه تاریخی ینگی امام، قابل توجه و مهم است. در این باره بیشتر خواهم نوشت. امیدوارم در کتاب، حق مطلب را ادا کنم.

13 تیر 1399

______________________


یادی از شهید البرزی سپاه شهید چمران

عکس این شهید عزیز که از سال 1365ش، پیکرش در مزار شهدای شهر نظرآباد از توابع استان البرز به خاک سپرده شده، از تصاویر همچنان جذاب و به یاد ماندنی دوران کودکی ام است. شهیدی خوش تیپ که سبیل مرتبش، شکوه نظامی اش را دوچندان کرده است. درجه نظامی اش، گروهبان است اما بسان امیران نگاهت را درگیر اراده اش می کند. خواستم به مناسبت 31 خرداد سالگشت شهادت سردار دکتر مصطفی چمران، مطلبی مرتبط با استان البرز بنویسم، یاد شهید علی دودانگه افتادم که چهار ماه همسنگر آن فرمانده شجاع در جنگ های نامنظم بود. این شهید از سال 1356ش تا هنگام شهادتش، جمعی ژاندارمری بود. نیروی منحل شده در نیروی انتظامی فعلی که وظیفه اش پاسداری از مرزهای ایران عزیز بود. کشف دلایل تکثر و تفاوت چهره ها و منش شهدای جنگ تحمیلی با معیارهای امروزی، همیشه برایم جذاب بوده است. چهره هایی که اگر الان بودند شاید در گزینش این نهاد یا آن اداره رد صلاحیت می شدند! روح این فرمانده شهید و نیروی باوفایش شاد و قرین رحمت الهی باد...

31 خرداد 1399

______________________

 

مجتهد تبعیدی در کرج

این بریده روزنامه اطلاعات متعلق به 15 خرداد 1342 است که طی آن تیمسار پاکروان رئیس ساواک از دستگیری آیت الله خمینی و آیت الله قمی خبر داده است. شخصیت اخیر همان آیت الله سید حسن طباطبایی قمی است که در 15 خرداد 1342 به همراه امام خمینی (ره) بازداشت و در زندان قصر و پادگان عشرت آباد تهران زندانی شد. آیت الله قمی که مخالف حکومت پهلوی بود از سال 1346 تا 1357ش در وضعیت تبعید و حصر در خیابان برغان شهر کرج زندگی می کرد. این سکونت ناخواسته باعث شد چهره هایی همانند امام موسی صدر به کرج بیایند برای دیدار با او. چند ماه مانده به پیروزی انقلاب اسلامی، از تبعیدگاه کرج رهایی یافت و به مشهد بازگشت. او از منتقدان سرسخت دکتر علی شریعتی بود. در نهایت روز 21 خرداد 1386 در سن 97 سالگی در شهر مشهد درگذشت. آیت الله وحید خراسانی بر پیکر او نماز خواند و آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب با صدور پیامی مکتوب از مبارزات او تجلیل کرد. درباره چرایی و چگونگی انزوای او در سال های پس از پیروزی انقلاب و آشتی اش در پایان عمر، در مجالی دیگر خواهم نوشت.

حسین عسکری - 14 خرداد 1399

- به نقل از کانال البرزپژوهی https://t.me/alborzology



نوشته شده در  دوشنبه 99/5/13ساعت  8:28 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 


 

 

یادی از هیوای هیو

هیو در بین روستاهای شهرستان ساوجبلاغ بیشتر با معادن زغال سنگ اش شناخته می شود. این را از نام خانوادگی اهالی اش می توان دریافت. معادنی قدیمی و با برکت که بخشی از تاریخ توسعه و صنعت استان البرز به شمار می روند. دیگر ویژگی این روستای آباد و بزرگ، علاقه اهالی اش به دانش و فرهنگ و هنر است. تعداد قابل توجه دانشگاهیان و هنرمندانش دلیلی بر این حرف است. در غرب استان البرز، هیوی ها همچنین به مدارا، گفت و گو و تعامل با دیگران شهره هستند. به گمانم همه این ویژگی ها، باعث شد که در سال 1384فصلنامه هیوای هیو با عنوان «نخستین نشریه روستایی ایران» چاپ و منتشر شود. علی معدندار صاحب امتیاز و مدیر مسئول، امیر معدنی پور سردبیر و ابوالفضل معدنکن مدیر اجرایی این نشریه خواندنی بودند. صفحات فصلنامه با مطالبی از افتخارات علمی، فرهنگی و اجتماعی هیو و گاهی از مطالب روستاهای اطراف پر می شد. نمی دانم به چه دلایلی پس از چند شماره از انتشار بازماند. اثرگذاری و کیفیت این نشریه موجب شد که در آن سال ها، چندین بار حضوری و تلفنی از آقایان معدندار و معدنکن درخواست کردم که هیوای هیو را به همان شکل یا در گستره شهرستانی که شامل سه شهرستان فعلی ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان بود، ادامه دهند اما متاسفانه نشد. به گمانم هنوز هم دیر نشده و می توان این حرکت فرهنگی - رسانه ای خوب را با رویکردی تازه ادامه داد...

