سفارش تبلیغ
صبا ویژن

vآخرین خبرv

استاد جعفر والی و نگارش کتاب خاطراتشاستاد جعفر والی

استاد جعفر والی - از مفاخر فرهنگی شهرستان ساوجبلاغ - خاطرات و تجربیات خود را در کتابی منتشر می کند. این کتاب با نام «گوسفند زنده قصاب در باغ حاضر است» در بردارنده خاطرات و تجربیات این هنرمند پیشکسوت در دوره های گوناگون زندگی اش و در حوزه هایی همچون: تئاتر، دوبلاژ، سینما و تدریس است. به گفته  استاد والی در حال حاضر، نگارش این اثر به پایان رسیده و در حال ویرایش و اصلاح است و قرار است این کتاب با همکاری امید روحانی و توسط نشر قطره منتشر شود. جعفر والی از کارگردانان و بازیگران پیشکسوت تئاتر و سینما است که سال گذشته با بازی در نمایش «اتاق شماره 6» به کارگردانی ناصر حسینی مهر، حضور دوباره ای بر صحنه داشت. او در فیلم «پاداش سکوت» به کارگردانی مازیار میری نیز به ایفای نقش پرداخت. 

                                                                                       

انتشار دیوان حافظ به خط درویش عبدالمجید طالقانی

نسخه خطی فوق العاده نفیس دیوان حافظ اهدایی آیت الله خامنه ای به آستان قدس رضوی (مشهد) که به خط درویش عبدالمجید طالقانی (خوشنویس مشهور دوره صفویه) است، به زودی در 4000 نسخه چاپ و منتشر می شود. در هنر ایرانی درویش عبدالمجید به کمال رساننده خط شکسته نستعلیق به شمار می رود.

انتقاد از ناهماهنگی های فرهنگی در شهرستان نظرآباد

عبدالرسول عباسی رئیس شورای اسلامی شهرستان نظرآباد و رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر نظرآباد در گفت و گو عبدالرسول عباسی با «هفته نامه گزارش جامعه» از موازی کاری بانیان فرهنگی و هنری شهرستان انتقاد کرد و گفت:«شهروندان نظرآباد مردمی متدیّن، مومن و با فرهنگ هستند؛ ولی متاسفانه متولیان امور فرهنگی در شهرستان از جمله اداره ارشاد، سازمان تبلیغات، آموزش و پرورش، واحد فرهنگی سپاه، شورا و شهرداری در اداره امور فرهنگی هماهنگ نیستند و معضلات اجتماعی و فرهنگی ما به همین دلیل رو به افزایش است. مردم انتظار دارند در سطح شهرستان چه در روستاها و چه در شهرها مراکز فرهنگی افزایش یافته و بانیان امور فرهنگی و هنری از موازی کاری پرهیز کنند و با برگزاری  گردهمایی ها و جلسات تخصصی با متخصصین و فرهیختگان شهرستان، فکری به حال مسائل فرهنگی و اجتماعی شهرستان نمایند.»

 

«انسان، فرهنگ و سنّت»: کتابی تازه از استاد ملا صالحی

به همت شرکت چاپ و نشر بین الملل 3000 نسخه از کتاب «انسان، فرهنگ و سنت» در اواخر تابستان 1387 منتشر شد. این کتاب ارزشمند شامل سلسله مباحثی است که طی دهه های اخیر به قلم دکتر حکمت الله ملا صالحی در مطبوعات و نشریات فرهنگی منتشر شده است. مسئله انسان، وحدت وجود آدمی، پدیده فرهنگ، مفهوم سنت، مقوله زیبایی، مضمون امر قدسی، حدود آزادی و مسئولیت، واقعیت مرگ، حس و حقیقت جاودانگی یا امر سرمدی و متعال از جمله دغدغه های اصلی ده گفتار این کتاب خواندنی است.

