سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

از فیلسوفان انتظار می رود شرایط برزخی کنونی را تبیین کنند

دکتر حکمت الله ملاصالحی در برنامه «حیاط خلوت» رادیو گفت و ‌گو گفت: «هر جشن و رسمی در تاریخ نمی ماند مگر اینکه یک بنیان عمیق معنوی و جهانی و اصیل را در خود احساس می کنید به همین جهت در میان سیلابی از جشن های کهن تاریخی، نوروز تنها جشنی است که همچنان بر تارک تاریخ ما می درخشد .» برنامه «حیاط خلوت» به دیدار دکتر حکمت الله ملاصالحی رفته است و گذری بر زندگی کاری و شخصی عضو فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی دارد.

رادیو گفت‌وگو: از زادگاه و دوران تحصیلات آغازین برای ما صحبت می کنید؟ 

ملاصالحی: بنده متولد 1330 طالقان هستم که در شناسنامه یک سال بزرگتر هستم. شهر طالقان بسیار آرام، زیبا و امن بود که بر روان من تاثیر بسیار گذاشت. هیچ یک از ما که در عالم می آییم، در عدم و خلاء افکنده نمی شویم. هر یک از ما از نخستین دم تولد در میان عالمی از سنت ها و فرهنگ ها و همچنین محیط طبیعی با ویژگی ها و شرایط خاص  خودش متولد می شویم. بدون هیچ تردیدی، اوضاع اقلیمی، شرایط فرهنگی و نوع تربیت بر روان و رفتار ما در سال های بعد زندگی تاثیر می گذارد. فراموش نکنیم با اراده و عزم خویش در این عالم نمی آییم. البته خداوند این اختیار و موهبت را به ما داده است که زندگی خودمان را آن طور که بهتر است انتخاب کنیم و خودمان را بسازیم و بپروریم و برای جامعه و جهان بشری مفید باشیم.

رادیو گفت‌وگو: تحصیلات ابتدایی را در طالقان گذراندید؟

ملاصالحی: بخشی از تحصیلات دوران ابتدایی را در طالقان و روستای گوران گذراندم و بخش هایی دیگر را در تهران بسر کردم و از هر دو راضی هستم، زیرا برای من فرصت خوبی بود. از یک طرف آشنایی با زندگی روستایی که بیشتر احساس و عواطف روستایی تاثیر دارد و از طرف دیگر زندگی شهری که بیشتر عقلانیت و تدبیر و منطق حاکم است و تاریخ آهنگ زندگی مردم را در جامعه شهری رقم می زند. وقتی خارج از کشور هم رفتم با نحوه زندگی دیگری در غرب آشنا شدم که آن هم به بنای تجربیات من افزود و نقش تعیین کننده در زندگی من داشت. ادامه مطلب...

نوشته شده در  یکشنبه 95/1/29ساعت  9:32 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 

 

روزنامه اطلاعات، سال نودم،ش 26408، ضمیمه فرهنگی، ش 260، چهارشنبه 18 فروردین 1395، ص 1

از آتن تا بنیاد حکمت اسلامی صدرا - 1 

از آتن تا بنیاد حکمت اسلامی صدرا - 2


نوشته شده در  چهارشنبه 95/1/18ساعت  8:26 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

(نوروزنامه: ویژه نامه نوروزی روزنامه اطلاعات، دوشنبه 24 اسفند 1394، ص 22)

دانلود نوروزنامه


نوشته شده در  سه شنبه 94/12/25ساعت  10:13 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

جدال احسن؛ گفت و گوی صریح سه جانبه بر مدار واکاوی مکتب تفکیک

با حضور

آیت الله سید ابراهیم سیدعلوی

فلسفه و عرفان بافی های ادعایی

دکتر حکمت الله ملاصالحی

بذرهای کلام الهی بر زمین های مستعد بشری ما

دکتر محمدحسن برهانی فر

تعامل فلسفه و عرفان در تعالی انسان

___________________________

دوشنبه 24 اسفند 1394، ساعت 15:30

استان البرز، شهرستان نظرآباد، فرهنگسرای هنر

موسسه رخسار قرآن. موسسه فرهنگی هنری فرآوری دانش ابریشم سبز . موسسه مکتب القرآن. اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نظرآباد. موسسه فرهنگی هنری ظهور نجم البرز. موسسه استعدادیابی راه آینده نخبگان

«مکتب تفکیک» به عنوان یکی از جریان های مهم دین پژوهی و فکری، پیشینه ای بیش از یک قرن ندارد و تأسیس آن را به آیت الله میرزا مهدی اصفهانی (م1325ش) نسبت می دهند. «تفکیک» به عنوان مکتبی قرآن شناسانه و دین پژوهانه جدید در حوزه معارف شیعه، بر آن است که معارف دینی را خالی از معارف خارجِ دین به ویژه فلسفه و عرفان عرضه کند. منتقدان این جریان فکری، به ویژه در سه دهه اخیر آن را با دیدگاه های متفاوت و متعددی مورد نقد قرار داده اند.