حسین عسکری - 8 تیر 1399 

 

_______________________________


نسب البرزی سهراب شهید ثالث؟ 

سهراب شهید ثالث فیلمنامه نویس، فیلم ساز و کارگردان نامدار ایرانی 22 سال پیش در 10 تیر 1377 درگذشت. در نگاه اول به نظر می رسد که او از نوادگان آیت الله شیخ محمد تقی برغانی (شهید ثالث) فقیه شناخته شده البرزی است. در چند منبع اینترنتی محدود هم به نسب برغانی او اشاره شده است. در سال های پیش، از شادروان استاد عبدالحسین شهیدی صالحی (میراث دار خاندان برغانی) درباره نسب سهراب پرسیدم اما پاسخ روشنی نشنیدم. محل تولد او در نوشته ها، تهران و قزوین ذکر شده است. به هرحال همچنان می توان در این باره تحقیق کرد تا به ادعای محکمی دست یافت. این حرف ها را زدم تا بگویم مرحوم سهراب شهید ثالث برای تاریخ سینمای ایران مهم است و به تبع آن نسب و زندگی نامه اش. روحش شاد.

حسین عسکری - 10 تیر 1399

- به نقل از کانال البرزپژوهی https://t.me/alborzology



نوشته شده در  یکشنبه 99/4/8ساعت  6:48 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

    

 

 

هشتگرد یا هشترود؟

امروز برای یافتن معنای واژه ای رجوع کردم به جلد پانزدهم لغت نامه بزرگ دهخدا. در صفحه 23865 آن چشمم به مدخل «ینگی امام» افتاد. ینگی امام از جمله روستاهای تاریخی شهرستان ساوجبلاغ است که به تناوب از دوره صفوی تا قاجار نامش در اسناد و منابع مکتوب داخلی و خارجی آمده است. استاد علی اکبر دهخدا، مدخل ینگی امام را با استفاده از دو منبع «یادداشت مولف» و کتاب «فرهنگ جغرافیایی ایران» اثر سرتیپ حسینعلی رزم آرا رییس دایره جغرافیایی ارتش پهلوی نوشته است. ینگی امام به اشتباه روستایی میان سیف آباد (شهر گلسار فعلی) و هشترود توصیف شده است! به نظر می رسد ویراستاران محترم، واژه هشتگرد در یادداشت های استاد دهخدا را به اشتباه هشترود خوانده اند. هشترود شهرستانی در آذربایجان شرقی است. نسخه مورد رجوع، چاپ دوم از دوره جدید است که در سال 1377به وسیله موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران منتشر شده است. شاید این اشتباه در چاپ های جدید اصلاح شده باشد و‌گرنه اصلاح این خطا به جهت حیثیت علمی و استنادپذیری فراگیر این کتاب مرجع و همچنین نام بلند استاد دهخدا، ضروری است...

10 خرداد 1399 

 

نظر علیرضا آقاجان (فعال فرهنگی) درباره سهو رخ داده در لغتنامه دهخدا ذیل مدخل ینگی امام

سلام و عرض ادب. توضیح علامه دهخدا دو بخش است؛ بخش اول یادداشت خود ایشان است و بخش دوم از صفحه 243 جلد اول «فرهنگ جغرافیایی ایران» نقل شده است. همانطور که در عکس مشخص است درباره هشترود یا هشتگرد مطلبی در فرهنگ جغرافیایی ایران نیامده است پس باید دید که این سهو چگونه در یادداشت مرحوم دهخدا رخ داده است. آیا سندی وجود دارد که از هشتگرد در گذشته های دور به صورت هشترود نام برده باشد؟ گو اینکه در چاپ سال 1342 لغتنامه این سهو همچنان دیده می شود. پس به احتمال قوی، سهو مورد اشاره، در قلم استاد رخ داده است. البته همچنان جای بررسی های بیشتر وجود دارد... 