آقا لیلای ساوجبلاغ در آلمان!مهرداد کورش نیا

 در شهریور 1387 نمایش «آقا لیلا» به نویسندگی و کارگردانی مهرداد کورش نیا (از هنرمندان کوشا و موفق شهرستان ساوجبلاغ) با دعوت آقای «روبرتو چولی» در «فستیوال روهر» آلمان به اجرا در می آید.  درباره اهمیت این رویداد هنری همین بس که برای نخستین بار است که یک گروه هنری از ساوجبلاغ موفق به راهیابی به جشنواره های خارج از کشور می شود. جهت آشنایی بیشتر با این گروه نمایشی موفق رجوع کنید به: http://www.bahmantheater.com

آنهایی که هنوز علاقه مند، معتقد و وفادار به فضاهای رئالیستی هستند، می توانند یکی از نمونه های حال حاضر تئاتر رئالیستی به نام «آقا لیلا» را در خانه نمایش ببینند. آقا لیلا نمایشی به نویسندگی و کارگردانی «مهرداد کورش نیا» است که آن را پیش از این در دو شهر هشتگرد و آبیک قزوین اجرا کرده است و همچنین موفق به اجرای آن در جشنواره مناطق، فجر و جشنواره روهر به دعوت روبرتو چولی در آلمان شده است. آقا لیلا قصه مهاجرت و اختلاف بین نسل ها است. در آن به زندگی یک خانواده جنگزده جنوبی پرداخته می شود که به تهران مهاجرت کرده اند و در پی ازدواج لیلا، دختر خانواده، اتفاق هایی برای وی می افتد که دور از پیش بینی افراد خانواده است. پیش از این نیز کورش نیا آثاری را در فضاهای رئالیستی و مسائل تاثیر گذار بر جامعه و کانون خانواده به صحنه آورده است. او در اولین تجربه کارگردانی اش در دوره دانشجویی که در دانشگاه سوره تهران تحصیل می کرد، خواستگاری چخوف را به صحنه آورد؛ نمایشی کمدی که به مسائل ریز و خنده دار زندگی می پردازد. پس از آن نیز نمایش های مسیح و آواز ستاره ها را کار کرد. آواز ستاره ها آغاز یک راه دراز است. او در آنجا نیز با دقت و ظرافت در پی ایجاد یک موقعیت دنباله دار بود.

   مهاجرت، خانواده، اختلاف نسل ها، نابهنجاری های اجتماع، مقابله با زور، عدالت و... که می توان این روند را در دیگر کارهای مهرداد کورش نیا دنبال کرد چون او خود را پیدا کرده است، آدم معلق و سرگردانی نیست. به خصوص ارتباط او با استاد جعفر والی که بهترین نمادهنده برای پرداختن به مسائل مهم انسانی است، بر این خود یافتن تاکید بیشتر می کند. مهرداد کورش نیا که ادبیات نمایشی خوانده است، تاکنون نمایش های کابوس یک رویا، بین ما چه گذشت، آواز ستاره و آقا لیلا را نوشته و در سایت گروه بهمن منتشر کرده است. از امسال هم قصد دارد که با نمایش درخت بخشنده در بخش تجربه های نو جشنواره تئاتر فجر شرکت کند. در این متن هم فضاهای رئالیستی مطرح است. کوروش نیا معتقد است که نمایش آقا لیلا باید در جایی بهتر از تالار خانه نمایش واقع در خیابان پارسی اجرا می شد، به همین دلیل از همه علاقه مندان به تئاتر دعوت می کند حتما این کار را هر شب ساعت 30/18 در این تالار ببینند (یادداشتی از رضا آشفته، روزنامه اعتماد ملی، 27آذر 1387).

فعالیت های کمیته علمی کنگره شهید ثالث

برای پاسداشت مجاهد هفت جبهه اعتقادی و سیاسی

    از اساسیآیت الله ملا محمدتقی برغانی ترین روش های تقویت هویت دینی نسل جوان، پاسداشت و معرفی دقیق و همه جانبه مفاخر دینی و فرهنگی است. در سپهر فرهنگی شهرستان کهن ساوجبلاغ  ستاره های ماندگاری می درخشند که از شهرت ملّی و  فرامرزی  برخوردارند. یکی از آن چهره های ماندگار، حضرت آیت الله ملا محمدتقی برغانی است که در محافل علمی و فرهنگی جهان تشیع با عنوان «شهید ثالث» شناخته می شود. فقیهی مجاهد و مبارز که در قرن پرآشوب سیزدهم هجری قمری، مجاهد هفت جبهه مبارزه با فرقه های شیخیه، بابیه، پادشاهان نالایق قاجاریه، متجاوزان بیگانه (روس)، وهابیگری، مستشرقان ضد اسلام و عرفان های بدلی و دروغین آن روزگار بود.

