سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

 

 

دکتر خودم را پیدا کردم...

امام خمینی بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی ایران، پس از ابتلاء به بیماری تب مالت، سه ماه تابستان 1339ش را به جهت آب و هوای مناسب کرج، در خانه یکی از معتمدین به نام حاج محمدعلی ملک خانی (درگذشت 1379ش) گذراند. او همچنین بین سال های 1339 تا 1342ش به واسطه آشنایی با آیت الله شیخ حسین لنکرانی (درگذشت 1368ش) فعال سیاسی و اجتماعی دوره پهلوی، به این شهر رفت وآمد می کرد. آیت الله شیخ محمد فاضلی اشتهاردی (درگذشت 1391ش) از شاگردان امام خمینی، مقدمات سکونت استادش در محله حصار کرج را فراهم کرد و چهره هایی همانند حاج عمادالدین شهیدی (درگذشت 1357ش)، آیت الله حاج سید حسن مدرسی سریزدی مشهور به مدرسی یزدی (درگذشت 1361ش)، آیت الله شیخ حسین لنکرانی و آیت الله شیخ علی پناه اشتهاردی (درگذشت 1387ش) در این شهر با امام دیدار و گفت و گو داشتند.

آیت الله فاضلی اشتهاردی طی گفت و گویی در سال 1362ش در این باره گفته است: «گویا سال 1338ش بود که حضرت امام روحی له الفدا مریض شدند و به پزشکان قم مراجعه کردند ولی کسالت معظم له را تشخیص ندادند و پیشنهاد دادند که در منطقه ای خوش آب و هوا استراحت کنید؛ شاید بر اثر درس و بحث زیاد عارضه ای پیش آمده باشد. حضرت امام در آن موقع صبح و عصر دو درس داشتند که مطالعه آن دو درس حداقل 5 تا 8 ساعت وقت لازم داشت تا صدها شاگرد را از نظر درسی و مطلب بی نیاز دارند و وقت آنان تلف نشود و ایشان مسئول اتلاف وقت آنان نباشد. عده ای از شاگردان معظم له ایشان، پیشنهاد دادند به کرج مسافرت نمایند و تابستان را در کرج بگذرانند و از امکانات پزشکی تهران نیز برخوردار گردند. معظم له سکونت در کرج را پذیرفتند و اینجانب هم مأمور شدم که منزلی برای ایشان تهیه نمایم.»

آیت الله فاضلی اشتهاردی منزل حاج محمدعلی ملک خانی از ارادتمندان امام خمینی در کرج را برای استادش در نظر می گیرد. او با آیت الله سید مصطفی خمینی (شهادت 1356ش) و حاج سید احمد خمینی (درگذشت 1373ش) که آن زمان پانزده ساله بود، به کرج می آید و خانه را تحویل فرزند ارشد امام می دهد و دو روز بعد امام وارد کرج می شود.  او درباره رویدادهای پس از ورود امام به کرج گفته است: «پس از انتشار خبر ورود حضرت استاد به کرج، اینجانب مورد اعتراض قرار گرفتم که چرا بدون اطلاع، حضرت امام وارد کرج گردیده و از ایشان استقبال نشده است. در این مورد حجت الاسلام حاج شیخ حسین لنکرانی گفتند شما به روحانیت تهران اهانت کرده اید که اطلاع نداده اید تا آمدن ایشان را به تهران و کرج در روزنامه اعلام کنیم و از معظم له به طور شایسته استقبال شود. شما مرجعی را به کرج آورده اید که بی نظیر و یا کم نظیر است... در همان روز اول ورود حضرت امام به کرج که حجت الاسلام حاج شیخ حسین لنکرانی به دیدارشان آمد عرض کرد: من لایق نیستم دست شما را ببوسم اجازه بفرمایید پای شما را ببوسم و باز گلایه خود را عنوان کرد که بی خبر آمده اید و بدون استقبال، و ما به این روش اعتراض داریم. حضرت امام فرمودند: من یک طلبه بیش نیستم و شایسته این مطالب شما نمی باشم... پس از چند روز استراحت، حضرت استاد به پزشک مراجعه کردند و پس از آزمایش های لازم، پزشکان تشخیص دادند که حضرت استاد به تب مالت مبتلا گردیده اند

همچنین آیت الله شیخ علی پناه اشتهاردی فقیه نامدار البرزی درباره ارتباط امام خمینی و آیت الله لنکرانی در کرج می گوید: «مرحوم لنکرانی خیلی علاقه مفرطی نسبت به حضرت امام خمینی که در تابستان سال 1341ش مدتی در شهرستان کرج در [محله] حصار منزل کرده بود، ابراز می داشت و برای احترام امام که او را دعوت کرده بود، از کثیری از معاریف کرج، از روحانی و اداری، دعوت به عمل آورده بود. مرحوم آیت الله لنکرانی در مدت توقف حضرت امام در کرج، اکثر ایام را پیش امام می رفت و مفاسد اعمال پهلوی را برای ایشان بازگو می کرد و قطعاً بدین وسیله اطلاعات حضرت امام نسبت به دستگاه فاسد بیشتر می شد... من خودم از مرحوم آیت الله لنکرانی به دو گوش خود شنیدم که می فرمود: قربانِ خاک پای حاج آقا روح الله بروم. با اینکه چندین سال مسن تر از ایشان بود.»

حسین شاه حسینی (درگذشت 1396ش) مبارز سیاسی دوره پهلوی نیز درباره حضور امام در کرج می گوید: «من اولین بار در همین باغ شیخ حسین لنکرانی، خدمت مرحوم آیت الله خمینی رسیدم... ایشان در باغش از حضرت آیت الله خمینی و رجال دیگر پذیرایی می کرد. در تابستان یک سال، که تاریخش الان یادم نیست، ایشان آقای [سید حسن] مدرسی [سریزدی] و آقای خمینی را در باغ خود مهمان کرده بود. چون آقای خمینی جزو شاگردان مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حایری [یزدی] بود و این آقای مدرسی هم که در کرج می زیست، در جرگه شاگردان مرحوم حایری قرار داشت. حاج آقا مصطفی و همچنین حاج احمد آقای خمینی هم کراراً به باغ آقای لنکرانی می آمدند.»

