سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

چرا دیگر عضو شورای فرهنگ عمومی نیستم؟

مدّتی است با عنوان فعّال فرهنگی، عضو حقیقی شورای فرهنگ عمومی شهرستان نظرآباد از توابع استان البرز هستم. جهت اطلاع عرض می کنم که این شورایِ شهرستانی به منظور ارتقای فرهنگ عمومی و اطّلاع ‌از چگونگی آن و نظارت، هماهنگی و پیگیری مصوّبات شورای فرهنگ عمومی استان و کشور، زیر نظر شورای فرهنگ عمومی استان تشکیل شده است. «فرهنگ عمومی» عبارت است از مجموعه منسجم و نظام یافته ‌ای از اهداف، ارزش ها، عقاید، باورها، رسوم و هنجارهای مردمِ متعلّق به یک جامعه بزرگ، قوم یا ملّت. بنابراین فرهنگ عمومی، شامل تمامی فعالیّت های مبتنی بر اندیشه و عادت است که در جهت برآوردن نیازهای بشری بسته به انواع جوامع از نظر تاریخی، سیاسی، اقتصادی، مذهبی، رفتارهای عمومی مردم را شکل می ‌دهد.

مقام معظّم رهبری درباره اهمیّت توجّه به فرهنگ عمومی می فرماید: «مسایل فرهنگ عمومی مهّم است... ما یک جامعه بزرگی هستیم نزدیک به شصت میلیون آدم که از این شصت میلیون تعدادی در حال تربیت ‌اند، تعدادی از مرحله رشد تربیتی گذشته و وارد بازار زندگی شدند، همه اینها به طور مداوم احتیاج دارند به دمیدن فکر درست و فرهنگ درست و اخلاق درست... آنچه که فعلاً در مقوله فرهنگ مورد نظر من است اخلاق است چه اخلاق فردی و چه اخلاق جمعی اخلاق اجتماعی و اخلاق زندگی... اگر به فرهنگ عمومی به معنای تصحیح عادات و اخلاق و ملکات و روش های زندگی مردم که اینها از بخش ها و از قلم های عمده فرهنگ یک کشور هست بپردازیم، مشکل حلّ خواهد شد... چرا ما به این نمی‌پردازیم؟ ببینید آقا این را که عرض می‌کنم نصیحت نمی‌کنم، این یک چیزی است که توقع بنده و توقّع نظام از شماست، بالاخره به چه زبانی باید این توقّع را از شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد.»

امام جمعه شهرستان به عنوان رییس شورا، فرماندار به عنوان نایب رییس و رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان به عنوان دبیر، هیئت رییسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان را شکل می دهند. در ماده 2 آیین‌نامه شورای فرهنگ عمومی شهرستان مصوّب جلسه 435 مورخ 85/3/2 شورای فرهنگ عمومی کشور، وظایف این شورا این چنین برشمرده شده است: الف) بررسی معضلات و ویژگی ‌های فرهنگی که در جامعه شهری و روستایی آن منطقه وجود دارد و ارایه راهکارهای مناسب برای رفع این معضلات و انعکاس آن به شورای فرهنگ عمومی استان؛ ب) تلاش برای حذف سنّت‌ های غلط رایج و تشویق مردم بر حفظ و تقویت ارزش ‌های دینی، مذهبی و فرهنگی منطقه؛ ج) ارایه گزارش سالانه از وضع فرهنگ عمومی شهرستان و ایجاد زمینه همکاری با سایر شهرستان‌ ها برای فعالیّت در جهت ارتقای فرهنگ عمومی منطقه؛ د) ارایه برنامه ‌ای مدّون و همسو برای هماهنگ کردن دستگاه ‌ها، نهادها، مراکز و مؤسسات دولتی و غیردولتی در شهرستان برای فعالیّت در زمینه مسایل فرهنگی؛ ه) برنامه‌ریزی در جهت اجرایی کردن تصمیمات اتخاذ شده در شورای فرهنگ عمومی شهرستان، از طریق ملزم کردن مدیران دستگاه‌ها و نهادهای شهرستان؛ و) اتخاذ شیوه ‌های تشویقی و نظارتی در شهرستان از سوی شورای فرهنگ عمومی به منظور اعتلا و شکوفایی فرهنگ عمومی در ابعاد مختلف؛ ز) بررسی آثار فرهنگی مترتّب بر سیاست ­ها و اجرای طرح و برنامه ­های اقتصادی، اجتماعی در شهرستان به منظور اطمینان از همسویی و عدم مغایرت آن­ها با اصول سیاست فرهنگی کشور و استان و ابلاغ نتیجه به دستگاه­ های اجرایی شهرستان؛ ح) مطالعه سیاست ­های فرهنگی ابلاغی از مرکز استان و کشور، اظهار نظر نسبت به موضوعات مطروحه و تهیّه گزارش­ های مورد نیاز استان برای اصلاح فرهنگ عمومی در شهرستان ­ها و پی­ گیری مصوّبات شورای فرهنگ عمومی و شورای عالی انقلاب فرهنگی در سطح شهرستان.

