سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ماه شب های تار

مگر نه این است که هر جا تاریکی و جهل حاکم شود نور به کار می آید و مگر نه این است که ماه، شب های تار را روشن می کند؟! آری چنین است و آنان که اهل دانایی و نورند به خرسندی از این نورانیت یاد می کنند اما شب پرستان چه؟ آری شب پرستان اول می کوشند تا نور را بکشند و اگر آیت الله ملا محمدتقی برغانینشد چشمان خود را از حدقه در می آورند....

کنگره بزرگداشت

آیت الله ملا محمدتقی برغانی

مشهور به شهید ثالث

(1180- 1263قمری)

شهرستان ساوجبلاغ

مصلای شهر هشتگرد

چهارشنبه-6شهریور1387

کمیته علمی کنگره شهید ثالث مقدم اهل علم و فرهیختگان ارجمند را گرامی می دارد.


نوشته شده در  جمعه 87/4/28ساعت  9:25 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

برغان کتاب شد

به همت زکریا مهرور (کارشناس ارشد ادبیات فارسی) روستای تاریخی برغان از توابع بخش چندار شهرستان ساوجبلاغ صاحب کتاب 389 صفحه ای شد. این کتاب با عنوان "برغان اقلیمی دیگر" در شمارگان هزار نسخه به وسیله انتشارات مدیر فلاح (کرج) منتشر شده است.تاریخ، فرهنگ، جغرافیا و زبان شناسی برغان از موضوعات اصلی مطالب این کتاب است. تولد این کتاب خواندنی را به دوست فرهیخته ام  آقای مهرور صمیمانه تبریک عرض می کنم.

دیدار با مهندس مصطفی بازرگان در شهر نظرآباد

عبدالحسین جواهر کلام (نویسنده کتاب تربت پاکان قم و از نوادگان فقیه معروف شیخ محمدحسن اصفهانی صاحب جواهر) به همراه رضا صمدیها (از محققان استان قزوین) و حجت الاسلام مجتهدی با مهندس مصطفی بازرگان فرآن پژوه ساکن شهرستان نظرآباد دیدار و گفت و گو کردند. بازرگان در این دیدار صمیمی که به نماز ظهر ختم شد،ضمن معرفی نوشته های خود به ذکر خاطراتی پرداخت. یادآوری می شود مصطفی بازرگان (برادر مرحوم مهندس مهدی بازرگان) متولد سال 1290 خورسیدی همزمان با خریداری روستای نظرآباد به وسیله میرزا عبدالله مقدم (1281 – 1361 خورشیدی) به این روستا آمد. در همان سال های نخستین حضورش ،مقدم تمام اختیارات آبادانی نظرآباد را مطابق اسناد رسمی کشور به وی سپرد. از فعالیت های بازرگان می توان به انجام خاک شناسی کارخانه سیمان آبیک در سال 1346،نگارش پنج عنوان کتاب و حدود چهل مقاله درباره معارف قرآنی و عقاید اسلامی اشاره کرد. او در اثر حضور در کلاس های دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران واقع در کرج به صورت مستمع آزاد، تسلط عمیقی بر مباحث کشاورزی پیدا کرده است.

"آواز ستاره ها" همچنان طنین انداز است

نمایشنامه "آواز ستاره ها" نوشته مهرداد کورش نیا (از هنرمندان کوشا و موفق شهرستان ساوجبلاغ) در کنار شش نمایشنامه دیگر در قالب کتابی به وسیله معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه هنر منتشر شد. قبلا" از این نمایشنامه  در نهمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران تقدیر شده بود. یادآوری می شود نمایش "آواز ستاره ها"به نویسندگی و کارگردانی مهرداد کورش نیا در بیست و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر (1384)نامزد دریافت پنج جایزه جسنواره بود.

کتاب "یحیی الماسی" برای کودکان موسیقی می نوازد

یحیی الماسی مسوول انجمن موسیقی شهرستان ساوجبلاغ کتاب «آهنگ های محلی به زبان ساده » را که با هدف آموزش موسیقی برای کودکان تألیف شده است را به وسیله نشر رهام اندیشه منتشر کرد. این کتاب در 58 صفحه به همراه لوح فشرده در اواخر سال 1386 به چاپ رسید. الماسی طی یادداشتی در این کتاب آورده است :« در این کتاب سعی شده از ملودی های تمامی مناطق موسیقیایی ایران ، نمونه ای آورده شود و با استفاده از آنها هنر جویان ، علاوه بر شناخت این ملودی ها ، با گام ها ، دستگاه ها و ریتم های متنوع موسیقی ایران نیز آشنا شوند.»  مشتاقانه تولد این کتاب را به دوست هنرمندم آقای الماسی تبریک عرض می کنم. 

دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره شهید ثالث با آیت الله نوری همدانی

به گزارش مرکز خبر حوزه، آیت‌الله‌ حسین نوری همدانی، قرن سیزدهم را قرن علمای بزرگ دانست و گفت: در آن قرن علمای بزرگی مانند وحید بهبهانی می‌زیسآیت الله نوری همدانیتند که شاگردانی مانند بحرالعلوم، شیخ انصاری و از جمله آیت‌الله محمدتقی برغانی داشتند. وی با اشاره به هجوم دشمنان به اسلام و ایران در قرن سیزدهم افزود: علمای بزرگی مانند سیدمحمد مجاهد با سفر به شهرهای مختلف مردم را برای جنگ با روس‌ها تشویق کردند و چهل نفر از علما مانند آیت‌الله محمدتقی برغانی و طلاب و حوزه‌ها در این حرکت همراه او بودند، ولی دولت قاجار به علت بی لیاقتی شکست خورد و آن را به گردن علما گذاشت. این مرجع تقلید با اشاره به دوران زندگی آیت‌الله محمدتقی برغانی تصریح کرد: ایشان فقیهی مبرز بودند که در برغان و شهر قزوین به تبلیغ و ترویج پرداخت و با امربه معروف و نهی از منکر با دشمنان دین و فرقه‌های باطل مبارزه کرد. آیت‌الله نوری همدانی گفت: مرحوم آیت‌الله برغانی خطیبی توانا بود و با قلم روان خود چندین کتاب ارزشمند ازخود به یادگار گذاشته‌اند که طلاب می‌توانند از آثار ایشان استفاده نمایند.در ابتدای این دیدار، غلامرضا نیشابوری امام جمعه شهرستان ساوجبلاغ با بیان گزارشی از برگزاری کنگره آیت‌الله محمدتقی برغانی گفت: در راستای تکریم از مفاخر و علمای دینی، کنگره بزرگداشت آیت‌الله برغانی شهریور 1387 در شهر هشتگرد برگزار خواهد شد.

تجلیل از خدمات علمی و فرهنگی آیت الله حاج میرزا ابوالفضل نجم آبادی

    طی آیینی در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی از خدمات علمی و فرهنگی فقیه دانا ، مجتهد توانا و مدرس فقه مکتب اهل بیت مرحوم آیت الله میرزا ابوالفضل نجم آبادی تجلیل به عمل آمد. در این مراسم که در روز  31فروردین 1387برگزار شد، دکتر مهدی محقق (رئیس هیئات مدیره انجمن آثار و مفاخر فرهنگی) ، آیت الله محمدجواد علوی بروجردی (نوه آیت الله بروجردی)، دکتر فرناز ناظرزاده کرمانی (مدرس دانشگاه الزهرا)، دکتر محمدعلی نجم آبادی (فرزند مرحوم نجم آبادی) سخنرانی کردند. یادآوری می شود مرحوم میرزا ابوالفضل نجم آبادی از یاران نزدیک آیت الله بروجردی (ره) و مؤلف 10 جلد کتاب ارزشمند در زمینه علوم اسلامی است که در سال 1344خورشیدی در شهر تهران درگذشت.  

با حضور پروفسورصفی زاده

کتاب" دشتی به وسعت تاریخ" نقد شد

کتاب"دشتی به وسعت تاریخ" تالیف حسین عسکری دانشنامه غنی و پر باری است که زوایای پر اهمیتی از تاریخ وفرهنگ این قسمت از ایران عزیز را برای محققان آشکار کرده است. پروفسور فاروق صفی زاده ضمن بیان این مطلب در جلسه نفد کتاب جامع شهرستان نظرآباد که در فرهنگسرای هنر شهر نظرآباد برگزار شد، نقد های خود را درسه محور تاریخ ، دین و زبان به صورت تفصیلی بیان کرد. پس از آن مولف کتاب ضمن طبقه بندی و تبار شناسی نقد های کتبی و شفاهی صورت گرفته به کتاب گفت: نقد همانند داروی تلخی است که به سلامت یک اثر و اندیشه منجر خواهد شد و بدون تردید شیرینی سلامت یک اثر ، گزندگی و تلخی نقد را قابل تحمل و پذیرش می سازد. گفتنی است دکتر فاروق صفی زاده دارای دکتری در الاهیات ، تاریخ ، فرهنگ و زبان های باستانی و درجه پروفسوری در ایران شناسی است. از او تا کنون 300عنوان کتاب منتشر شده است.

