سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

از پایه ‌گذاران تلاوت نوین قرآن کریم در ایران

استاد حسن بیگلری (درگذشت 1358ش) مدرس ساوجبلاغی قرآن کریم و از پایه ‌گذاران تلاوت نوین در ایران است که در میان شاگردانش به نام سرهنگ بیگلری شناخته می ‌شود. ایشان کتابی دارند با عنوان «سرّ البیان فی علم ‌القرآن» (1338ش) که در آغاز آن آورده است: «سپاس و ستایش پروردگار جهان را سزاست که هر چه موجود است از وجود اوست و آنچه در گیتی است، جلوه‌ ای از اراده او و درود بی ‌پایان بر پیامبران و برگزیدگان خداوند رحمن، به ویژه سرور کائنات و خلاصه موجودات، مشعل هدایت، منادی وحدانیت، رسول محمود محمّد بن عبدالله (ع) و آل گرام وی از شاه مردان علی‌ بن ‌عمران تا صاحب العصر و الزمان صلواه الله و سلامه علیهم اجمعین من الآن الی یوم الموعود. اما بعد چنین گوید بنده ناچیز و خوشه‌ چین ارباب علم و تمیز، حسن بیگلری فرزند مرحوم حاج میرزا علی رحمت‌ الله‌ علیه که از اوان جوانی، در مجالس قرائت قرآن و مباحث دینی حاضر می‌ شدم و از اساتید فن، دستورهای قرائت و رموز علم قرآن و معانی آن را به فراخور فهم و استعداد خود، مطابق اسلوب اهل دانش فرامی ‌گرفتم و آنچه در این باره اهل خبره به رشته تحریر درآورده از نظر می ‌گذراندم و سالیان متمادی نیز به مطالعه و ممارست و تعلیم قرائت کلام ‌الله مجید پرداختم تا از بیان معجز نشان حق و دریای ژرف و بی‌ کران آن به قدر فهم قاصر خویش بهره‌ مند شدم و چون یکی از بهترین چیزهایی که در نزد خدا به حساب می ‌آید کوشش خالصی است که در خدمت به کتابش انجام شود لذا خلاصه بررسی ‌ها و تحقیقات چندین ساله و آنچه اقتباس از اصحاب فن و علمای متبحر و کتب قدیمه و جدیده عربی و فارسی شده با انشایی ساده و اسلوبی روان که ریشه لغات آن متّخذ از کتب لغت و معانی آن مستفیض از اهل معرفت است به رشته تحریر درآوردم تا طالبان امروز به سهولت دریافت مطالب و معانی کنند

ادامه مطلب...

نوشته شده در  چهارشنبه 94/7/8ساعت  7:13 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

مرد تحقیق 

استاد عبدالحسین شهیدی صالحی (1314 ـ 1393ش) مشهور به شیخ عبود، قرآن پژوه و از نویسندگان اصلی دایرة‌المعارف تشیّع در روز 23 مهر 1393ش در شهر قزوین درگذشت. او در خاندان بَرغانی مقیم کربلا زاده شد. پدرش شیخ حسن صالحی (م1359ش) از روحانیان مبارز حوزه علمیه کربلا و مادرش رقیه خانم شهیدی صالحی (م1358ش) حافظ قرآن کریم بود. پدرش او را در چهار سالگی به مکتب‌خانه شیخ حسن کوسه واقع در شمال غربی آستانه حسینی فرستاد تا خواندن و نوشتن را فراگیرد. پس از جنگ جهانی دوّم و بازگشایی مدارس جدید، به مدرسه سبط انتقال یافت و در کنار فراگیری علوم جدید به علوم اسلامی نیز پرداخت. مقدمات ادبیات عرب را در مدرسه هندی کربلا نزد شیخ جعفر رشتی به پایان رساند؛ سپس فقه و اصول را نزد شیخ محمّدحسین مازندرانی و تفسیر را از آیت‌الله سیّدمحمد حسینی شیرازی (م1380ش) فرا گرفت و در ایامی که آیت‌الله محمّدهادی معرفت (م1385ش) به کربلا می‌آمد، از دانش او هم بهره‌مند میشد. حدیث و تاریخ تشیّع را از شیخ آقابزرگ تهرانی مشهور به صاحب الذریعه (م1348ش) آموخت و به دریافت اجازات شرعی از مراجع کربلا، نجف اشرف و قم نایل شد؛ از جمله اجازه از صاحب الذریعه در سال 1347ش و سه اجازه از آیت‌الله سیّد شهاب‌الدین مرعشی نجفی (م1369ش) شامل سه طریق روایت از امامیه، زیدیه و اهل سنّت.‏ ادامه مطلب...

