سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

سفال به دست آمده از محوطه باستانی موشه لان اسماعیل آباد از توابع شهرستان ساوجبلاغ

 

استاد علی حاکمی و کاوش در خوروین و اسماعیل­آباد ساوجبلاغ

کاوش­های باستان­شناختی در محوطه های­ باستانی «خوروین» در سال 1328 خورشیدی و «موشه­لان اسماعیل­آباد» ساوجبلاغ در سال­های 38-1337 را باستان­شناسی به نام «استاد علی حاکمی» انجام داده است. به جهت پاسداشت تلاش های علمی و فرهنگی ایشان، زندگی نامه­اش را با هم مرور می کنیم:

استاد حاکمی در سال 1296 خورشیدی در شهر رشت به دنیا آمد. تحصیلات خود را در رشته باستان شناسی واستاد علی حاکمی سرپرست گروه کاوش باستان شناختی در محوطه های خوروین و اسماعیل آباد از توابع شهرستان ساوجبلاغ معماری در مقطع کارشناسی دانشگاه تهران گذراند. فعالیت‌های وی در موزه ایران‌باستان و شورای عالی باستان شناسی و عضویت در نمایشگاه های آثار ایرانی در برخی از کشورهای خارجی از عمده فعالیت‌های اداری و عرضه تالیفات متعدد از عمده فعالیت‌های وی پس از پایان تحصیلات رسمی او است. استاد حاکمی تحصیلات ابتدایی را در رشت به پایان رساند. در سال 1313 در دانشکده ادبیات دانشسرای عالی در رشته باستان شناسی به تحصیل مشغول و نیز در سال 1317 موفق به دریافت لیسانس شد. با اجازه از وزارت فرهنگ در سال   1332در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در رشته معماری نام نویسی کرد و پس از چندی با درجه لیسانس معماری تحصیلات خود را به پایان رساند.

حاکمی در اداره کل باستان شناسی زیر نظر استادانی چون دکتر مهدی بهرامی و دکتر عیسی بهنام به کار تحقیق و مطالعه آثار دوران اسلامی و نیز اشیای دوران تاریخی ایران پرداخت. ایشان در سال 1318 در اداره کل باستان شناسی که تازه دایر شده بود و از دو قسمت موزه ایران باستان و تعمیر و مرمت بناهای تاریخی تشکیل می شد استخدام شد. او مدت سه سال در بخش اسلامی موزه ایران باستان زیرنظر مرحوم دکتر مهدی بهرامی به مطالعه آثار دوران اسلامی پرداخت. پس از مدتی از آنجا به بخش تاریخی موزه ایران باستان منتقل گردید و مدت چند سال زیرنظر دکتر عیسی بهنام به کار تحقیق و مطالعه اشیای دوران تاریخی ایران اشتغال داشت تا آنکه در سال  1334ریاست بخش تاریخی موزه ایران باستان را بر عهده گرفت و پس از آن به مدیریت موزه ایران باستان ارتقا یافت. وی در این مدت به عضویت شورای عالی باستان شناسی و شورای مرمت آثار باستانی و بناهای تاریخی و چند کمیسیون دیگر درآمد. آخرین پست وی ریاست بخش کاوش های علمی اداره کل باستان شناسی بود.

سوابق اجرایی و اداری علی حاکمی از سال 1342- 1318 خورشیدی: «کارشناس اداره باستان شناسی سه سال در بخش اسلامی موزه ایران باستان و چند سال در بخش تاریخی این موزه 34-1318؛ مدیر موزه ملی ایران 1334؛ عضو شورای عالی باستان شناسی؛ عضو شورای مرمت آثار باستانی و بناهای تاریخی؛ ریاست بخش کاوش های علمی اداره کل باستان شناسی؛ عضویت در نمایشگاه آثار ایران در توکیو 1337؛ عضویت در نمایشگاه آثار هفت هزار ساله ایران در لاهه 1340؛ عضویت در نمایشگاه آثار هفت هزار ساله ایران در میلان 1342»

سوابق پژوهش های میدانی علی حاکمی سال های 56-1318: کاوش در تپه خوروین در ساوجبلاغ 1328؛ کاوش در تپه حسنلو رضاییه 1329؛ کاوش در خورهه محلات 1334؛ کاوش در علی آباد فرشگان 1336؛ کاوش در موشه لان اسماعیل آباد ساوجبلاغ 38-1337؛ کاوش در منطقه گیلان 1342؛ کاوش در قریه نسفی در رودبار گیلان 1343؛ کاوش در جوبن و کلورز در رودبار گیلان 1344؛ کاوش در ناوه، سیاه دره، لیلی جان و سیاه دشت بن از توابع عمارلو1345 ؛ کاوش در کلورز در رودبار گیلان 1346؛ کاوش در کلورز در رودبار گیلان 1347؛ کاوش های حاشیه دشت لوت و حاشیه شرقی شهداد (خبیص) 1355؛ کاوش در ملایر 1352؛ کاوش و تهیه نقشه تخت جمشید و کاوش در پاسارگارد و مشهد مرغاب و تهیه بنای تپه میل و همچنین گمانه زنی در چند نقطه اطراف بنا و تعمیر بنای تپه میل و همچنین گمانه زنی در چند نقطه اطراف بنا و کاوش و گمانه زنی درباغ قدیمی چهل ستون 1356»


نوشته شده در  چهارشنبه 91/11/25ساعت  8:58 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]