اصغر سلطانی (متولّد 1317ش) که از سال 1338ش در کرج ساکن شده است درباره دیدارش با امام خمینی به همراه حاج عمادالدین شهیدی می گوید: «عمادالدین شهیدی اهل ذوق بود. با او به منزل آیت الله لنکرانی در [محلّه] حصار [کرج] خدمت امام می رفتیم. اواخر سال 1339ش بود. به امام می گفتیم حاج آقا روح الله... امام میهمان ایشان بود. ما با آقای شهیدی رفتیم و من شاهد بودم که برای آقا آب آوردند. گفتند از کجا آوردید؟ گفتند: از سدّ کرج، گفتند: آنقدر در سدّ کرج جنازه هست که این آب گوشت است! رفتند از چشمه حصار برایشان آب آوردند... تازه شاعر شده بودم، شعری را که درباره حضرت زهرا علیهاالسلام گفته بودم، برای امام خواندم. ایشان مرا خیلی تشویق کردند.»

مشعوف شهیدی (متولّد 1318ش) دیدارهای پدرش حاج عمادالدین شهیدی با امام خمینی را این گونه به خاطر می آورد: «کوچک که بودم پدرم خیلی مرا دوست داشت و می گفت تو یوسف اولاد من هستی! یادم می آید یک روز گفت می خواهیم برویم دیدار حاج آقا روح الله. ایشان مریض هستند، به همین جهت او را از قم به تهران آورده اند. تاریخ دقیق این دیدار یادم نیست. بزرگان کرج از جمله حاج محمّد خان زکیخانی و حدود 15 - 14 نفر با ماشین رفتیم تهران. باغی بود در خیابان شمیران که امام در گوشه ای از آن نشسته بود و مردم گروه گروه می آمدند به دیدارش. من هم کنار پدرم برای اوّلین بار امام خمینی را در آنجا دیدم. در آن سال ها به دلیل بیماری امام، چند نفر دکتر جمع می شوند و نظر می دهند که ایشان را ببرند به یک جای خوش آب و هوا. آیت الله لنکرانی، امام را می آورد به کرج و دو اتاق برای سکونت ایشان اختصاص می دهد. باز یادم است که یک روز آقای لنکرانی با پدرم تماس گرفت و گفت: بجنب که آقا از دست رفت! داماد ما آقای دکتر احمد میرزازاده جواهری، پزشک بود. صبح ها می رفت تهران به درمانگاه امیراعلم و بعدازظهرها در بالای میدان کرج مطب داشت. آقای لنکرانی گفت دکتر جواهری را هم بیاور. پدرم گفت: دکتر صبح ها در تهران است. ایشان به جای دامادمان، به دکتر شریف فرزند شریف الملک (از شاهزاده های قاجار) که رییس سرم سازی حصارک کرج و دکتر خانوادگی ما بود، اطلاع داد و با هم رفتند حصار. امام بی هوش شده بود. دکتر شریف پس از معاینه، آمپول تقویتی به امام می زند. پدرم به دکتر شریف می گوید: درمان آقا را از تو می خواهم! دکتر شریف که از علاقه مندان به پدرم بود از آنجا تلفن می کند به سرم سازی حصارک. کسی می آید و خون امام را می گیرد. پس از آزمایش معلوم می شود که ایشان تب مالت دارد. دکتر شریف پس از آن به درمان امام اقدام می کند و حال ایشان خوب می شود. امام هر سه ماه یک بار منزل دکتر شریف می آمدند و می گفتند من دکتر خودم را پیدا کردم. آقای خزایی که نزدیک منزل دکتر شریف، مغازه عطاری داشت با بزرگان کرج از جمله پدرم تماس می گرفت و این جمع در خانه دکتر شریف، خدمت امام می رسیدند و گفت و گو می کردند. همچنین به یاد دارم در آن سال ها امام خمینی به دعوت پدرم به منزل ما هم می آمدند البته آقای لنکرانی واسطه دعوت می شدند. یک روز امام خمینی و آقای لنکرانی و گروهی از علاقه مندانشان جهت صرف ناهار به منزل ما آمدند. امام در آن جلسه به صراحت از شاه بد گفت و انتقاد کرد. برادر من آن موقع افسر وظیفه توپخانه در زنجان بود و درجه هم داشت. آن روز به مرخصی آمده بود. پدرم او را به جمع میهمانان معرفی کرد. برادرم که با تعجب سخنان صریح و اعتراضی امام را شنید، پدرم را کنار کشید و پرسید این آقا کیست که این همه شجاع است؟ پدرم گفت: حاج آقا روح الله خمینی است و در میان علما، در شجاعت و رشادت معروف است. برادرم که متوجّه شخصیت امام شد، اظهار ادب فراوان کرد. در آن نشست، آیت الله لنکرانی که مجلس را در دست گرفته بود، سخنان تازه ای را گفت که هنوز صدایش در گوشم است. آن روز مادرم هم ناهار مفصّلی را برای میهمانان تدارک دیده بود.»

- منابع: سعیده محرمی، سمیر کتف، آفتاب حصار، ص 9، 37، 109، 116؛ رضا شعرباف، سرگذشت های ویژه از زندگی حضرت امام خمینی به روایت جمعی از فضلا، ج 5، ص 93؛ علی ابوالحسنی (منذر)، «روابط و مناسبات آیت الله حاج شیخ حسین لنکرانی و امام خمینی 1324 - 1368ش»، قسمت اول، فصلنامه تاریخ معاصر ایران، ش 21 و22، ص 7، 38، 41؛ گفت و گوی حسین عسکری با مشعوف شهیدی، 15 اسفند 1395.



 - نشر نخست این مقاله در: حسین عسکری، «امام خمینی در کرج»، هفته نامه تریبون شهر، سال دوم، شماره 12، 28 خرداد 1398، ص 3.

دانلود شماره 12 هفته نامه تریبون شهر 

___________________________

 

دیدارکنندگان با امام خمینی در کرج بین سال های 1339 تا 1342ش



آیت الله شیخ حسین لنکرانی

 

آیت الله شیخ علی پناه اشتهاردی

 

حاج عمادالدین شهیدی

 

آیت الله سید حسن مدرسی سریزدی

 

حسین شاه حسینی

 


نوشته شده در  پنج شنبه 98/3/30ساعت  11:43 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 

 

شیخ حسین لنکرانی روحانی با نفوذ کرج، مرد دین و سیاست

شناسه خبر: 797938تاریخ مخابره : 1398/3/19 - 09:13

گزارشگر ساواک در 5بهمن سال 1340نوشت: «شیخ حسین لنکرانی در بین اهالی کرج معروفیت دارد و حسن شهرت. اهالی کرج عموماً به وی احترام می گذارند و بعضی مواقع در محافل سخنرانی می کند.»