معرفی اعضای کمیته علمی کنگره بزرگداشت شهید ثالث

امیر شمس رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ساوجبلاغ و دبیر اجرایی کنگره بزرگداشت آیت الله محمدتقی برغانی (مشهور به شهید ثالث ) اعضای کمیته علمی این کنگره را به شرح ذیل معرفی کرد:v  استاد عبدالحسین شهیدی صالحی (مولف و از خاندان علمی برغانی )vدکتر سید محمد حکاک (عضو هیات علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین) vحجت الاسلام عابدینی (امام جمعه موقت قزوین )v حجت الاسلام اسماعیل یعقوبی (مولف و مدرس حوزه علمیه هشتگرد )vحسین عسکری (مولف و مدرس دانشگاه )vرضا صمدی ها(مولف) vعلی اکبر صفری (محقق و عضو مرکز کتاب شناسی شیعه ). تعیین محور های فراخوان مقاله و تالیف کتابی در باره شهید ثالث از وظایف اصلی این کمیته می باشد. یادآوری می شود شهید ثالث یکی از علمای ساوجبلاغی قرن 13 قمری است که علاوه بر مبارزات سیاسی و فرهنگی با سلسله قاجاریه ، شیخیگری و بابیگری ، آثار ارزشمندی در زمینه علوم اسلامی تالیف کرده است. احداث مسجد و مدرسه بزرگی در شهرهای کربلا و قزوین از آثار ماندگار وی به شمار می رود. کنگره مورد اشاره در شهریور 1387 در شهر هشتگرد برگزار خواهد شد.

اعلام محورهای فراخوان مقاله کنگره شهید ثالث

حسین عسکری دبیر کمیته علمی کنگره بزرگداشت شهید ثالث محورهای اصلی فراخوان مقاله این کنگره را به شرح ذیل اعلام کرد: الف) زندگی، زمانه، اندیشه و آرمان های شهید ثالث: 1- تبار شناسی شهید ثالث / 2- زندگینامه و مبارزات سیاسی / 3- کتابشناسی (معرفی نسخه های خطی و چاپی) / 4- ولایت فقیه و حکومت اسلامی از دیدگاه شهید ثالث / 5- آرای فقهی شهید ثالث / 6- دفاع شهید ثالث از حریم تشیع در مواجهه با فرقه های شیخیه و بابیه / 7- خدمات فرهنگی، اجتماعی و علمی شهید ثالث در شهرهای کربلا و قزوین. ب) شهید ثالث و ساوجبلاغ پژوهی:1- علمای ساوجبلاغی هم روزگار با شهید ثالث / 2- تاریخ تشیع در منطقه ساوجبلاغ /3- روستای برغان در گذر تاریخ (خاستگاه خاندان علمی برغانی و زادگاه شهید ثالث). یادآوری می شود مرحوم آیت الله محمدتقی برغانی مشهور به شهید ثالث (1180-1263ق) یکی از چهره های معروف تشیع در قرن سیزدهم هجری قمری و از شخصیت های برخاسته از روستای تاریخی برغان (از توابع شهرستان ساوجبلاغ واقع در غرب استان تهران ) است.  کنگره مورد اشاره به مناسبت صد و شصت و ششمین سالگشت شهادت این فقیه و متکلم شیعی به وسیله شورای فرهنگ عمومی ساوجبلاغ برگزار می شود. دبیرخانه کنگره در محل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ساوجبلاغ مستقر است. آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات:30تیر 1387

