سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

غربت مشاهیر البرز حتّی در تقاطع غیر هم سطح 

روز 25 دی 1395 تقاطع غیر هم سطح مهر ویلا با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در شهر کرج گشایش یافت.از ویژگی های این پروژه، روان سازی ترافیک در هسته مرکزی شهر و جنوب شهر و شاهراه کرج - قزوین است.در آغاز، خبرنگاران و مسئولان از آن با نام «زیرگذر مهر ویلا» یاد کردند.در آستانه بهره برداری، مسئولان شهری نام جناب «محتشم کاشانی» را برای آن برگزیدند. با تقارن مرحله پایانی این طرح با درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی، مسئولان شهری کرج تصمیم به تغییر آن به نام مرحوم تازه درگذشته گرفتند. در نهایت روز افتتاح هم خیلی معلوم نشد که کدام نام بر آن تقاطع، پایدار شده است. انتشار نام های مختلف در اخبار، مویّد این امر است. 

1. با احترام و ادب فراوان به این دو بزرگ - که یکی شاعر پارسی‌ گوی قرن دهم هجری قمری و از مهمترین شاعران مرثیه ‌سرای شیعه و خالق ترکیب ‌بند «باز این چه شورش است» و دیگری که رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام و یار صدیق امام راحل و رهبر معظّم انقلاب است -سخن اعتراضی این است که چرا این مکان و دیگر مکان های عمومی استان البرز، همچنان با نام و یاد مشاهیر و مفاخر استان البرز قهر هستند. مگر نه این که فرهنگ و تاریخ این استان مملو از چهره های دینی، علمی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی برخوردار از شهرت ملّی و فراملّی است.

2. تاریخ هر ملّتی شناسنامه آن ملّت است و هر موجودبی شناسنامه، گمنام و بی اعتبار است. برهمین مبنا دانستن و داشتن هویت و تاریخ، از بایسته های زندگی انسان است. باید دانست که هر ایرانی از میراث گذشته خود بهره می برد و اندوخته ای برای آیندگان بر جای می گذارد. لازمه داشتن یک نگرش جامع در مباحث مربوط به فرهنگ و هویت، شناخت عمیق و دقیق پیشینه تاریخی مناطق مختلف ایران عزیز است.

3. در این میان معرفی و آشنایی با مشاهیر و تاریخ دیرپا و کهن استان البرز به عنوان بخشی از گستره جغرافیایی میهن پهناورمان، می تواند نقش اساسی در بازسازی و شناخت گوشه هایی از تاریخ غنی این سرزمین کهن داشته باشد. در استان البرز - که سرزمینی به پهنای تاریخ است - آثاری متعلق به هزاره هفتم پیش از میلاد مسیح تا دوره های جدیدتر اسلامی یافته شده است .

4. براساس آیین نامه نام گذاری شهرها، خیابان ها، اماکن و مؤسسات عمومی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، در نامگذاری ها علاوه بر توجّه به شخصیت ‌های ملّی و قهرمانان، به شخصیت ‌های محلّی هر منطقه نیز باید توجّه شود.

5. پرسش اساسی از مسئولان شهری و فرهنگی استان این است که چرا این مشاهیر - که تنها بخشی از داشته های استان البرز در حوزه نام آوران است - همچنان در غربت به سر می برند؟ چهره هایی همانند جلال آل احمد مصلح اجتماعی و نویسنده شهیر ایرانی؛ آیت ‌الله شیخ مرتضی دیزانی طالقانی فقیه عارف و استاد نامدار حوزه علمیه نجف اشرف؛ حاسب کرجی ریاضی ‌دان و آب شناس فرهیخته ایرانی در قرن چهارم هجری قمری؛ آیت ‌الله شیخ محمّدتقی برغانی مشهور به شهید ثالث از فقیهان قرن سیزدهم هجری قمری و نویسنده مجموعه 24 جلدی منهج الاجتهاد؛ سرلشکر شهید ولی ‌الله فلاحی رییس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران؛ پروفسور ابوالقاسم غفاری دانشمند حوزه علوم ریاضی، فیزیک و صنعت فضا  که در ماموریت فرود بشر بر کره ماه مشارکت علمی داشت؛ آیت ‌الله شیخ محمّدصالح برغانی بنیانگذار مدرسه بزرگ صالحیه قزوین و صاحب سیصد عنوان اثر در علوم اسلامی و کسی که بارها در حضور فتحعلی شاه قاجار، مبحث ولایت فقها را مطرح کرد؛ آیت ‌الله سید ابوالحسن رفیعی طالقانی استاد حکمت و فلسفه حضرت امام خمینی (ره)؛ دکتر محمود نجم ‌آبادی پزشک نامداری که طب اسلامی و ایرانی را که هزار سال به فراموشی سپرده شده بود را احیا کرد؛ صاحب بن عباد طالقانی وزیر دانشمند و پرهیزگار سلسله شیعی آل بویه؛ ملا نعیمای طالقانی حکیم دوره صفوی و حافظ کتب شیعی در حمله افغان‌ ها به اصفهان؛ ابراهیم بوذری خوشنویس کتیبه آرامگاه سعدی و دروازه قرآن شیراز؛ پرویز کلانتری از نقاشان صاحب سبک معاصر و طراح یکی از تمبرهای منتشر شده از سوی سازمان ملل متحد؛ آیت الله آقاحسن نجم‌ آبادی ساوجبلاغی فقیه نامدار و گزینه مرجعیت عامه شیعه پس از وفات شیخ مرتضی انصاری؛ آیت الله آقاحسین نجم ‌آبادی تهرانی فقیه و متکلّم معاصر و استاد فقیه فرهنگبان آیت الله سید شهاب الدین مرعشی نجفی؛ آیت الله حاج شیخ هادی نجم ‌آبادی روحانی نواندیش، آزادی خواه و قرآن پژوه عقل گرای روزگار قاجار و مربی و زمینه ساز فکری جنبش مشروطه خواهی ایرانیان؛ غلامحسین درویش خان از استادان برجسته موسیقی سنّتی ایران که پیش درآمد موسیقی ایرانی از ابتکارات او است؛ درویش عبدالمجید طالقانی خوشنویس مشهور روزگار صفوی که خط شکسته نستعلیق را به کمال رساند؛ استاد غلامحسین امیرخانی استاد مسلّم و اثرگذار هنر خوشنویسی ایران؛ استاد جمشید امینی از شاگردان شناخته شده کمال الملک و مبتکر رشته هنری نقاشی بر قالی؛ دکتر شهید ابراهیم حشمت مرد شماره دو نهضت جنگل و همرزم میرزا کوچک خان جنگلی؛ استادان سیّد حسین و سیّد حسن میرخانی بنیانگذاران انجمن خوشنویسان ایران؛ پروفسور سیف ‌الدین نجم ‌آبادی پژوهشگر برجسته زبان‌ شناسی، ایران شناس و استاد فقید دانشگاه هیدلبرگ آلمان؛ آیت الله شیخ علی ‌پناه اشتهاردی از مجتهدان و مدرسان نامدار حوزه علمیه قم.


بازتاب یادداشت فوق در وب سایت خبرگزاری فارس


 بازتاب یادداشت فوق در وب سایت اسنا

بازتاب یادداشت فوق در روزنامه پیام آشنا 


نوشته شده در  دوشنبه 95/10/27ساعت  1:15 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست مطالب وبلاگ البرز پژوهی
کتاب «تاریخ هشتگرد» منتشر شد
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود پنج کتاب از حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]
 
<