خبرگزاری شبستان - البرز: آیت الله شیخ حسین لنکرانی از روحانیون با نفوذ کرج در دوران پهلوی است که مصادف با 19خرداد سال 98در سن 100سالگی دارفانی را وداع گفت.وی یکی از فعالان سیاسی و اجتماعی دوران پهلوی و مشهور به «مرد دین و سیاست» است که بخشی از عمر صد ساله خود را در شهر کرج و در شهرستان ساوجبلاغ گذراند. حسین عسکری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از البرز در خصوص این عالم روحانی، گفت: این روحانی مبارز یکی از شخصیت های برجسته استان البرز است که در بحث البرز شناسی می توان از وی نام برد. این البرزشناس و مجقق افزود: آیت الله لنکرانی از اواخر دوره قاجار و پهلوی تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی داشتند. وی توضیح داد: این مجتهد در مدارس حوزه علمیه نجف اشرف، تهران و قم تحصیل کرده بودند و به خوبی با زبان های انگلیسی، روسی و عربی به خوبی آشنا بودند. عسکری افزود: این مبارز نستوه منزلی در حصار کرج در دوران پهلوی داشتند که حضرت امام خمینی (ره) بین سال های 1339تا 1342به منزل ایشان می آمدند. وی با اشاره به فعالیت سیاسی این مجتهد عالی مقام در دوران احمدشاه قاجار، بیان کرد: در آن برهه زمانی این عالم مبارز اعتراض به قرارداد وثوق الدوله داشتند تا اینکه نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای ملی شدند. وی به تبعید این عالم روحانی به مشهد مقدس در دوران رضاخان اشاره کرد و گفت: ارتباط آیت الله لنکرانی با شهید نواب صفوی و آیت الله کاشانی در عرصه سیاست، زمینه پر رنگ شدن مبارزات بود که در قیام 15خرداد و نهضت ملی شدن صنعت نفت حایز اهمیت است.

هویت استان البرز وابسته به مردمانی است که روزگاری در این استان زیسته اند و هر یک به نحوی در اعتلای فرهنگی آن نقش موثری داشته اند. آن چنان که تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی البرز گوشه ای از این فراز هویتی است که نسل امروز با آگاهی از آن نسبت به خاک این استان احساس تعلق و هویت می کند. گفتنی است، برای آگاهی از زندگی نامه شیخ حسین لنکرانی می توان به کتاب علمای مجاهد استان البرز نوشته حسین عسکری مراجعه کرد. 

خبر فوق در وب سایت خبرگزاری شیستان

 

مسجد جامع کرج، از سمت چپ: آیت الله سید محمود علایی طالقانی، آیت الله شیخ حسین لنکرانی، حجت الاسلام والمسلمین ابوذر بیدار. 1348ش

 


نوشته شده در  دوشنبه 98/3/20ساعت  2:55 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 

در اواخر قرن نوزدهم میلادی، یهودیان اروپا که از پراکندگی و فروپاشی جامعه کوچک مذهبی خود بیمناک بودند، اندیشه ای را شکل دادند که پیش از این، سابقه سیاسی در دین یهودیت نداشت و نام آن را صهیونیسم گذاشتند. صهیون نام تپه ای در بیت المقدس است که به باور یهودیان، محل استقرار تخت پادشاهی حضرت سلیمان، یکی از پیامبران بنی اسراییل بوده است. صهیونیست ها به دنبال ایجاد کشوری یهودی نشین در خاک فلسطین بودند. تئودور هرتسل مجارستانی، از پیشتازان این عقیده بود. در 24 اردیبهشت 1327، بن گوریون از صهیونیست های باسابقه با حمایت آمریکا و انگلیس، تشکیل دولت اسراییل در خاک فلسطین را اعلام کرد و خود به عنوان اولین نخست وزیر آن شناخته شد. محمد ساعد نخست وزیر وقت حکومت پهلوی در 23 اسفند 1328، اسراییل را به صورت مشروط به رسمیت شناخت. این کار او با واکنش منفی مردم و روحانیت مواجه شد. در پی این مخالفت ها، در 15 تیر 1330 دولت دکتر محمد مصدق ضمن قطع ارتباط، به رسمیت شناختن اسراییل را پس گرفت اما پس از کودتای 28 مرداد 1332، روابط حکومت پهلوی و اسراییل از سر گرفته شد و در زمینه های مختلف به طور نیمه رسمی گسترش یافت. از اواسط دهه 1330ش حکومت پهلوی برای تقویت دستگاه امنیتی تازه تأسیس خود رو به اسراییل آورد و ساواک و موساد همکاری های بسیاری نزدیکی با هم داشتند. در نهایت، با پیروزی انقلاب اسلامی در 22 بهمن 1357، سفارت اسراییل در تهران تعطیل و به سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) واگذار شد.

نام علمای البرزی که در دوره حکومت پهلوی با صهیونیسم و دولت اشغالگر اسراییل مبارزه کرده اند، به این شرح است: آیت الله سید ابوالحسن رفیعی طالقانی قزوینی (درگذشت 1353ش)؛ شیخ  علاءالدین علوی شهیدی (درگذشت 1353ش)؛ آیت الله سید محمود علایی طالقانی (درگذشت 1358ش)؛ شیخ حسن صالحی (درگذشت 1359ش)؛ آیت الله شیخ محمد رفیعی طالقانی (درگذشت 1362ش)؛ آیت الله حاج شیخ حسین تقوی اشتهاردی (درگذشت 1379ش)؛ شیخ مصطفی رهنمایی مشهور به رهنما (درگذشت 1392ش).

- جهت آشنایی تفصیلی با زندگی و اندیشه علمای البرزی مخالف صهیونیسم در دوره حکومت پهلوی ر.ک: حسین عسکری، علمای مجاهد استان البرز، کرج: نشر شاهدان البرز، چاپ سوم، اردیبهشت 1398.

اعتراض 49 سال پیش عالم البرزی به آتش کشیدن مسجد الاقصی

 


نوشته شده در  جمعه 98/3/10ساعت  3:25 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب (24 اردیبهشت 1373):

دیدید در این کشور با مصدق چه کردند؟ مصدق فقط می‌خواست کشور مستقل باشد و نفت ایران در اختیار کمپانی ها قرار نگیرد اما پدرش را درآوردند.