نوشته شده در  یکشنبه 94/5/11ساعت  4:20 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)  

 خبرگزاری صدا و سیما

 فرمانداری شهرستان نظرآباد

 وب سایت اخبار ما

خبرگزاری آریا

 ساوج نیوز


نوشته شده در  جمعه 94/4/12ساعت  12:29 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

پایگاه خبری اتقان (اتحادیه تشکل های قرآنی کشور) 

سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی   

 اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز

 نظر یک  

ساوج نیوز

 خبرگزاری پانا

هادیان البرز

کرج رسا

دانش روز

پایگاه خبری البرز پرس

شبکه خبری البرز

روایت نو

ساوجبلاغ پژوهی

اسرار حکمت

 عصر دانایی

 صفحه اختصاصی موسسه رخسار قرآن


نوشته شده در  یکشنبه 94/4/7ساعت  5:22 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

اگر قرآن نبود، باب معرفت ­الله بسته بود الی الابد

امام خمینی (ره)

موسسه رخسار قرآن برگزار می کند:

هفتمین آیین شب ­های روشن 

میزگرد تخصّصی با موضوع:

قرآن مُنادی و مصداق رحمت و صلح

(با حضور استاد منوچهر صدوقی سُها، دکتر حکمت الله ملاصالحی و آقای کریم فیضی)

همچنین با حضور:

دکتر فاطمه (سوفیا) کوتلاکی مترجم قرآن کریم به یونانی

شاعر گرامی استاد ناظر شرفخانه ای

خوشنویسی آیاتی از قرآن کریم به خط های نستعلیق و اوج

زمان: سه شنبه 9 تیر 1394، ساعت 17 تا 19/30

مکان: استان البرز، شهرستان نظرآباد، فرهنگسرای مهر شهر نظرآباد

با همکاری:

موسسه قرآن و عترت مکتب قرآن / موسسه فرهنگی، هنری ظهور نجم البرز / موسسه قرآن و عترت المهدی/ موسسه فرهنگی، هنری فراوری دانش ابریشم سبز­

آشنایی با میهمانان هفتمین آیین شب های روشن

نوشته شده در  جمعه 94/3/29ساعت  2:6 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 


چرا آیین «سورِ سوره های قرآن»؟

اسماعیل آل احمد

مدیر موسسه رخسار قرآن

مثل هر سال - از سال 1386 - امسال با دوستان دلسوز همیشه، دور هم گردآمدیم تا در آستانه بهار ـ فصل یادآور رستاخیز ـ برای «آیین سورِ سوره های قرآن»، برنامه ریزی کنیم. این آیین، چهارمین است. تصمیم بر آن شد تا در بیست و پنجم اسفند ماه 93 از فرزانگان قرآنی این سامان، دعوت کنیم که لحظاتی ما را همچون خود؛ فارغ از همه غفلت ها و زنگارها، زیر باران شرابِ طهور وحی به امید سماع معنوی از قرآن گفتن و شنیدن ـ پای کوبانه و دست افشانانه ـ بار دهند . برنامه ها بسته شد و هر کسی گوشه ای از این کار را بی هیچ مزد و منّتی بر عهده همت خویش گرفت. لطفی که از جانب قرآن در این دو سال سایه گستر برنامه سور سوره های قرآن شده است همزمانی آن با ایامی است که از نام بانوی آب و آینه؛ حضرت مادر؛ حضرت فاطمه ـ سلام خدا بر او ـ متبرّک شده است. چه از این بهتر که موسسه رخسار قرآن، آیینی دارد که نور علی نور است؛ هم قرآن هم عترت؛ «انی تارک فیکم الثقلین». ادامه مطلب...

نوشته شده در  دوشنبه 93/12/25ساعت  11:32 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 شرح زیارت عاشورا از آثار آیت الله سید احمد میرخانی

 

تو به درد طلبگی نمی خوری !