- البرزپژوهی: استاد دهخدا، در لغتنامه اش هشتگرد را به صورت «هشتجرد» آورده است. در متن و تعلیقات کتاب های النقض و الفهرست متعلق به قرن ششم هجری قمری هم، هشتگرد به دو صورت «هشتجرد» و «هشتورد» آمده است. به نظر می رسد ویراستاران لغتنامه، هشتگرد یا هشتجرد شاید هشتورد نوشته شده در یادداشت استاد دهخدا را هشترود ضبط کرده اند. در کتاب فرهنگ جغرافیایی ایران هم به صورت هشتجرد آمده است. البته با توجه به چاپ سال 1342 لغتنامه، به نظر می رسد استاد دهخدا در مدخل ینگی امام، نام هشتگرد را خود به اشتباه ضبط کرده است. هم اکنون ضروری ترین اقدام موسسه لغتنامه دهخدا وابسته به دانشگاه تهران، اصلاح این اشتباه مسلم جغرافیایی است. ممنون از آقای علیرضا آقاجان.

_____________________


 

 

پایان نگارش کتاب روستازادگان دانشمند

شکر خدا امروز اول خرداد 1399 نگارش کتاب «روستازادگان دانشمندم» را به پایان رساندم و فایل آن را جهت ویراستاری فرستادم خدمت دوست عزیزم آقای اسماعیل آل احمد. این کتاب درباره زندگی، زمانه و آرمان های 85 تن از مشاهیر برخاسته از روستای تاریخی نجم آباد از توابع استان البرز است که از شهرت ملی و بین المللی برخوردارند. چهار فصل دارد: فصل اول) درنگی در روستای نجم آباد؛ فصل دوم) نام آوران خاندان نجم آبادی؛ فصل سوم) نام آوران خاندان ساوجبلاغی (شامل خانواده های اعتمادی، دبیران و سحبان)؛ فصل چهارم) دیگر چهره ها. کتاب مزین به مقدمه شادروان استاد دکتر سیف الدین نجم آبادی و استاد دکتر حکمت اله ملاصالحی است. باز هم شکر...

اول خرداد 1399

_____________________


 

 

بانک ملی یعنی این...

عکس فوق به تازگی در صفحه اینستاگرام «نظرآباد را باید دید» منتشر شده است. ادمین این صفحه پر مخاطب، برادرم علی عسگری است. این عکس هم در سال 1352 در بانک ملی ایران شعبه نظرآباد ثبت شده است. ترکیب حاضران در عکس، تناسب موزونی با نام بانک پیدا کرده است؛ ملی...

- ایستاه از راست آقایان:1. لطفعلی فرهنگی کارمند بانک؛ 2. قدرت الله فرید فرهنگی و مدیر دبیرستان نظرآباد؛ 3. محمد تقی کشت پور؛ 4. شعبانی معاون زرین قلم؛ 5. اسلامی رییس پست و تلگراف نظرآباد؛ 6. پورمند رییس بانک؛ 7. ضیایی کارمند بانک؛ 8. زرین قلم نماینده تام الاختیار میرزا عبداالله مقدم در آبادانی نظرآباد و رییس سازمان عمران شهر؛ 9. حاج بیرامعلی کشت پور مدیر شرکت فلاحتی نظرآباد؛ 10. حسن بهروزی کارمند بانک.

- نشسته از راست آقایان: 1. عبدالحسین سیفی سرکارگر ساختمانی کارخانجات نساجی مقدم؛ 2. علی معدنی کارمند بانک؛ 3. اکبر معدنی کارمند بانک؛ 4. عبدالله رنجبرزاده معروف به عبدالله برقی؛ 5. سید احمد میرآقا دایر کننده نخستین نانوایی تافتونی در نظرآباد.

20 اردیبهشت 1399

 _____________________


 

رزمنده جنگ دوم ایران و روس و صاحب سیصد عنوان اثر مکتوب

تصویر فوق آغاز جلد دهم تفسیری از قرآن کریم موسوم به «بحرالعرفان و کنز الایمان» نوشته شیخ محمد صالح برغانی (درگذشت 1271ق) عالم البرزی روزگار قاجار است. نگارش حدود سیصد عنوان اثر چاپ شده و دست نویس در زمینه معارف اسلامی، تاسیس مدرسه صالحیه در شهر قزوین، حضور در جنگ دوم ایران و روس به عنوان رزمنده و راه اندازی کتابخانه خاندان برغانی در شهر کربلا از جمله اقدامات مرحوم شیخ محمدصالح است. دکتر علی اکبر صالحی دانشمند هسته ای ایران از نوادگان او است. درباره زندگی و آثار او در کتاب «علمای مجاهد استان البرز» بیشتر نوشته ام.

26 اردیبهشت 1399

- به نقل از کانال البرزپژوهی https://t.me/alborzology

 


نوشته شده در  دوشنبه 99/3/12ساعت  3:20 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست مطالب وبلاگ البرز پژوهی
کتاب «تاریخ هشتگرد» منتشر شد
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود پنج کتاب از حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]
 
<