نوشته شده در  دوشنبه 97/12/20ساعت  9:33 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 

1

خبرگزاری صدا و سیما

کد خبر: 2374716 تاریخ: 19 اسفند 1397 - 08:49

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، معاون رییس جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی ایران، شب گذشته در جشنواره فرهنگی - هنری شهرستان ساوجبلاغ، با بیان این مطلب، گفت: بیستم فروردین ماه سال آینده تعداد قابل توجهی دستاوردهای جدید علمی و پژوهشی را به نمایش خواهیم گذاشت. دکتر علی اکبر صالحی با بیان اینکه تمام این دستاوردها به همت محققان ایرانی در سازمان انرژی اتمی به نتیجه رسیده است، افزود: ما مسئولان باید خداوند بزرگ را به خاطر نعمت اسلام، داشتن جوانان برومند و خلاق ایرانی و خدمت به ملت ایران شاکر و سپاسگزار باشیم. ریس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: ایران اسلامی به پاس رشادت ها و توانمندی های علمی فرزندان خود، سرپا و مقام است و فرزندان این مرزو بوم با وجود فشارها از تمام امتحان های تاریخی سربلند بیرون آمده اند. معاون رییس جمهوری با اشاره به تلاش دشمنان برای ایجاد روحیه یاس در ملت ایران، اظهار داشت: ما قبول داریم مشکلات و ضعف‌هایی وجود دارد اما همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند این نظام اصلاح پذیر است و می توان اصلاح شد و کاستی ها را برطرف کرد. وی با بیان اینکه ما هدف انقلابی خود را گم نکرده‌ایم، گفت: دلیل این اتفاق این‌است که بستر اسلامی داریم و شیوه حکومت داری ولایت فقیه موجب شده است تا مسیر را گم نکنیم. صالحی گفت: اگر نعمت انقلاب اسلامی و ولایت فقیه نبود ما سر از ناکجاآباد در می‌آوردیم زیرا این انقلاب بود که بستر خوداتکایی به وجود آورد و بیداری را برای ملت فراهم کرد. وی با بیان اینکه ملت باید هوشیار باشد، اظهار داشت: تفرقه دراین شرایط برای ما سم است و باید امانتدار انقلاب باشیم و آن را به دست نسل های بعد برسانیم چرا که اگر انقلاب نبود ما فاقد فرهنگ اصیل بودیم و به سمت پوچ‌‌گرایی می‌رفتیم. رییس سازمان انرژی اتمی کشور در ادامه گفت: ظرفیت های فرهنگی شهرستان ساوجبلاغ به خوبی نشان می‌دهد که این خطه با وجود وسعت و جمعیت کم، تعداد قابل توجهی از علمای دین و متفکرین را در خود جا داده و علمای مجاهدی همچون شهید ثالث را به کشور ایران عزیزمان تقدیم کرده است. صالحی افزود: شهدای این خطه پیشقراولانی بودند که مردم را به جهاد دعوت می‌کردند تا از کشور عزیزمان ایران دفاع کنند. وی برگزاری جشنواره فرهنگی هنری را حرکت بسیار خوب بیان کرد و گفت: باید در ارتباط با فرهنگ و هنر هر چه بیشتر کار کرد تا ساوجبلاغ جایگاه واقعی و پیشین خود را دوباره پیدا کند. استاندار البرز نیز با اشاره به جشنواره فرهنگ و هنر شهر هشتگرد گفت: برای نخستین‌بار یک حرکت ارزشمند در ارتباط با پیشینه فرهنگی این شهرستان صورت گرفت که حضور جمعیت جوان، دانشجویان، دانشگاهیان و مردم خوب شهرستان ساوجبلاغ و دکتر صالحی باعث شد که بر غنای این جشنواره فزونی بخشیده شود. عزیزاله شهبازی افزود: دراین جشنواره هم رونمایی از کتاب صورت گرفت و هم برای اولین بار یکی از خیابان های شهر هشتگرد به نام شهید ثالث نامگذاری شد. وی گفت: با توجه به فرمایشات دکتر صالحی مبنی بر پرداختن به مفاخر فرهنگی استان و شهرستان حقیقتاً مسئولیت دستگاه فرهنگی از جمله بنده به عنوان نماینده دولت، سنگین‌تر می‌شود، اما تمام تلاش خود را برای تحقق این امر به کار خواهیم برد. شهردار شهر هشتگرد هدف از برگزاری جشنواره را استعداد یابی، ترغیب جوانان به هنر و ایجاد فضای مفرح برای شهروندان در ایام نوروز عنوان کرد که به عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی استان البرز امروز کلید خورد و تا پایان فروردین 98 ادامه خواهد داشت. در ادامه این مراسم از کتاب های «بیداری دشت کهن» و «علمای مجاهد استان البرز به قلم دکتر حسین عسکری پژوهشگر ساوجبلاغی که تالیفات فراوانی در خصوص معرفی شهرستان‌های ساوجبلاغ، طالقان و نظرآباد داشته رونمایی شد. حسین عسکری نویسنده کتاب «بیداری دشت کهن» اظهار داشت: کتاب بیداری دشت کهن به مدت 3 سال نوشته شده و با حمایت حوزه هنری استان البرز به مناسبت چهل سالگی انقلاب اسلامی تدوین و به چاپ رسیده است. وی ادامه داد: این کتاب در شمارگان 1250 نسخه و 424 صفحه از سوی انتشارات سوره مهر وابسته به حوزه هنری چاپ و منتشر شد. نخستین جشنواره فرهنگی، هنری شهرستان ساوجبلاغ در بخش های ادبیات، خوشنویسی، موسیقی، فیلم و تئاتر با حضور علی اکبر صالحی معاون رییس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی کشور و استاندار البرز و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی در مجموعه 9 دی شهر هشتگرد برگزار شد.

متن خبر فوق در وب سایت خبرگزاری صدا و سیما


 