نوشته شده در  سه شنبه 94/12/18ساعت  11:25 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

تهران، آیین نکوداشت استاد دکتر حکمت الله ملاصالحی، 12 اسفند 1394

جهان هستی در مقابل این دو مقام سر تعظیم فرود می‌آورد

در این آیین، استاد ملاصالحی با اشاره به زحمات بی ‌دریغ مادرشان گفت: «مهربانی ‌های مادران غیر قابل جبران است. دو سال بیشتر نداشتم که مادرم با مشقات بسیار جان خودش را به خطر انداخت تا مرا از طالقان به تهران بیاورد و جان بیمار پسرش را از آبله نجات دهد. من لحظه لحظه زندگی ‌ام را مدیون او هستم.» ایشان همچنین با اشاره به مقام شامخ زنان در هستی گفت: «من همیشه قدردان زحمات ارزشمند همسرم هستم و احترام ویژه‌ ای برای مقام زنان قائلم. نمی‌توانم تصور کنم کسی به اندازه من عشق و ارادت و احترام برای ذات زن قائل باشد. حق مادر بودن و همسر بودن حقی بزرگ و وصف نشدنی است و جهان هستی در مقابل این دو مقام سر تعظیم فرود می‌آورد.» 


نوشته شده در  جمعه 94/12/14ساعت  10:24 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

دانشمند فرهیخته استاد دکتر حکمت الله ملاصالحی

حلقه زرین ارتباط میان جامعه عزیز باستان ‌شناسی و فلسفه

روز چهارشنبه 12 اسفند 1394 آیین نکوداشت مقام علمی - فرهنگی دکتر حکمت ‌الله ملاصالحی و اهدای چهارمین نشان دکتر عزت الله نگهبان به وی در بنیاد نخبگان و در جمع فرهیختگان حوزه باستان‌ شناسی و حکمت و فلسفه و ایران شناسی به همت انجمن علمی باستان‌ شناسی ایران برگزار شد. در آغاز این آیین، دکتر قدرت ‌الله علیزاده - معاون بنیاد ایران‌ شناسی و بنیاد  حکمت اسلامی صدرا -  پیام آیت ‌الله سید محمد خامنه ‌ای - رئیس بنیاد ایران شناسی و بنیاد حکمت اسلامی صدرا - را به مناسبت نکوداشت استاد ملاصالحی قرائت کرد. در این پیام آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم. تکریم مقام معلم این وارث شایسته انبیا در تعلیم و رهانیدن بشریت از جهل و تاریکی قلب همگان را سرشار از شادی و شعف می ‌نماید تا بلکه بتواند گوشه ‌ای از مقام و مرتبه معلم را بر ما هویدا سازد. بنیاد ایران‌ شناسی به نوبه خود این حرکت شایسته را که به همت فرزندان برومند انجمن علمی باستان‌ شناسی و بنیاد ملی نخبگان طراحی و معماری شده است را در خور تقدیر و سپاس می ‌داند.

مفتخر است حضور دانشمند فرهیخته استاد دکتر حکمت الله ملاصالحی را چون حلقه زرین ارتباط میان جامعه عزیز باستان ‌شناسی و فلسفه شناخته و این پیوند را در تعالی شناخت فرهنگ و تمدن ایرانی - اسلامی تحکیم نموده است. استاد گرانقدر جناب آقای دکتر حکمت ‌الله ملاصالحی از زمره دانشمندانی است که بی هیچ سودایی دانش و عشق خود را به ایران و اسلام از مجرای علم باستان ‌شناسی بر جان شیفتگان این عرصه به سخاوت تسری داده و همچنان در صیانت از مواریث مدنی و معنوی ایران اسلامی و در فزونی بخشیدن به ارتقای معرفت جامعه علمی پیرامون هویت ایرانی به پژوهش از دورترین زمان حضور انسان در تاریخ تاکنون همت گمارده است.

اینجانب ضمن آرزوی توفیق و درخشش بیش از پیش این دانشمند فرزانه و باستان‌شناس فیلسوف از خداوند منان سربلندی و سرفرازی ایشان را خواستارم.

سید محمد خامنه ‌ای رییس بنیاد ایران شناسی و بنیاد حکمت اسلامی صدرا - 12 اسفند 1394


نوشته شده در  جمعه 94/12/14ساعت  10:1 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

استاد صورت و معنا

حسین عسکری: چهارمین نشان زنده یاد دکتر عزت الله نگهبان (تقدیر از باستان شناسان پیشکسوت) چهارشنبه 12 اسفند 1394 در بنیاد نخبگان به استاد دکتر حکمت الله ملاصالحی اعطا شد. در این آیین نکوداشت که با حضور باستان ‌شناسان، فیلسوفان و ایران ‌شناسان و به همت انجمن علمی باستان شناسی ایران برگزار شد، از مجله مارلیک (ش 7 و 8) ویژه نامه استاد ملاصالحی رونمایی شد. یادداشت زیر، عرض ارادت بنده به محضر حضرت استاد است که در صفحه 47 آن مجله به چاپ رسیده است. 

 * * *

ادامه مطلب...