آیت الله حاج سید احمد میرخانی (ره) از جمله فقیهان و قرآن پژوهان نامدار است که از روستای تالیان از توابع شهرستان ساوجبلاغ برخاسته است. فردا دوم آبان ماه است و در چنین روزی در سال 1372 آیت‌الله میرخانی درگذشت. ایشان در سال 1296 خورشیدی به دنیا آمد و پس از طی تحصیلات مقدماتی به شوق فراگیری علوم دینی راهی حوزه علمیه قم شد و از محضر استادانی چون مرعشی نجفی، سید محمد حجت کوه کمره‌ای و سید محمدتقی خوانساری بهره‌های فراوان برد. شادروان میرخانی پس از ورود آیت‌الله بروجردی به قم در جلسه درس ایشان حاضر شد و تا پایان عمر آن عالم بزرگ، از بحث‌های فقهی و اصولی ایشان استفاده کرد. آیت الله میرخانی پس از رسیدن به درجه اجتهاد، به تهران بازگشت و به اقامه جماعت، اعزام مُبّلغ به اطراف تهران، تألیف و نشر کتاب‌های دینی و تأسیس مسجد و حوزه علمیه و ارشاد جوانان مشغول شد. از آثار قلمی ایشان می‌توان به «آیات الاحکام» در 2 جلد و «سیر حدیث در اسلام» اشاره کرد. این فقیه فرزانه پس از 76 سال زندگی پر بار، در تهران چشم از جهان فرو بست.

خاطره ای از زبان آیت الله میرخانی

نوشته شده در  دوشنبه 91/8/1ساعت  7:1 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

کتاب تفسیر و تفاسیر شیعه نوشته استاد عبدالحسین شهیدی صالحی که در سال 1383 از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد تقدیر قرار گرفت

استاد شهیدی صالحی؛ شاگرد برغانی شیخ آقا بزرگ تهرانی

استاد عبدالحسین شهیدی صالحی از قرآن پژوهان و دایره المعارف نویسان شناخته شده در ایران، عراق و لبنان است که نسب ایشان به خاندان علمی برغانی و روستای تاریخی برغان از توابع شهرستان ساوجبلاغ واقع در استان البرز می رسد. استاد را نخستین بار در سال 1383 خورشیدی در دفتر دایره المعارف تشیع دیدم. مردی شصت و چند ساله، آراسته، متین و مهربان که با لهجه عربی و صدایی رسا با شادروان بانو فهیمه محبی - رحمت الله علیها - مدیر دایره المعارف تشیع و نشر شهید سعید محبی سخن می گفت. پیش از آن، مقالاتی در معرفی رجال شیعه به ویژه خاندان برغانی از ایشان خوانده بودم. من که در آن سال پیگیر چاپ کتاب «دشتی به وسعت تاریخ» بودم، مصاحبت و تماشای چهره های علمی و فرهیخته ای که به طبقه ششم ساختمان مهر در تقاطع خیابان انقلاب و فلسطین رفت و آمد می کردند، برایم بسیار جالب و خاطره انگیز بود. خانم محبی که به پیوند و ترویج مهربانی اهمیت خاصی می داد من را به آقای شهیدی معرفی کرد و گفت: «آقای شهیدی این جوان اهل ساوجبلاغ، فکر کنم همشهری شماست». برغان واژه ای بود که از آن سال موجب آشنایی پیوند من و استاد شهیدی شد به طوری که این ارتباط فرهنگی همچنان ادامه دارد. در سال 1387 خورشیدی به هنگام برگزاری کنگره بزرگداشت شیخ محمد تقی برغانی مشهور به شهید ثالث، صمیمیت و اعتماد چاشنی این آشنایی شد و پای من را هم به منزل استاد باز کرد.

ادامه مطلب...