2

خبرگزاری مهر

کد خبر  4564186 - 19اسفند 1397 - 13:14

کرج - معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی با تأکید بر اینکه اسلامیت و ایرانیت بستر حقیقی فرهنگ کشور است، گفت: نگهبانان این فرهنگ اصیل علما و اندیشمندان هستند. به گزارش خبرگزاری مهر، علی‌اکبر صالحی در مراسم «عصر خاطره انقلاب اسلامی» که روز گذشته در هشتگرد برگزار شد، ضمن بزرگداشت مقام مبارزان پیشکسوت این منطقه، اسلامیت و ایرانیت را بستر حقیقی فرهنگ کشور دانست و گفت: نگهبانان این فرهنگ اصیل علما و اندیشمندان هستند. صالحی، ساوجبلاغ را یکی از مناطقی دانست که بستر زایش علمای بزرگ و مهد فرهنگ و تمدن بوده است. معاون رئیس‌جمهور از کتاب «بیداری دشت کهن» به‌عنوان یکی از کتاب‌های بسیار خوب و مستند در زمینه تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی شهرستان ساوجبلاغ یاد کرد. صالحی ضمن تقدیر از دکتر حسین عسکری نویسنده کتاب بیداری دشت کهن، گفت: باید برای مستندسازی تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی گام‌های بلندی برداشته شود. گفتنی است؛ حوزه هنری البرز با همکاری شهرداری هشتگرد مراسم عصر خاطره انقلاب اسلامی را برگزار و در این مراسم از کتاب «بیداری دشت کهن» رونمایی شد. همچنین چند تن از مبارزان قدیمی این منطقه از جمله حجت‌الاسلام سید مقتدا حسینی به ذکر خاطراتی از مبارزات انقلاب اسلامی ساوجبلاغ و استان البرز پرداختند. در این مراسم به شکل ویژه از کتاب «بیداری دشت کهن» (تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی در ساوجبلاغ و نظرآباد استان البرز) با حضور استاندار البرز و دکتر صالحی و همچنین دکتر آجرلو رییس حوزه هنری البرز رونمایی شده و از نویسنده اثر تقدیر به عمل آمد. در این مراسم باشکوه برنامه‌های مختلف هنری و فرهنگی نیز به اجرا درآمد و ضمن نام‌گذاری خیابانی در شهر هشتگرد به نام عالم مجاهد «شهید ثالث» از تابلوی این خیابان نیز رونمایی شد.

متن خبر فوق در وب سایت خبرگزاری مهر

 

3

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

کد خبر: 83237367 | تاریخ خبر: 18/12/1397 - 21:43

کرج - ایرنا - گروه های هنری شهرستان ساوجبلاغ عصر شنبه بزرگترین رویداد هنری را با حضور معاون رییس جمهوری و استاندار البرز رقم زدند. به گزارش ایرنا، استاندار البرز در این جشنواره گفت: برای نخستین‌بار است چنین حرکت ارزشمندی در ارتباط با پیشینه فرهنگی شهرستان ساوجبلاغ انجام شده است . عزیزالله شهبازی افزود: در این جشنواره هم رونمایی کتاب صورت گرفت و هم برای اولین بار یکی از خیابان های شهر هشتگرد شهید ثالث نامگذاری شد. وی گفت: این شهرستان دارای مفاخر بزرگی در کشور است. شهردار شهر هشتگرد هدف از برگزاری جشنواره را استعداد یابی، ترغیب جوانان به هنر و ایجاد فضای مفرح برای شهروندان در ایام نوروز عنوان کرد. امیر بهمنی گفت: عرصه موسیقی و هنر عرصه ای است که تمام جهانیان به آن واقف هستند و ما هم تلاش می‌کنیم در این زمینه اهتمام داشته باشیم. در ادامه این مراسم از کتاب های «بیداری دشت کهن» و «علمای مجاهد استان البرز به قلم دکتر حسین عسگری پژوهشگر ساوجبلاغی که تالیفات فراوانی در خصوص معرفی شهرستان‌های ساوجبلاغ، طالقان و نظرآباد داشته و همچنین تمبر جشنواره فرهنگی، هنری رونمایی شد. حسین عسکری نویسنده کتاب «بیداری دشت کهن» اظهار داشت: کتاب بیداری دشت کهن به مدت سه سال به طول انجامیده و با حمایت حوزه هنری استان البرز به مناسبت چهل سالگی انقلاب اسلامی تدوین و به چاپ رسیده است. وی ادامه داد: این کتاب در شمارگان 1250 نسخه و 424 صفحه از سوی انتشارات سوره مهر وابسته به حوزه هنری چاپ و منتشر شد. عسکری بیان داشت: در این کتاب که مشتمل بر پنج فصل و 270 قطعه عکس و سند است، مبارزات علیه حکومت پهلوی در سه محور اسلامی، ملی و اشتراکی مورد کنکاش قرار گرفته است. اولین جشنواره فرهنگی، هنری شهر هشتگرد در بخش های ادبیات، خوشنویسی، موسیقی، فیلم و تئاتر با حضور علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی کشور و استاندار البرز و جمعی از مسئولین استانی و شهرستانی در مجموعه 9 دی شهر هشتگرد برگزار شد.9933/ 6155 انتهای پیام /*

متن خبر فوق در وب سایت خبرگزاری ایرنا

گزارش تصویری پایگاه خبری اصل ماجرا از آیین رونمایی کتاب بیداری دشت کهن






18 اسفند 1397. از راست: علی عسگری، مهندس بهروز رحیمی، دکتر مهراب رجبی، حسین عسکری، دکتر غلامی مایانی، حسن شاه محمدی، محمدسینا عسکری (ردیف جلو)

 

روزنامه پیام آشنا، سال 5، ش 1349، دوشنبه 20 اسفند 1397، ص 3

 

روزنامه جام جم، ضمیمه استان البرز، سال 19، ش 5346، چهارشنبه 22 اسفند 1397، ص 3




نوشته شده در  یکشنبه 97/12/19ساعت  7:1 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 


قتل رییس محفل بهاییان ایران در روستای رامجین

قتل نورالدین فتح اعظم (م1331ش) رییس محفل ملّی بهاییان (1) ایران در روستای رامجین از توابع شهرستان ساوجبلاغ و دخالت جمعیّت فداییان اسلام در آن از رویدادهای مهم دوره پهلوی است. او دانش آموخته مدرسه تربیت بنین (پسران) بود که به کوشش میرزا حسن ادیب طالقانی (2) برای تعلیم جوانان بهایی در تهران راه اندازی شده بود. (3) در سال 1307ش به عضویت محفل بهاییان تهران درآمد و در سال 1310ش منشی محفل بهاییان ایران شد. پس از مدّتی در سال 1318ش به مسئولیت امین صندوق آن محفل انتخاب گردید و از سال 1328 تا 1331ش ریاست محفل ملّی بهاییان ایران را عهده دار شد. (4) فتح اعظم در سال 1320ش معاون حسابداری وزارت دربار بود. (5) آیت الله شیخ محمّد خالصی زاده (م1342ش) از روحانیون مخالف حکومت پهلوی در نامه اعتراضی خود در آذر 1326ش درباره ارتباط فتح اعظم با حکومت پهلوی نوشته است: «از جوان کم تجربه [محمّدرضا شاه پهلوی] که همنشینی با سرهنگ [عبدالکریم] ایادی و سرلشگر علایی... و [نورالدین] فتح اعظم و امثال آنها را دارد، انتظار رعایت مصالح مملکتی و دینی، بلکه شخصی هم نیست.» (6) فتح اعظم با عنوان رییس محفل روحانی ملّی بهاییان ایران، نامه های متعددی را در دفاع از بهاییان به سران حکومت پهلوی نوشته است که از آن جمله می توان به نامه های سال 1328ش به محمّدرضا شاه پهلوی، محمّد ساعد مراغه ای نخست وزیر و تیمسار سپهبد فضل الله زاهدی رییس شهربانی کل کشور درباره قتل دکتر سلیمان برجیس رییس محفل بهاییان کاشان اشاره کرد. (7) فتح اعظم در دوره حکومت پهلوی، اراضی خالصه (دولتی) روستای رامجین (8) را خرید و به کشاورزی مشغول شد. پس از مدّتی در سال 1331ش هفده تن از اهالی رامجین با هجوم به خانه اش او را به قتل رساندند. ادامه مطلب...