نوشته شده در  جمعه 94/12/14ساعت  7:51 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

آیت‌الله سید محمد خامنه‌ای: از زمره دانشمندانی است که بی هیچ سودایی، دانش و عشق خود را بر جان شیفتگان، به سخاوت تسری داده است. 

دکتر کامیار عبدی: بی‌ واهمه در سنگر صیانت از میراث و باستان شناسی می‌ جنگد.

دکتر یدالله اردوخانی: از شاگردان سیمین دانشور و عزت‌الله نگهبان بوده است.

دکتر سید مهدی موسوی کوهپر: هم معلم هستند و هم سجایای اخلاقی منحصر به فردی دارند.

دکتر حسن فاضل نشلی: روحیه آزادگی و انقلابی‌ گری برای صیانت از میراث و محیط زیست از دیگر خصایص نیکوی ایشان است.

شاهین آریامنش: استاد ملاصالحی به ظرافت، فلسفه، حکمت گوش را با باستان‌ شناسی، بصیرت چشم پیوند داده است

دکتر مهرداد ملک‌زاده: او راستی که حکیم است

دکتر ولی‌پور: معدود افرادی چون دکتر ملاصالحی شجاعانه در مقابل تخریب‌ های محیط زیستی و میراثی می‌ ایستند.

دکتر حامد وحدتی نسب: از آن دسته انسان‌های دوست‌ داشتنی است که نمی‌ توان در نگاه اول شیفته وی نگردید.


پیام آیت الله سید محمد خامنه ای به آیین نکوداشت استاد حکمت الله ملاصالحی 

گزارش خبرگزاری ایسنا از آیین نکوداشت استاد حکمت الله ملاصالحی

گزارش هنرنیوز از آیین نکوداشت استاد حکمت الله ملاصالحی - 1

گزارش هنرنیوز از آیین نکوداشت استاد حکمت الله ملاصالحی - 2


نوشته شده در  جمعه 94/12/14ساعت  3:28 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 

فیلسوفِ باستان‌ شناسان و باستان‌ شناسِ فیلسوفان

درباره «حکمت‌الله ملاصالحی» استاد برجسته باستان‌ شناسی دانشگاه تهران

چونان به نظر می‌رسد که ورای ظاهر نام‌ها، نام‌ها را در باطن بسیار رمز و رازهای نهفته دیگری هم هست، اشاراتی پنهان و گاه پیدا! نام استاد دانشور ما، دکتر حکمت‌الله ملاصالحی، استاد برجسته رشته باستان‌شناسی دانشگاه تهران، نیز چنین است؛ او براستی شایسته و زیبنده این نام است، او راستی که حکیم است؛ روزگاران گذشته را سنت اندیشمندان چنان بود که کسی چندان در چندین شاخه‌اندیشگی غور می‌کرد و درشان غرقه می‌شد که وی را حکمت فرامی‌گرفت و فرامی‌پوشاند؛ و آنانی که حتی فقط یکبار جلیس و همسخن حکمت‌الله ما بوده باشند درخواهند یافت که در او حکمت، در او دانایی و دانستگی، تجلی کرده است و تبلور یافته است ادامه مطلب...

نوشته شده در  چهارشنبه 94/12/12ساعت  8:36 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

از آتن تا بنیاد حکمت اسلامی صدرا 

تابستان 1394 «خردنامه صدرا» بیستمین سال انتشار خود را پشت سر گذاشت. به همین مناسبت بنیاد حکمت اسلامی صدرا ویژه‌ نامه‌ ای را طراحی و منتشر کرده است. درصفحه 96 این ویژه‌نامه، مقاله ای با عنوان «از آتن تا بنیاد حکمت اسلامی صدرا» به قلم استاد دکتر حکمت الله ملاصالحی به چاپ رسیده است. گفتنی است که فصلنامه خردنامه صدرا فعالیت خود را از تابستان 1374 آغاز کرده و نخستین مجله تخصصی فلسفی کشور به شمار میرود. تاکنون از این مجله، 7 شماره با درجه علمی ‌‌تخصصی، 37 شماره با درجه علمی ‌‌- ترویجی و 37 شماره با درجه علمی‌ - پژوهشی منتشر شده است. برجسته ‌ترین اساتید فلسفه کشور، اعضای هیئت تحریریه خردنامه صدرا هستند. همچنین، خردنامه صدرا از معدود مجلات ایرانی است که در نمایه بین‌ المللی اختصاصی فلسفه جهان به نام «Philosopher"sIndex» نمایه می شود.

 دانلود ویژه نامه بیستمین سال انتشار فصلنامه خردنامه صدرا

 چهارمین نشان دکتر نگهبان به استاد حکمت الله ملاصالحی اهدا می شود

خاطراتی از استاد ملاصالحی درباره پدر باستان شناسی ایران   

 درباره نشان دکتر نگهبان   

انتشار جدیدترین کتاب استاد حکمت الله ملاصالحی


نوشته شده در  یکشنبه 94/12/9ساعت  3:28 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

<      1   2   3   4   5   >>   >

فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]