نوشته شده در  یکشنبه 91/1/20ساعت  5:11 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

دیدار با مهندس مصطفی بازرگان به روایت اسماعیل آل احمد

حاصل یک عمر انس با کلام وحی

وقتی از ماشین پیاده شدم حسین و زکریا و احمد را در محلی که قرار گذاشته بودیم دیدم، پس از سلام و احوالپرسی به سمت خانه پیرمرد راه افتادیم. وقتی وارد خانه اش شدیم بهشت کوچکیمهندس مصطفی بازرگان بود که با مهربانی به همه میهمانان خوش آمد می گوید، حیاطی که با گل و درخت چشم تو را به تبسم آرامش وامی دارد، چه خوب. زینت آن خانه درخت است نه سنگ و آهن و سیمان. بعد از مدتی، پیرمرد وارد اتاق شد، پیرمردی که با وجود تقریبا" یک قرن تلاش، همچنان خستگی ناپذیر در آرامشی اعجاب برانگیز، سرّ سویدای خویش را زیر باران عنایات کلام وحی صیقل می دهد، بسیار صمیمی از ما پذیرایی می کند و مهربانانه با ما از این یک قرن سخن می گوید: متولد 1290 هستم در خانه بزرگ و پرجمعیت پدری با 5 برادر و 5 خواهر دیگر، همه اهالی خانه اهل خواندن قرآن بودند حتی خدمتکار، همه بعد از نماز صبح قرآن می خواندند. پدرم (حاج عباسقلی بازرگان) سالهای سال بزرگ آذربایجانی های مقیم تهران بود و از امنای مسجد شیخ عبدالحسین بازار تهران، مسجد و مدرسه ای که شیخ عبدالحسین آنها را از ماترک مرحوم امیر کبیر و به وصیت او ساخته است، پدر از سران عزاداران امام حسین علیه السلام هم بود که با عشقی هر چه تمامتر در روز عاشورا و یازدهم از همه دسته جات عزاداری آذربایجانی های تهران پذیرایی ناهار می کرد.ادامه مطلب...

نوشته شده در  پنج شنبه 88/1/27ساعت  6:42 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

مفسران ساوجبلاغی کلام وحی

«قرآن» حاصل ارتباط خداوند با بشریت است که از طریق وجود پاک و سلیم حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) خطاب به همه مردمان آن عصر تا آخرالزمان نازل شده است.سخن قرآن از سنخ سخن بشر نیست بلکه مبدایی والا و کامل دارد که کارکردش تامین خیر و صلاح برای بشر سرگردان این کره خاکی است. به عبارت دیگر این کلام نیامده است که فقط در میان اوراق مکتوب شود بلکه یک برنامه زندگانی است که به واسطه عمل به آن سعادت همه جانبه و فراگیر بشر تضمین می شود. قرآن مملو از ظرایف، دقایق، نکات غامض و ویژگی هایی است که با گذشت زمان از افق نزول، شرح و بسط معنای مورد اراده خداوند اندکی سخت می شود. بدون تردید از همان آغاز نزول قرآن، در زمان حیات پیامبر از خود آن حضرت معانی آیات را می پرسیدند اما پس از رحلت ایشان علیرغم فهم ظاهری قرآن، در استخراج مفاهیم و مقاصد بلند آن اختلافات فراوانی پدیدار شد. از این روی مردم هیچگاه از تفسیر صحیح بی نیاز نبودند. بدین سان و براساس دلایل پیشین گفته، علم «تفسیر قرآن» پدید آمد. در یک جمله می توان علم تفسیر را دانستن مقاصد و معانی و اغراض گوناگون قرآن تعریف کرد که به میزان طاقت و توانایی بشر برایش مکشوف می شود. پس از پیامبر راه تفسیر قرآن به اهل بیت (ع) و در اهل سنت به صحابه منتهی شد. در تشیع تفسیر قرآن پس از غیبت آخرین معصوم نیز ادامه یافت و متوقف نشد، چون زندگی ادامه داشت و مسایل جدید روزگار و نیازهای متنوع فکری و فرهنگی اقتضا می کرد که از کلام وحی، سخن آخر شنیده شود.

در همین راستا شهرستان ساوجبلاغ ، مفسران سخت کوش و پاک طینتی در سپهر علمی خویش پرورانده است که تعداد این مفسران و عمق  تلاش آنها در فهم مضامین پیچیده قرآن ، نشان دهنده میزان معرفت و خلوصشان در این تکاپوی معنوی است. به جهت احترام به این کوشندگان فهم کلام وحی در تاریخ و فرهنگ دینی ساوجبلاغ که قلب خویش را از معارف ناب سرچشمه دین (قرآن) سیراب کردند، این تفاسیر را معرفی می کنیم. پیش از پرداختن به این معرفی، یاد می کنیم از حافظان طالقانی کل قرآن کریم از جمله «سیدجعفر آل طالقانی»، «شیخ میرزا اسماعیل طالقانی»، «فراقی طالقانی»، «نظرعلی طالقانی» و همچنین ادای احترام می کنیم به پیشکسوتان ترجمه و پژوهش قرآنی در ساوجبلاغ: محمدحسین گورانی (مترجم قرآن به سبک محشی به خواص سوره ها) و حاج حسن بیگلری فشندی (از اساتید قرآن پژوه و صاحب کتاب سرالبیان فی علم القرآن). از دیگر نکات نغز و دلنواز این نوشتار، نقش و سهم علمای روستای برغان در عرصه تفسیر قرآن است که همچنان در تاریخ ساوجبلاغ ماندگار و ستودنی است، خاندانی علمی که «تفسیر» علم غالب علمایش بوده است:

