سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

 

  

آلیاژهای منیزیم و تحقیق تحسین برانگیز دکتر محسن اسماعیلی

آکادمی سلطنتی علوم مهندسی سوئد، جایزه خود را به یک محقق  نظرآبادی از توابع استان البرز برای تحقیق بر آلیاژهای منیزیم اعطا کرد.به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر محسن اسماعیلی، دانشمند ایرانی موفق به دریافت معتبرترین جایزه علمی سوئد یعنی آکادمی سلطنتی علوم مهندسی این کشور به خاطر دستاورد چشمگیر خود در رشته علم مواد و مهندسی شد. تحقیق دکتر اسماعیلی بر روی ریزساختار و خواص آلیاژهای سبک فلزی از قبیل منیزیوم و آلیاژهای آلومینیوم و همچنین کامپوزیت های ماتریکس فلزی (MMCs) که در حوزه های مختلف مهندسی مورد استفاده قرار می گیرند، است. وی گفت: «این مواد برای جامعه پایدار آینده، بسیار مهم است.»

منیزیم علاوه بر واکنش پذیرترین فلز، سبک ترین سازه فلزی نیز محسوب می شود. در حقیقت مقاومت فرسایش (خوردگی) ضعیف آلیاژهای منیزیوم یک مانع بزرگ برای بهره گیری از این فلز در صنعت حمل و نقل است. این محقق ایرانی با ارایه یک روش کاملاً نوین موجب تحول عظیمی در صنعت حمل و نقل شده است. وی در این روش با سازگار کردن ریزساختار آلیاژها باعث تقویت چشمگیر خواص خوردگی این فلز شده به طوری که کاهش وزن وسایل نقلیه را به دنبال خواهد داشت. همچنین این محقق ایرانی گفت: «در صنعت حمل و نقل از قبیل خودروسازی، هواپیما و حمل و نقل ریلی هر یک کیلوگرم نقش بسیار مهمی را ایفا می کند که با بهره گیری از آلیاژهای منیزیم توسعه یافته می توان وزن وسایل حمل و نقل امروزی را که از آلیاژ آلومنیوم ساخته  می شوند تا 30 درصد کاهش داد.» این دستاورد می تواند گام بزرگی در کاهش مصرف سوخت و تولید گازهای  CO2باشد. نتیجه تحقیق این دانشمند ایرانی حاکی از مقاومت خوردگی چهار برابری آلیاژ منیزیوم توسعه یافته نسبت به نوع متداول آن است. دکتر اسماعیلی همچنین تأکید کرد که با کنترل ریزساختار آلیاژ می توان آلیاژهای منیزیومی ساخت که دچار خوردگی آهسته تر و از قدرت بیشتری نسبت به گذشته برخوردار باشند.

نویسنده «وبلاگ ساوجبلاغ پژوهی» صمیمانه این موفقیت بزرگ علمی را به دکتر اسماعیلی و اهالی علم دوست شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد تبریک عرض می کند.


نوشته شده در  یکشنبه 94/11/11ساعت  4:47 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
کتاب «تاریخ هشتگرد» منتشر شد
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]