سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

 

کهن ترین خشت جهان در البرز پذیرای مسافران نوروزی 

کد خبر: 82468338 (5890836) | تاریخ خبر: 28/12/1395 | ساعت: 12:11 |

کرج - ایرنا - استان البرز به مرکزیت کرج با توجه به تنوع اقلیمی کوهستانی و دشت، زیستگاه ها و گونه های مختلف حیات وحش، آداب، رسوم و فرهنگ های متفاوت و دیرپای محلّی، آثار متنوع و متعدد فرهنگی و تاریخی از هزاره هفتم پیش از میلاد مسیح تا دوره های اخیر، یکی از قطب های گردشگری در ایران است.

به گزارش ایرنا، استان البرز با 6 شهرستان کرج، ساوجبلاغ، نظرآباد، طالقان، فردیس و اشتهارد، تنوع اقلیمی کم نظیر در کشور را دارا است که از آب و هوای کوهستانی تا گوهر کویر را یکجا در اختیار دارد. تپه ازبکی تنها یکی از محوطه ‌های باستانی ارزشمند تاریخی فلات ایران واقع در شهرستان نظرآباد از شهرستان‌های استان البرز قرار دارد. این تپه تاریخی با قدمت 9 هزار ساله به عنوان قدیمی ترین بنای خشتی جهان مطرح است. بسیاری از کشورها که امروز توانسته اند جایگاهی در صنعت گردشگری جهان برای خود دست و پا کنند یا فاقد سابقه تمدنی نظیر ایران و به ویژه استان البرز هستند و یا اینکه سابقه آثار تمدنی آنها به 500 سال هم نمی رسد. با توجه به شرایط پیش آمده از سوی دولت تدبیر و امید و شکست خوردن پروژه ایران هراسی، ظرفیت های گردشگری موجود در ایران نمود بیشتری یافته است و دیگر این وظیفه ما است بیش از هر زمان دیگری این سابقه تمدنی، تاریخی و فرهنگی را به جهان معرفی کنیم.

براساس پژوهش های انجام شده، صنعت گردشگری در برخی کشورها، به منبع کسب درآمد ملّی تبدیل شده است، به طوری که گروهی از پژوهشگران بر این باورند که صنعت گردشگری سومین پدیده اقتصاد پویا، پررونق و روبه توسعه در جهان است اما کشور ما با وجود سابقه ذکر شده و ظرفیت های موجود جایگاه مناسبی در صنعت گردشگری جهان ندارد. در استان البرز علاوه بر تپه باستانی ازبکی از مناطقی نظیر شهرستانک، دیزین، عظیمیه، آسارا، گرمدره، پارک طبیعت و حیات وحش ایران، باغستان، اشتهارد، کوهسار، چهارباغ، ایران توسعه، فرودگاه پیام، برغان و سنج، سیبان دره، طالقان، آسمان سو طالقان، یاس زیدشت طالقان، فرودگاه آزادی نظرآباد به عنوان مناطق خاص برای توسعه گردشگری استان نام برد. پرونده ثبت تپه ازبکی در حال تهیه است و برنامه ایجاد پایگاه پژوهشی آن در دست اقدام است. محوطه ازبکی با قدمتی 9 هزار ساله یکی از محوطه های ارزشمند کشور و به عنوان سایت معتبر باستان شناسی است. محوطه ازبکی یکی از محوطه تاریخی فرهنگی شهرستان نظرآباد که توسط دکتر مجید زاده در 6 فصل کاوش شده که محوطه شامل یان تپه ، جیران تپه ، مارال تپه و غیره می باشد که براساس کاوش ها تپه هفت هزار ساله ما می باشد که خشت آن به سازمان ملل هدیه شده است. محوطه باستانی ازبکی شامل تپه اصلی و تپه اقماری می باشد که از نظرتاریخی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. تپه ازبکی از سال 77 مورد کاوش دکتر مجید زاده قرار گرفت و این مجموعه کتاب تاریخ ایران بوده چرا که از 9 هزار سال پیش اولین معابد بشر و روستاهای پیش از تاریخ و دوره مادها را در آن داریم. با توجه به اینکه پس از 6 فصل کاوش این مجموعه شناسایی و روبه فراموشی سپرده شده بود اما با پیگیری میراث فرهنگی و دادستان و رئیس دادگستری و با همکاری مالک آن 12 هکتار آن که در عرصه میراث فرهنگی بود واگذار شد و امروز استارت ثبت جهانی آن خورد.