1- تفسیر ابوالحسن بن عباد طالقانی: پدر «صاحب بن عباد »که کتابی در احکام قرآن با استناد به نظرات مشرب کلامی «معتزله» نوشته که امروزه اثری از آن در دست نیست. او از علمای قرن چهارم هجری است. 2- تصحیح تفسیر مجمع البیان / میر حکیم طالقانی: از علمای قرن یازدهم که در سال 1098 قمری تصحیح «مجمع البیان فی التفسیر القرآن» مرحوم شیخ طبرسی را به انجام رسانید. 3- تفسیر القرآن الکریم / شیخ محمدکاظم طالقانی: از بزرگان علمای شیعه در عصر صفوی که علم تفسیر را از علمای هم روزگار خود مانند«شیخ بهایی»،«میرداماد» و «میرفندرسکی» و دیگران فرا گرفت. او تفسیر خود را به زبان عربی و پس از ذکر احادیث در شرح و بیان بعضی از آیات شریفه با مسایل فلسفی و عرفانی آمیخته و به طرز نیکویی آنها را شرح داده است. می توان سبک وی را در این تفسیر، جمع بین احادیث نبوی و ائمه اطهار و تفسیر قرآن با قرآن و بحث های فلسفی و عرفانی و ادبی و کلامی خواند که در نوع خود کم نظیر است. از محمد کاظم طالقانی، تفسیر دیگری بنام «منافع القرآن» ذکر کرده اند که در آن به خواص و منافع سوره های قرآن و ثواب قرائت هر سوره پرداخته است. 4- تفسیر نورالتوفیق و کشف التدقیق/ ملامحسن نحوی: تفسیر مورد اشاره در چهار مجلد بزرگ به زبان عربی و شیوه کلامی نوشته شده است. این اثر  که در نوع خود کم نظیر است از بهترین میراث مکتوب علوم قرآنی از قرن دوازدهم هجری محسوب می شود. یک دوره از این کتاب به خط مؤلف در کتابخانه ملا محمدصالح برغانی (کربلا) و نسخه جلد نخست که شامل ثلث قرآن است ، در کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی (قم) نگهداری می شود. 5- تحفه الابرار فی تفسیر القرآن /ملامحمد ملائکه برغانی: وی از علمای قرن سیزدهم است که این تفسیر را در دو مجلد بزرگ به زبان عربی و به شیوه کلامی نوشته است و در تفسیر بعضی از آیات قرآن که امکان عنوان کردن مباحث عقلی وجود داشته به طور گسترده وارد بحث های فلسفی شده است . نسخه اصلی این تفسیر به خط مؤلف در نزد نوادگان او در روستای برغان نگهداری می شود. 6- کنزالعرفان فی تفسیر القرآن/ علامه محمدصالح برغانی: از علمای قرن سیزدهم که این تفسیر را به زبان عربی و در 27 مجلد بزرگ نوشته است. همه نسخه های آن امروز در دست می باشد. شیوه علامه برغانی در این تفسیر چنین است که پس از ذکر چندین آیه از قرآن به تفسیر آنها می پردازد، سپس در آیات فقهی به شرح احکام آیه بر مبنای مذاهب اربعه اهل سنت پرداخته، سپس برابر حجیت فقه جعفری استدلال می کند. در شرح اعراب کلمات قرآن به بحث های باریک زبانی و ادبی پرداخته و به اشعار مناسب از قدما استناد می کند. آیات ناسخ و منسوخ را معرفی می نماید و اسباب نزول و مکان نزول آیه را نیز روشن می سازد. از علامه برغانی آثار دیگری در علوم قرآنی و تفسیر بجا مانده است که عبارتند از: اسرار القرآن ،معدن الانوار و مشکاةالاسرار در یک جلد،مفتاح الجنان فی رحل القرآن که به «تفسیر البرغانی» نیز معروف است (در  8جلد به زبان عربی)، بحرالعرفان و معدن الایمان در 17مجلد که به «تفسیر الکبیر» نیز