   حسین عسکری دبیر کمیته کنگره شهید ثالث ضمن بیان مطلب فوق افزود: کمیته علمی کنگره از اوایل آذر 1386 با عضویت هفت تن از پژوهشگران حوزه و دانشگاه آغاز به کار کرد. مهمترین فعالیت های این کمیته به شرح ذیل است:

   1- برگزاری جلسات متعدد برای تنظیم طرح علمی کنگره و ارائه آن به شورای فرهنگ عمومی شهرستان ساوجبلاغ جهت تصویب.

    2- تنظیم فراخوان مقاله در دو محور:

    الف) زندگی، زمانه، اندیشه و آرمان های شهید ثالث؛

    ب) شهید ثالث و ساوجبلاغ پژوهی.

    3- سفارش نگارش  چهار مقاله روشمند به پژوهشگران و محققان حوزه علمیه قم:   اسماعیل آل احمد: روش شناسی تبلیغی شهید ثالث در «مجالس المتقین»/ علی اکبر زمانی نژاد: کتابشناسی آثار شهید ثالث/  رضا مختاری: عرصه های ولایت فقیه در آثار شهید ثالث/ علی اکبر مهدی پور: شهید ثالث و دفاع از حریم تشیع.

    4- شناسایی مراکز علمی و پژوهشی کشور جهت ارسال فراخوان مقاله.

    5- برقراری ارتباط با مراکز علمی، پژوهشی و فرهنگی ذیل جهت بهره مندی از تجربیات آنها: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم/ موسسه کتابشناسی شیعه (قم) / مرکز احیای میراث اسلامی (قم) / مرکز خبر حوزه علمیه قم / نشریه افق حوزه (هفته نامه حوزه های علمیه) / دفتر دایره المعارف تشیع / کتابخانه های آیت الله مرعشی نجفی، آیت الله گلپایگانی، مجلس شورای اسلامی، حوزه علمیه قزوین و... / مجمع طلاب ساوجبلاغی و طالقانی حوزه علمیه قم / انجمن آثار و مفاخر فرهنگی / دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی شهرستان ساوجبلاغ.

    6- تدوین و ویرایش کتاب «ماه شب های تار» شامل چکیده مقالات، شناخت نامه، اسناد و تصاویر.

    7- تأمین مقاله برای سایت اینترنتی شهید ثالث.

    8- شناسایی محل های نگهداری آثار و اسناد مربوط به شهید ثالث جهت برپایی نمایشگاه جنبی کنگره.

    9- برگزاری چندین جلسه با فرهیختگان خاندان برغانی.

  10- معرفی دو  پژوهشگر به عنوان نمایندگان کمیته علمی در شهرهای قم و قزوین (آقایان علی اکبر صفری و رضا صمدیها).

  11- برگزاری جلسه داوری 44 مقاله رسیده و انتخاب مقالات برتر ذیل: راضیه راه پیما سروستانی: دفاع شهید ثالث از حریم تشیع در مواجهه با شیخیه و بابیه (سروستان فارس) / حسن شهیدی صالحی: مکتب فقهی شهید ثالث و آثارش بر دانش فقه شیعی (دانشگاه دمشق) / علی اکبر صفری: تاریخ تشیع در ساوجبلاغ و طالقان (قم) / زکریا مهرور: برغان در گذر تاریخ (کرج)/ دکتر محمدرضا نجّاریان: شهید ثالث در مبارزه با شیخیه و بابیه (یزد)/ اسماعیل یعقوبی: خاندان ملا محمدکاظم طالقانی قزوینی (ساوجبلاغ).      


نوشته شده در  جمعه 87/6/8ساعت  7:48 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]