سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

دانشگاهی برای توسعه شهرستان نظرآباد

دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان نظرآباد واقع در استان البرز، در مرداد 1386 با چهار رشته کاردانی ساختمان، تاسیسات، متالورژی و الکترونیک فعالیت خود را آغاز کرد. دکتر محمّدرضا عسکری (متولد 1341) از سال 1386 ریاست آن را عهده دار است. ایشان با عنوان «استادیار پایه 15» عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج است. دکتر عسکری دارای کارشناسی ادبیات انگلیسی، کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث و دکتری علوم قرآن و حدیث است. جهت آشنایی با وضعیت فعلی دانشگاه، اینجا را ببینید. در سال های اخیر، مدیریت دکتر عسگری  - که از آزادگان سرافراز دفاع مقدس است - باعث شکوفایی این واحد دانشگاهی در زمینه های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی شده است. ایشان اخیراً در گفت و گو با وب سایت مفاآنلاین (مجله علمی، فرهنگی اساتید البرز) راهکارهای ارتقای سطح علمی دانشگاه ها را تشریح کرده است.  

   

برنامه های درسی دانشگاه ها پژوهش محور شود

مفاآنلاین: دکتر عسگری رییس دانشگاه آزاد واحد نظرآباد اظهار داشت: جامعه جوان ایران امروز ایجاب می کند تا نقش آموزش عالی به شکلی راهبردی در عرصه های مختلف ارتقاء یابد. اصلاح فرآیند برنامه ریزی های آموزشی و پژوهشی و برنامه ریزی درسی متناسب با رهیافت های جدید علمی در اولویت نیازهای جامعه به ویژه در زمینه کار آفرینی است در این راستا لازم است تا شاخصهای آموزشی و پژوهشی کشور بهبود یافته و مدیریت آموزش عالی در کشور به اصلاح نظام نظارتی درون وبرون سیستمی خود بپردازد. وی افزود: شایسته است جهت ایجاد بهره وری در آموزش عالی، تخصصهای مورد نیاز در دو بخش دولتی و غیر دولتی به خوبی مورد شناسایی قرار گیرد.

این رییس دانشگاه تصریح کرد: یکی از اصول اساسی درراه توسعه کشور به قاعده در آوردن رفتارهاست. بنابراین حمایت قانونمندانه از توسعه کمی و کیفی دانشگاهها از اصول بنیادین تقویت بنیه آموزش در کشور است. در این راستا مدیران عالی کشور باید به تدوین سیاستها و اولویت های راهبردی در حوزه علوم، تحقیقات و فنآوری پرداخته و از طریق قانونگزاری مجلس شورای اسلامی آنها را نهادینه کنند و از طریق جذب و انتقال فنآوری به داخل کشور همراه با نظارت بر فرآیند انتقال دانش و فنآوری نوین راه را برای استقلال علمی کشور فراهم سازند. در این مجموعه نباید تنها به بخش دولتی اکتفا نمود و لازم است و با طراحی و برنامه ریزیهای لازم سهم بخش غیر دولتی را در آموزش عالی گسترش داد.

عسگری بیان کرد: پژوهش محور مد نظر آموزش قرار گیرد تا به این ترتیب فرآیند برنامه ریزی آموزش و برنامه ریزی درسی با جدیدترین رهیافتهای علمی نیازهای جامعه و کار آفرینی در انطباق باشد به ویژه لازم است برنامه ریزی مناسبی برای تقویت تحقیقات بنیادین و کاربردی و طرحهای نیمه صنعتی جهت افزایش نو آوری علمی در جامعه صورت پذیرد. انجام برنامه های آموزشی و پژوهشی مشترک با کشورهای پیشرفته دنیا و مشارکت در پـروژه هـای تحقیقـاتی بزرگ در سطح منطقه ای و جهانی نیز می تواند این روند را تسریع بخشد و موازی با این حرکت نیز لازم است مراکز و نهادهای علمی و پژوهشی نظریه پرداز، آینده نگر و نخبه پرور با مشارکت بخش های دولتی و غیر دولتی ایجاد گردند. وی ادامه داد: در یک دیدگاه کلی لازم است نظام آموزش عالی به گونه ای طراحی شود که روحیه تحقیق و تتبع و تفکر خلاق را بوجود آورده و تقویت نماید به طوریکه فرهنگ علم دوستی و علم پروری در جامعه نهادینه و مستقر گردد. این امر ممکن نخواهد بود مگر اینکه سطح دانش و مهارتهای فنی و اطلاعات علمی در جامعه گسترش یابد.

عسگری خاطر نشان کرد: مردم درهمه سطوح به تفکر و مطالعه رو کنند و بدون آگاهی پذیرای مطالب نباشند و عقل و ادراک را جایگزین شور و احساسات عواطف و هیجانات سازند. این درحالی است با ارتقای سطح آموزش و پژوهش و فنآوری در کشور ایران می تواند سهم شایسته ای را در عرصه های جهانی تحقیق و نوآوری داشته باشد. وی در پایان خاطر نشان کرد: منابع انسانی گرانبهاترین سرمایه هر کشور است و چشم انداز آموزش عالی در کشور زمانی روشن و باز می شود که نیروی انسانی متخصص و کارآمد در جامعه تامین شود و ومنابع انسانی کشور توسعه یابد. این امر به نوبه خود نیازمند تامین عدالت اجتماعی در کشور است تا به عنوان یک مقدمه و پیش نیاز تمهیدات لازم را برای گسترش عادلانه آموزش در کشور فراهم سازد.


نوشته شده در  سه شنبه 94/4/16ساعت  9:26 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست مطالب وبلاگ البرز پژوهی
کتاب «تاریخ هشتگرد» منتشر شد
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود پنج کتاب از حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]
 
<