شهرت دارد. او دوران پایان عمر خویش را در کربلا و نجف گذراند و در این مدت کتابخانه بزرگی در شهر کربلا تأسیس کرد که هم اکنون به نام  وی مشهور است. 7- لوامع التنزیل/ شیخحسن صالحی:از مفسران قرن سیزدهم که فرزند علامه برغانی است. او تفسیر مزبور را در دو مجلد بزرگ به زبان عربی و به شیوه روابی و کلامی نوشته است. در این اثر به هنگام تفسیر آیات قیامت به مسائل حاد مورد بحث آن عصر در زمینه معاد جسمانی و روحانی و اوصاف قیامت و خلقت آسمان ها و... می پردازد و از طریق عقل و روایات آرای فرقه «شیخیه» را مورد نقد قرار می دهد . نسخه اصلی این تفسیر در کتابخانه علامه برغانی در کربلا موجود است. 8- تفسیر صالحی برغانی/ میرزا عبدالوهاب صالحی: از مفسران قرن سیزدهم و از فرزندان علامه برغانی ، متخلص به «رضوان» که تفسیر مزبور را در چند مجلد کوچک و بزرگ به زبان عربی و به شیوه فلسفی و کلامی نوشته است. او بخشی از آیات را که مورد توجه اش بوده، همانند برزخ ، روح ، معاد جسمانی و روحانی که از مباحث مناقشه بر انگیز آن عصر بوده را با مشرب عرفانی، فلسفی و روایی مورد تفسیر قرار داده است. 9- تفسیر ملاعلی قارپوزآبادی: از مراجع تقلید و مفسران قرن سیزدهم که این تفسیر را در دو جلد به زبان عربی از سوره «یس» تا آخر قرآن، به رشته تحریر درآورده است. او از روایات و احادیث ائمه(ع) بسیار استفاده کرده است. نسخه اصلی این تفسیر در نزد ابراهیم وحید (از نوادگان آن مرحوم )موجود است. 10- اسرارالتنزیل فی تفسیرالقرآن/ شیخ موسی صالحی: از مفسران قرن سیزدهم و از علمای عصر قاجار که این تفسیر را در دو مجلد به زبان عربی و شیوه کلامی و روایی شامل تمامی قرآن نوشته است. او در این تفسیر از نکات تفسیری پدرش علامه برغانی بهره برده است. 11- فیض الاذهان فی تفسیر القرآن/ سیدموسی آل طالقانی: از علمای قرن سیزدهم که این تفسیر را در 9 جلد نوشته است. 12- تفسیر فاتحة الکتاب/ ام کلثوم برغانی: از زنان مجتهده و مفسر قرآن در قرن سیزدهم ، فرزند شهید ثالث و همسر میرزا عبدالوهاب برغانی(صاحب تفسیر صالحی برغانی)که سوره فاتحة الکتاب را به طرز زیبایی تفسیر کرده است. 13- مفصل البیان فی علم القرآن /شیخ آقا محمد  تهرانی ساوجبلاغی: از علمای قرن چهاردهم ، ساکن در روستای تنکمان (از توابع شهرستان نظرآباد) که این تفسیر را به زبان فارسی در 10 جلد در ترجمه و شرح تفسیر «مجمع البیان» شیخ ابو علی طبرسی (از علمای قرن ششم ) نوشته است. او به هنگام ترجمه فارسی تفسیر طبرسی اضافاتی به آن الحاق کرده است. سه مجلد اصلی این تفسیر به خط مؤلف در کتابخانه دانشگاه تهران نگهداری می شود. 14- تفسیر صالحی/ شیخ محمدعلی صالحی : از مفسران قرن چهاردهم و از اساتید حوزه علمیه قزوین که تفسیر مزبور را به زبان های فارسی و عربی نوشته است. مؤلف در این اثر بعضی از آیات و سوره های مورد نظر را بیان کرده و سپس با مشربی ملایم به نقد فرقه های شیخیه و بابیه پرداخته است. این تفسیر از جمله تفسیر هایی است که مشاجره ها و برخوردهای خونین عقاید مذهبی قرن سیزدهم را منعکس می کند. 15- آیات