نوشته شده در  شنبه 97/12/18ساعت  12:4 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

روایت «بیداری دشت کهن» در ساوجبلاغ

به همت حوزه هنری البرز و شورای شهر و شهرداری هشتگرد عصرخاطره انقلاب اسلامی و رونمایی از کتاب «بیداری دشت کهن» در ساوجبلاغ برگزار می‌شود. به گزارش روابط عمومی حوزه هنری البرز، دکتر اسماعیل آجرلو رییس حوزه هنری البرز ضمن اعلام این خبر عنوان کرد: ویژه برنامه عصرخاطره انقلاب اسلامی و رونمایی از کتاب «بیداری دشت کهن» نوشته دکتر حسین عسکری روز شنبه 18 اسفند ماه در شهر هشتگرد برگزار می‌شود. رییس حوزه هنری البرز بیان داشت: در مراسم عصر خاطره و رونمایی کتاب که همزمان با افتتاحیه جشنواره فرهنگی هنری هشتگرد برگزار می‌گردد، دکتر علی اکبر صالحی (رئیس سازمان انرژی اتمی ایران) سخنرانی خواهد نمود و مبارزان انقلابی برای حاضران در این نشست از وقایع انقلابی منطقه ساوجبلاغ و نظرآباد خاطره گویی خواهند نمود. اجرای موسیقی توسط سالار عقیلی، رونمایی از کتاب، پخش کلیپ و حضور چهره‌های شاخص فرهنگی و هنری استان البرز و کشور از سایر برنامه‌های این نشست خواهد بود. آجرلو افزود: کتاب «بیداری دشت کهن» تاریخ شفاهی مبارزات انقلابی مردم شهرستان‌های ساوجبلاغ، نظرآباد و منطقه غرب استان البرز را روایت می‌کند. این کتاب با حمایت دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری امور استانها و مجلس حوزه هنری و با همکاری حوزه هنری استان البرز در سال 1397 توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است. گفتنی است این ویژه برنامه روز شنبه 18 اسفندماه 1397 ساعت 15 در مجتمع فرهنگی هنری 9 دی هشتگرد واقع در بلوار مدرس شهرستان هشتگرد برگزار خواهد شد.


نوشته شده در  پنج شنبه 97/12/16ساعت  5:40 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 

 

 

برگزاری نخستین جشنواره فرهنگی هنری هشتگرد 

رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر هشتگرد از برگزاری نخستین جشنواره فرهنگی هنری هشتگرد خبر داد . حسین جوادان، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر هشتگرد در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار «تریبون شهر» اعلام کرد: نخستین جشنواره فرهنگی هنری هشتگرد با مشارکت گسترده هنرمندان و اهالی فرهنگ، در اسفند سال 1397 در بخش‌های مختلف هنری برگزار خواهد شد. وی افزود: این جشنواره با حمایت شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر هشتگرد و با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ساوجبلاغ برگزار می‌گردد و بخش‌های رقابتی آن شامل ادبیات، تئاتر، فیلم و عکس، خوشنویسی و موسیقی خواهد بود. دبیر نخستین جشنواره فرهنگی هنری هشتگرد در ادامه گفت: با توجه به ظرفیت‌های گسترده فرهنگی، هنری در شهرستان ساوجبلاغ و وجود هنرمندان برجسته و نامدار در این شهرستان در طول تاریخ و ظهور نسل جدید هنرمندان در رشته‌های مختلف که تعداد آن‌ها روزبه‌روز در حال افزایش است، ضرورت برگزاری چنین جشنواره‌ای کاملاً احساس می‌شد و امیدواریم با استقبال خوب علاقه‌مندان شاهد برگزاری هرچه باشکوه‌تر این جشنواره باشیم. وی در پایان ضمن تشکر از حمایت و نگاه ویژه شهرداری و شورا نسبت به مقوله فرهنگ و هنر، ابراز امیدواری کرد که این جشنواره در سال‌های آینده با توان بیشتر و ابعاد بزرگتری برگزار گردد. گفتنی است که این جشنواره با حضور داوران مطرح، اساتید برجسته کشوری، میهمانان ویژه و مسئولان عالی‌رتبه استانی و ملی از اسفند 97 تا فروردین 98 در شهر هشتگرد برگزار می‌گردد و قرار است در مراسم افتتاحیه این جشنواره از کتاب «بیداری دشت کهن» مربوط به تاریخ انقلاب اسلامی در شهرستان‌های ساوجبلاغ و نظرآباد نوشته «دکتر حسین عسکری» نویسنده و البرزپژوه نامی، رونمایی گردد.

- به نقل از: هفته نامه تریبون شهر، سال اول، بهمن 1397، ش 4، ص 7.