دیگر اعضای شورای فرهنگ عمومی شهرستان عبارتند از: رییس سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان؛ نماینده مجلس شورای اسلامی شهرستان و در صورت تعدد نمایندگان به انتخاب مجمع آن نمایندگان؛ رییس دانشگاه شهرستان و در صورت تعدد مراکز علمی و دانشگاهی به انتخاب مجمع رؤسای دانشگاه‌ های شهرستان؛ رییس اداره آموزش و پرورش شهرستان؛ رییس اداره اطلاعات شهرستان؛ رییس اداره تربیت ‌بدنی شهرستان؛ یک نفر از ارباب جراید شهرستان به پیشنهاد رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان و تایید شورای فرهنگ عمومی شهرستان؛ سه نفر از شخصیت‌ های معتبر فرهنگی و هنری شهرستان (حداقل یک نفر از خواهران)‌ به پیشنهاد رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و تصویب شورای فرهنگ عمومی شهرستان؛ فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان؛ فرمانده نیروی انتظامی شهرستان؛ شهردار مرکز شهرستان؛ رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان؛ رییس دادگستری شهرستان؛ یکی از ائمه جماعات شهرستان با معرفی رییس شورا؛ رییس نمایندگی سازمان صدا و سیما در شهرستان.

پس از این مقدّمه به نسبت بلند، باید بگویم که متاسفانه این شورای عریض و طویل در سال های فعالیّتش، ناکارآمدی خود را در حلّ مشکلات فرهنگی و اجتماعی شهرستان نظرآباد نشان داده به طوری که بسیاری از این مسایل و مشکلات حتّی در دستور کار شورا هم قرار نگرفته است. مسایل و مشکلاتی همانند سبک زندگی اسلامی و ایرانی، فرهنگ کار، فرهنگ شهروندی، فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، فرهنگ نقد و گفت و گو، مدیریت شهری ناتوان و ناکارآمد، مصرف گرایی، فعالیّت فرقه های نوظهور، اعتیاد، کودکان بازمانده از تحصیل، کودکان کار، کودک آزاری، همسرآزاری، افزایش سنّ ازدواج، طلاق، گسست بین نسلی، مهاجرت نخبگان علمی و هنرمندان و فعّالان فرهنگی، قومیت گرایی، خشونت گرایی، رسوخ خرافات به محافل مذهبی به ویژه هیئت های مذهبی، دین گریزی، اخلاق گریزی، قانون گریزی، پسرفت امکانات آموزش عالی، مدرک گرایی، فقر و فاصله طبقاتی، معماری شهری و روستایی، آلودگی و تخریب محیط زیست، فراموشی و تخریب میراث فرهنگی، اوقات فراغت نوجوانان و جوانان و...

امروز (30 اردیبهشت 1394) پس از تذکّر چندین باره وظایف اصلی شورا و طرح بخشی از مشکلات و معضلات واقعی حوزه فرهنگ عمومی، دیگر یقین پیدا کردم که این شورا از حلّ مشکلات فرهنگی و اجتماعی پیش گفته در شهرستان، ناتوان است و هیچ برنامه ای برای مهار آنها ندارد. متن نامه استعفای بنده به شرح زیر است:

جناب آقای رضا رنجبرکهن

دبیر محترم شورای فرهنگ عمومی شهرستان نظرآباد

سلام علیکم. با احترام به استحضار می رساند که اینجانب حسین عسکری چند سالی است که با عنوان فعّال فرهنگی، عضو حقیقی شورای فرهنگ عمومی شهرستان نظرآباد هستم. لذا پس از جلسه مورخ 94/2/30 شورا و با توجّه به دلایل ذیل، استعفای خود از شورای فرهنگ عمومی شهرستان را اعلام می دارم: 1. عدم رعایت اخلاق نقد و گفت و گو در جلسات شورا به ویژه در جلسه اخیر؛ 2. ناکارآمدی شورای فرهنگ عمومی و خَلط وظایف آن با شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و وظایف خاص دیگر نهادهای فرهنگی؛ 3. فاصله مصوّبات و مباحث مطرح شده در شورا با واقعیات فرهنگی و اجتماعی شهرستان.

با سپاس. حسین عسکری 94/2/30


نوشته شده در  جمعه 94/3/1ساعت  8:11 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]