تجلیل از پژوهشگران برگزیده به مناسبت هفته پژوهش

در این مراسم که با حضور مسئولان محلی و جمعی از پژوهشگران ،مولفان و محققان شهرستان در فرهنگسرای هنر شهر نظرآباد برگزار شد ،  از 3 پژوهشگر و مولف به نام های حسین عسکری ، ذکرالله زنجانی و علیرضا عزیزی که در زمینه تالیف کتب معرفی تاریخ شهرستان های نظرآباد و ساوجبلاغ برگزیده شده بودند،با اهداء لوح سپاس و هدایایی تجلیل شد.
 فرماندار نظرآباد در این مراسم در مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبرگفت: یکی از اهداف نظام جمهوری اسلامی و در راستای خدمت رسانی صادقانه دولت نهم همین تجلیل از پژوهشگران برگزیده است. وی افزود : در یک سال گذشته با فراخوان نخبگان شهرستان ، بانک نخبگان را در نظرآباد تشکیل دادیم و به مناسبت هفته پژوهش و فناوری ضمن برگزاری مراسم تجلیل از پژوهشگران در مدارس شهرستان از تعداد3نفر از پژوهشگران برگزیده شهرستان نیز تجلیل شد.در این مراسم که درروز 25 آذر 1386 برگزار شد، پژوهشگران حاضر سوالات خود از فرماندار را بیان کردند.

استاد ملاصالحی در یونان از مولوی سخن گفت

استاد دکتر حکمت الله ملاصالحی از مفاخر فرهنگی شهرستان ساوجبلاغ به مناسبت گرامیداشت مولانا شاعر و عارف نامی ایران، در شهر آتن به زبان یونانی سخنرانی کرد. در این همایش که به همت رایزن فرهنگی ایران در یونان برگزار شد، تعداد پر شماری از اساتید و دانشجویان و محققان علاقه مند به فرهنگ ایران و اسلام حضور داشتند. متن سخنرانی استاد ملاصالحی که درباره انسان شناسی در عرفان و حکمت مولوی بود به طور همزمان به زبان انگلیسی نیز ترجمه شد. استاد دانشگاه های آتن و تهران، ریاست موسسه باستان شناسی دانشگاه تهران، عضویت در فرهنگستان زبان و ادب فارسی، عضویت در بنیاد حکمت اسلامی صدرا، تألیف پنج جلد کتاب و تعداد فراوانی مقاله به زبان های فارسی و انگلیسی و یونانی، سردبیر مجله باستان شناسی، سرپرست مطالعات باستان شناختی دشت قزوین و ... از سوابق علمی، فرهنگی و پژوهشی استاد ملاصالحی به شمار می رود.

موسسه رخسار قرآنتأسیس مؤسسه «رخسار قرآن»

مؤسسه قرآنی « رخسار قرآن » با هدف توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی در شهرستان نظرآباد، با همکاری حجت الاسلام اسماعیل آل احمد، دکتر حکمت الله ملاصالحی و حسین عسکری در پاییز 1386 تأسیس شد. این مؤسسه غیر دولتی به موجب اعتبار نامه شماره 6039/20/13 اداره تبلیغات اسلامی نظرآباد تحت شماره 131 در اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان ساوجبلاغ به ثبت رسیده است. هم اکنون مسئولیت هیئت مدیره این مؤسسه بر عهده حجت الاسلام آل احمد می باشد. گفتنی است مجوز نشریه تخصصی علوم قرآنی متعلق به این مؤسسه نیز آخرین مراحل اداری را در معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می گذراند.

« صفری » نقّاد برگزیده جشنواره سراسری نقد کتاب

نقد « علی اکبر صفری » به کتاب « الشریعه الی استدراک الذریعه » تألیف سید محمدمنصور طباطبایی بهبهانی در جشنواره سراسری نقد کتاب توسط داوران به عنوان نقد برتر سال 1386 برگزیده شد. صفری درسال 1355در محله صالح آباد شهر نظرآباد متولد شد. پس از اخذ دیپلم ، در سال 1373در حوزه علمیه مشغول به تحصیل علوم اسلامی گردید. وی در تألیف جلدهای 5 تا 10 دایرةالمعارف نویسندگان شیعه (موسوعة مولفی الامامیه) همکاری فعالانه کرده و در مجله های آینه پژوهش و پگاه حوزه و ... مقاله ارائه کرده و هم اکنون در مؤسسه کتابشناسی شیعه در حال تحققیق است. صاحب این وبلاگ کسب این موفقیت را به ایشان صمیمانه تبریک عرض می کند.   


نوشته شده در  سه شنبه 87/2/3ساعت  6:38 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

<      1   2   3   4      

فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]