___________________________________

بزرگترین رویداد هنری استان البرز در شهر هشتگرد کلید خورد

ساوجبلاغ - خبرنگار روزنامه مواجهه اقتصادی: به گزارش روابط عمومی شهرداری هشتگرد جلسه کمیسیون فرهنگی شهرداری هشتگرد با حضور حسین جوادان عضو شورای اسلامی شهر و رئیس کمیسیون فرهنگی، سید علیرضا مساعد معاون اداری مالی شهرداری هشتگرد، اعضای کمیسیون، هنرمندان و مدعوین دیگر برگزار شد. میهمان ویژه این جلسه دکتر حسین عسگری پژوهشگر ساوجبلاغی بوده که تالیفات فراوانی در خصوص معرفی شهرستان‌های ساوجبلاغ، طالقان و نظرآباد داشته است. جوادان رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر در این جلسه از رونمایی پوستر اولین جشنواره فرهنگی هنری هشتگرد توسط امام جمعه، فرماندار و سایر مسئولین شهرستان ساوجبلاغ و تصویب کلیات جشنواره فرهنگی هنری هشتگرد در شورای فرهنگ عمومی شهرستان خبر داد و اعلام حمایت مسئولین شهرستان را موجب برگزاری پربار و باشکوهتر جشنواره دانست. وی افزود: جشنواره فرهنگی هنری شهر هشتگرد با همکاری شهرداری و شورای اسلامی این شهر و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ساوجبلاغ و در بخش های ادبیات، خوشنویسی، موسیقی، فیلم و تئاتر برگزار می گردد و از نفرات اول تا سوم هر بخش به تشخیص داوران تقدیر خواهد شد. عضو شورای اسلامی شهر هدف از برگزاری جشنواره را استعداد یابی، ترغیب جوانان به هنر و ایجاد فضای مفرح برای شهروندان در ایام نوروز عنوان کرد که به عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی استان البرز در نیمه دوم اسفند ماه 97کلید خورده و تا پایان فروردین 98ادامه خواهد داشت. رئیس کمیسون فزهنگی شورا از رویکرد فرهنگی امام جمعه محترم، فرماندار، شهردار هشتگرد، اعضای شورای شهر و سایر مسئولین شهرستان تقدیر نمود و برگزاری تئاتر های مذهبی و شعرخوانی در فرهنگسراها و مصلای نماز جمعه و توجه به هنرمندان را رویدادی بی‌نظیر خواند که با تلاش همه مسئولین میسر گردیده است. افتتاحیه جشنواره ساعت 15روز 18اسفند همزمان با روز بزرگداشت کانون های فرهنگی مساجد در مجتمع فرهنگی هنری 9دی شهرداری هشتگرد خواهد بود. در این مراسم از مسئولین کشوری و استان دعوت به عمل آمده و مقرر شد تا از کتاب های «بیداری دشت کهن» و «علمای مجاهد استان البرز»که به قلم دکتر حسین عسگری تالیف گردیده و نیز از تمبر جشنواره فرهنگی هنری رونمایی گردد. راه اندازی غرفه های مختلف هنری و صنایع دستی، رونمایی از تابلوی شهید ثالث و بخش های ویژه‌ مختلف با حضور مسئولین و هنرمندان از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده در مراسم افتتاحیه خواهد بود .دبیرخانه جشنواره فرهنگی هنری هشتگرد واقع در ساختمان مرکزی شهرداری پس از پایان این جلسه شروع به کار نمود و هنرمندان محترم می‌توانند آثار خود را از طریق حضوری و یا از طریق کانال‌های ارتباطی معرفی شده جهت طرح در جشنواره ارائه نمایند.

به نقل از: روزنامه مواجهه اقتصادی، سال دوم، ش 374، سه شنبه 7 اسفند 1397، ص 7.


نوشته شده در  جمعه 97/12/3ساعت  2:27 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

آن درخت مبارک زیتون

 

اسماعیل آل احمد 

مدیر موسسه رخسار قرآن شهرستان نظرآباد

 

 1

خداوند انسان را آفرید.

آفریده ای که از همان لحظه آغاز، معلوم بود که در برابر این خدای بزرگ، دست به خودنمایی می زند و حرف او را نادیده و ناشنیده می گیرد.

زود زود این اتفاق افتاد.

انسان از آنچه نباید خورد.

کفاره این تخلف، دوری بود؛ فراق بود.

چنان این درد فراق، جان انسان را فشرد که سالیان سال اشک ریخت. به برکت این اشک و آن جانی که از جاری زلال اشک، پاک شده بود خدا توبه او را پذیرفت و انسان دوباره پله پله تا ملاقات خدا پیش رفت.

ادامه مطلب...

نوشته شده در  جمعه 97/12/3ساعت  2:21 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 

فعالیّت های مذهبی و سیاسی روحانی روستای سعیدآباد ساوجبلاغ

حجّت الاسلام والمسلمین سیّد مقتدا حسینی ابهری از روحانیون انقلابی منطقه ساوجبلاغ و کرج است که اکنون مدیر مرکز اسلامی امام علی علیه السلام شهر لوگانو از توابع ایالت تیچینو واقع در کشور اروپایی سوئیس است. در سال 1328ش در روستای قِروه از توابع شهرستان ابهر زاده شد. پس از گذراندن تحصیلات اوّلیه، در سال 1344ش راهی حوزه علمیه قزوین شد (1) و چهار سال بعد به تهران رفت و در مدرسه های علمیه چهل ستون و عالی سپهسالار از درس استاد حسینعلی راشد (م1359ش)، آیت الله سیّد محمّدکاظم عصار تهرانی (م1353ش)، آیت الله شیخ محمّدعلی لواسانی (م1352ش)، آیت الله شیخ عبدالحسین ابن الدین قمی (م1349ش)، آیت الله سیّد ابوالحسن ملکی زنجانی و استاد حکمت آل آقا بهره مند گردید و موفق به دریافت کارشناسی ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی شد. نمایندگی از آیت الله سیّد محمدهادی میلانی (م1354ش)، آیت الله سیّد شهاب الدین مرعشی نجفی (م1369ش) در امور حسبیه و نقل حدیث، امام جماعت مسجد صاحب الزمان در محلّه جِی، تأسیس کتابخانه و انجمن اسلامی جوانان غرب تهران، تدریس در برخی مدارس ابتدایی و دبیرستان از فعالیّت های او در سال های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در شهر تهران است.

حضور در تحصّن روحانیون انقلابی در دانشگاه تهران در سال 1357ش، ارسال تلگرام به همراه 29 روحانی دیگر به والری ژیسکاردِستَن (متولّد 1926 میلادی) رییس جمهوری وقت فرانسه درباره اهمیت حضور امام خمینی در آن کشور، (2) ارتباط با روحانیون مخالف حکومت پهلوی همانند آیت الله شیخ حسین لنکرانی (م1368ش)، آیت الله سیّد رضا زنجانی (م1362ش)، آیت الله حسین غفاری (شهادت 1353ش) و آیت الله شیخ قاسم اسلامی (م1358ش)، تأسیس کمیته انقلاب اسلامی در گوهردشت کرج، مشارکت در برگزاری آیین چهلم شهدای یزد در سال 1357ش در مسجد اعظم کرج، دستگیری از سوی فرمانداری نظامی در آستانه پیروزی انقلاب از جمله تکاپوهای انقلابی او به شمار می رود. جّت الاسلام والمسلمین حسینی ابهری درباره آشنایی اش با امام موسی صدر (3) می گوید: «اوّلین دیدار و آشنایی ام با امام موسی صدر در اوایل دهه پنجاه شمسی در مسجد، کتابخانه و مدرسه چهل ستون تهران بود. مؤسس آن مدرسه آیت الله حاج حسن آقا سعید تهرانی (م1374ش) است. این آشنایی باعث شد که از سال 1354ش تا یک ماه پیش از مفقود شدن ایشان، به لبنان رفت وآمد داشته باشم. تعقیب اندیشه و افکار ایشان، انگیزه ای شد که بنده فعالیّت مذهبی خود در اروپا را پایه گذاری کنم.»