حسین عسکری پژوهشگر البرزی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت:‌ مناطق نمونه گردشگری براساس ماده 8 قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی راه اندازی شده اند. عسکری ادامه داد: این مناطق در کنار جاذبه های تاریخی، فرهنگی، مذهبی، طبیعی و گردشگری به منظور ارایه خدمات به گردشگران توسط بخش غیر دولتی تأسیس و اداره می شوند. ویگفت:مسیرهایی که طی آن بتوان، آثار تاریخی، فرهنگی، طبیعی و مکان های زیارتی را در کوتاه ترین زمان مورد بازدید قرارداد را مسیر گردشگری گویند. مهم ترین این مسیرها در استان البرز عبارتند از:

الف) مسیر جاده چالوس به عنوان چهارمین جاده زیبای گردشگری در جهان که هر ساله پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است. این مسیر پر از چشم اندازهای زیبا همانند باغ لاله های گچسر، کاخ شهرستانک، دیزین، برج میدانک و مناظر طبیعی متعدد است.

ب) مسیر طالقان دره جذاب و دیدنی است که رودخانه زیبای طالقان رود را در میانه خود جای داده است. در این مسیر می توان بقعه امامزادگان، قلعه ها، آبشارها، آثار تاریخی، خانه های قدیمی، حیات وحش و روستاهای سنّتی را مورد بازدید قرار داد و با فرهنگ محلّی آن منطقه آشنا شد.

ج) مسیر کُردان ساوجبلاغ که شامل بقعه امامزادگان، روستاهای سنّتی و زیبای کوهستانی و کوهپایه ای، تپه های باستانی مربوط به هزاره دوم پیش از میلاد مسیح همانند گنچ تپه و سیاه تپه خوروین که از شهرت جهانی برخوردارند.

د) مسیر اشتهارد که در دشت واقع شده است. در این مسیر می توان با کویر و جاذبه های مختلف آن همانند زندگی عشایری و پرورش شتر و فرهنگ زندگی در روستاهای کویری کنار رودخانه شور آشنا شد.

روستاهایی که دارای آثار طبیعی، فرهنگی و تاریخی قابل توجهی هستند و می توانند گردشگران را به سوی خود جذب نمایند. مهم ترین این روستاها در استان البرز عبارتند از: برغان (خاستگاه خاندان علمی برغانی و قطب تعزیه)، سنج (دارای خانه های سنّتی و زیبا)، سیبان دره (دارای آبشاری زیبا)، فشند (دارای چشم انداز طبیعی و محصولات کشاورزی مشهور)، کرکبود (دارای آبشاری زیبا و امامزاده)، گلیرد (زادگاه آیت الله سید محمود طالقانی)، وَرده (دارای چشم انداز رودخانه و امامزاده)، ولیان (دارای باغ های فراوان و زیبا)، شهرستانک (میزبان کاخ ناصرالدین شاه قاجار)، گچسر (دارای صنعت گچ پزی سنّتی و غار یخ مراد)، واریان (روستایی زیبا در مجاورت سدّ کرج)، ولایت رود (میزبان مسابقات جهانی اسکی).

محراب رجبی رئیس انجمن البرز شناسی در ارتباط با بوم گردی و اکو توریسم گفت: اکو توریسم معادل طبیعت گردی ترجمه شده است. وی ادامه داد: عنصر اصلی در طبیعت گردی، ایجاد ارتباط متقابل با طبیعت و زیست بوم است. به گفته وی، ارتباط یک عمل دو جانبه است که یک داد و دهش متقابل هست باید بیاموزیم و بیاموزانیم در این بین هیچ گونه تخریب و آسیب رسانی مورد قبول نیست و این موضوع بوم گردی نیست بلکه بوم تخریبی نام خواهد داشت. وی با بیان اینکه البرز از بهترین مناطق ایران برای این منظور هست، گفت: دشت، کوهپایه و کوهستان، سه عرصه مهم در بوم و سرزمین، همه در البرز قرار دارندو از ارتفاعات پوشیده از برف - کلون بستک - در وارنگرود در شمال البرز تا طاق های نمکی رنگین در اشتهارد در جنوب استان.

1535/6155خبرنگار: نوشین طهماسبی ** انتشار دهنده: داریوش غفاری.

 خبر فوق در وب سایت خبرگزاری ایرنا

عکس: علی عسکری


نوشته شده در  شنبه 95/12/28ساعت  4:2 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست مطالب وبلاگ البرز پژوهی
کتاب «تاریخ هشتگرد» منتشر شد
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود پنج کتاب از حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]
 
<