الاحکام فشندی /شیخ محمدعلی فشندی: از علمای حوزه علمیه قزوین در قرن چهاردهم که  300 آیه قرآن که بار معنایی فقهی دارند را ضمن استخراج ، تفسیر کرده است. 16- التبیین فی شرح آیات المواعظ و البراهین / شیخ میرزا ابو تراب شهیدی: از مفسران قرن چهاردهم قمری که نوه شهید ثالث برغانی می باشد. او تفسیر مذکور را در 5 مجلد بزرگ به زبان فارسی نوشته است. مفسر در تفسیر خود از شیوه قرآن به قرآن و نیز روایات استفاده کرده است و سعی نموده در بعضی از موارد مطالب فلسفی را با آیات و روایات عجین نماید. میرزا ابوتراب اثر دیگری به نام «تفسیر آیه نور» دارد که در سال 1331خور شیدی در تهران به چاپ رسیده است. 17- تفسیر رفیعی/ آیت الله سید ابوالحسن رفیعی: از علمای برجسته قرن چهاردهم قمری و از اساتید امام خمینی (ره) و علامه حسن زاده آملی که این تفسیر را طبق مذاق فلسفی و عرفانی خویش، با انتخاب بخش هایی از قرآن کریم نوشته است. آیت الله رفیعی اثر دیگری به نام تفسیر آیه «الر تلک آیات الکتاب الحکیم» دارد که در بیان تفسیر آیه اول و دوم سوره «یونس» است. 18- تفسیر سوره واقعه و آیه مقعد صدق/ شیخ حسن برغانی: از مفسران قرن اخیر که این تفسیر به  منظور اثبات جسم برزخی با شیوه عرفانی و فلسفی به رشته تحریر در آورده است. او در سال 1401هجری قمری در گذشته است. «فی مقعد صدق عند ملیک مقتدر» آیه آخر سوره «قمر» است. 19- پرتوی از قرآن / آیت الله سیدمحمود طالقانی: او این تفسیر را به منظور آوردن قرآن به صحنه زندگی مسلمانان به ویژه جوانان و تحصیلکردگان دانشگاهی، بدون مراجعه به هیچ منبع و مرجعی نوشته است. قسمت فراوانی از این تفسیر در زندان قصر (تهران) به وسیله او ارایه شده است. وی برای روشن کردن حقایق قرآنی هر بار از زاویه ای بدانها می نگرد و از نور ایمان درون ، پرتوی بر آنها می افکند و محدود و پایبند به هیچ شیوه خاص نیست، گاه از زاویه روایات معتبر اهل بیت(ع) و گاه از فراخنای عرفان و اشراق و گاه از روزنه علوم تجربی و انسانی و ریاضی و گاه از پنجره فلسفه و کلام و گاه از در علوم اجتماعی و سیاسی و گاه از بعد لفظ و کلمه و عدد بدانها می نگرد و هر بار توشه ای زندگی بخش تر به مشتاقان و شیفتگان ارزانی می دارد.    

منابع: جمعی از نویسندگان، دایرة المعارف تشیع ، ج 2و 3 و4،تهران: نشر سعید محبی،سالهای مختلف/ سیدشهاب الدین حسینی،نگاهی نو به تفسیرالمیزان ،تهران: انتشارات نورگستر،1380/ رضا صمدیها ،فرزانگان علم و سخن قزوین ،قزوین: نشر بحرالعلوم ،1379/ سید محمدتقی میرابوالقاسمی، تاریخ و جغرافیای طالقان ،تهران : نشر ندا ،1372/ اسماعیل یعقوبی ،آشنایی با مشاهیر طالقان،تهران : انتشارات محسنی ، 1375/ هیئت مولفان، نگرش نوین بر تاریخ و علوم قرآنی،تهران :بنیاد قرآن،1380/ میرزا محمدعلی مدرس تبریزی ،ریحانة الادب فی تراجم المعروفین بالکنیة و اللقب،تهران: نشر خیام، 1369. 


نوشته شده در  شنبه 87/1/31ساعت  2:21 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

<      1   2      

فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]