او درباره فعالیّت های مذهبی و سیاسی خود در منطقه ساوجبلاغ می گوید: «اواخر دهه چهل شمسی در هیئت مذهبی حضرت ابوالفضل روستای سعیدآباد ساوجبلاغ منبر می رفتیم. در بهمن 1348ش در آنجا با خانواده کشاورزی آشنا شده و ازدواج کردم. در آن سال ها، جسته و گریخته در سعیدآباد سخنرانی می کردم و رساله عملیه امام خمینی و کتاب هایی همانند مناظره دکتر و پیر نوشته [شهید سیّد عبدالکریم] هاشمی نژاد (شهادت 1360ش) را بین مردم و علاقه مندان به نهضت امام خمینی پخش می کردم. در سال 1356ش از تهران به کرج آمده و در این شهر سکونت گزیدم. در آن سال، کرج شهرستان شده بود و ساوجبلاغ از بخش های آن محسوب می شد. جلسات روحانیت این شهرستان به صورت گردشی در منازل و مساجد برگزار می شد. آقایان حجّت الاسلام سیّد محمّدعلی شهیدی محلاتی، احمد انصاری، غلامحسین غلامی، محمّداسماعیل فاضل فرد، (4) حسن منتظری و طاهری از روحانیون منطقه ساوجبلاغ و نظرآباد بودند که در این جلسات شرکت می کردند. در آستانه پیروزی انقلاب، تظاهرات ها هر روز و گاهی یک روز در میان در شهر کرج و اطراف آن از جمله هشتگرد و نظرآباد در حال گسترش بود. به خاطر دارم من با دوستان در راستای تبیین برنامه های آینده در هشتگرد بودم که عده ای چماق به دست با سرکردگی فردی به نام تیمور سوار بر چندین ماشین وانت شده و برای مردم رعب و وحشت ایجاد می کردند و این موضوع سبب زد و خورد می شد.»

_____________________

1. در اطلاعیه ای به تاریخ 23 مهر 1348، آیت الله شیخ نصرالله شهیدی (م 1357ش)، آیت الله سیّد حسن موسوی شالی (م1385ش) و آیت الله شیخ عبدالرحیم سامت (م1378ش) نوشته اند: «روز دوشنبه سوّم شعبان المعظّم به مناسبت تولّد سرور آزادگان حضرت ابی عبدالله الحسین ارواح العالمین له الفداء از ساعت 3 الی 5 بعدازظهر مجلس جشنی از طرف هئیت علمیه در مدرسه مبارک سردارین منعقد و ضمناً جناب آقای سیّد مقتدا حسینی ملبّس به لباس پرافتخار و مقدّس روحانیت خواهند گردید.»

2. در متن این تلگرام که در 25 مهر 1357 منتشر شده، آمده است: «حضرت والری ژیسکاردستن، پاریس، کاخ ریاست جمهوری. مطمئنیم که با درایت و آزاداندیشی خاص ملّت فرانسه، قدوم و ورود حضرت امام خمینی را به عنوان آیت الله العظمی و حجّت کبری الهی بدان سامان تلقّی فرموده‌اید زیرا ایشان از نظر ما روحی است مسیحایی که از سوی خدا برای زنده کردن نه تنها ملّت ایران بلکه جهان اسلام است، خادمین اسلام، یعنی دین آزادی و عدالت، از پذیرایی گرمی که ملّت آزادی خواه فرانسه و در رأس آنها شخص آن حضرت به عمل خواهد آورد متشکر و امیدواریم که ملّت فرانسه با شناخت راه و هدف معظّم له و حمایت از ایشان، از ملّت ایران و جهان اسلام حمایت نماید، بدیهی است این موضوع در روابط آینده دو ملّت نقش اساسی خواهد داشت.»

3. سیّد موسی صدر (متولّد 1307ش) معروف به امام موسی صدر، رهبر شیعیان لبنان است که مجلس اعلای شیعیان و جنبش اَمل را در آن کشور تأسیس کرد. او در 9 شهریور 1357با دعوت معمر قذافی (م1390ش) به لیبی رفت و در آن سفر ناپدید شد. بسیاری گزارش‌ها از شهادت او به وسیله قذافی حکایت می کنند اما گزارش‌هایی نیز در دست است که او کشته نشده و در زندان‌های لیبی بوده است. پس از سقوط قذافی، هیچ گزارش رسمی جدیدی از وضعیت او به دست نیامده است.

4. حجّت الاسلام شیخ محمّداسماعیل فاضل فرد از شاگردان امام خمینی است که در گسترش فعالیّت های انقلابی در منطقه ساوجبلاغ نقش عمده ای داشت. او پدر دو شهید جنگ تحمیلی عراق علیه ایران است که علاوه بر فعالیّت های مذهبی و اجتماعی مدّت ها در روستای آران از توابع شهرستان ساوجبلاغ به کشاورزی مشغول بود.

- منبع: حسین عسکری، بیداری دشت کهن: تاریخ انقلاب اسلامی در ساوجبلاغ و نظرآباد، تهران: انتشارات سوره مهر، 1397، ص 274.

 

آیت الله سیّد حسن طباطبایی قمی از مجتهدان مخالف حکومت پهلوی بود که از سال 1346 تا 1357ش در خانه ای در کرج تحت نظر ساواک بود. در این عکس، سیّد مقتدا حسینی ابهری که طلبه ای جوان است در کنار آیت الله قمی دیده می شود.  

 

ارسال تلگراف به همراه 29 روحانی دیگر به والری ژیسکاردِستَن رییس جمهوری وقت فرانسه درباره اهمیت حضور امام خمینی در آن کشور، از فعالیت های انقلابی سیّد مقتدا حسینی ابهری به شمار می رود.

 

حجّت الاسلام والمسلمین سیّد مقتدا حسینی ابهری اکنون مدیر مرکز اسلامی امام علی علیه السلام شهر لوگانو از توابع ایالت تیچینو واقع در کشور اروپایی سوئیس است.


نوشته شده در  جمعه 97/11/19ساعت  2:13 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

<      1   2   3   4   5   >>   >

فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]